1

Onderwerp: fondant tylose vraag

IK maak wel een bloemen, fijne vlindertjes van fondant en tylose die laat ik dan bijna een paar dagen uitharden fijne vlindertejs heb ik een keer een week laten uitharden. Ze waren ook helemaal hard.

Wanneer ik ze verwerk op de taart en een nacht in de koelkast overnachten in een afgesloten kartonnen doos dan worden ze toch weer zacht.

De vlinders waren een keer helemaal ingestort ik kon wel huilen.
Die ochtend nog lopen stressen.

Wat heb ik fout gedaan en hoe moet ik het eigenlijk doen?
En hoe zit het met taarten die gaan zweten wanneer je ze uit de koelkast haalt. Ik haal ze meteen uit de doos afhankelijk van wanneer de taarten worden opgehaald en doe ze meteen verpakken in de folie.Ik heb ze liever al klaar staan wanneer ze aanbellen.
Moeten ze gewoon op temperatuur komen in de kartonnen doos?

2

Re: fondant tylose vraag

Het bewaren in de koelkast is denk ik waar het misgaat. Je hebt dan namelijk te maken met condens waardoor je figuurtjes weer slap worden. Het beste kan je de taart gewoon open in de koelkast bewaren. Zo blijft het vocht niet op de fondant liggen. Althans, dit is mijn ervaring met taarten bewaren in de koelkast.

3

Schijnt dat niet alle fondant tegen vocht kan.
Ik zet mijn taarten ook altijd 'bloot' in de koelkast en laat deze dan ook zo op kamertemperatuur komen. Maar dit is omdat ik meestal geen doos heb  ;) . Ik denk dat het temperatuurverschil met doos minder is groot is en daardoor ook de kans op een zwetende taart. Ligt ook een beetje aan hoe warm het in je keuken/huiskamer is natuurlijk. Meestal maak ik taarten met een bc-vulling, die dus niet in de koeling hoeft. Voordeel is dat ik uitgeharde decoraties er zo laat mogelijk op kan plakken en dat de taart mooi droog is wanneer ik deze inpak met folie. Al heb ik eigenlijk bijna nooit last van zwetende taarten (gebruik marsepein).
Weet niet wat voor vulling jij gebruikt? In de winter zet ik trouwens mijn taart niet altijd in de koelkast

4

Ik zou de vlinders (fondant met tylose decoratie) pas op de taart doen als je de taart UIT de koelkast hebt/haalt om in te pakken en af te leveren, dus op het allerlaatst.

Met of zonder doos, mijn ervaring is (of eigenlijk was ;)) dat fondant met tylose in de koelkast toch weer zacht wordt. Daarom doe ik het tegenwoordig zoals hierboven: dat soort decoraties pas op het állerlaatst erop.  :Y