1

Onderwerp: HULPVRAAG over koekjes uitsteken en versieren (met fondant)

Hoi allemaal,

ik moet voor 15 januari ongeveer 30 koekjes bakken in de vorm van een appeltje
Ik heb uit de hebshop ( :D )  de volgende uitsteker besteld
http://www.deleukstetaartenshop.nl/adva … 3&y=19

Nu ben ik al begonnen met proefbakken, maar heb een aantal dringende vragen:

1.  hoe voorkom ik dat bij het uitsteken van de koekjes mijn steeltje en blaadje er niet goed uitkomen?   

2.  ik heb op verschillende plekken hier gelezen dat je de koekjes beter een paar dagen vooraf kunt bakken....
Klopt dit, zo ja wat is daarvoor de reden, hoe langvooraf kan ik ze dan het beste bakken en hoe bewaar ik ze het best (luchtdicht, met iets er tussen of euh....)

3. Ik wil de appeltje bekleden met fondant.
Ik heb al begrepen dat ik dat het best de avond vooraf kan doen.
(waarom weet ik niet, maar ja.... :D )
Hoe plak ik dat het best vast (beetje water met poedersuiker misschien)

4. En hoe bewaar ik daarna het best de koekjes?
*  luchtdicht
*  elk apart in zo'n kaartzakje?
*  op een dienblad met theedoek, met tussen elke laag een stukje bakpapier
*  andere manier

Jullie zouden mij enorm helpen met al jullie ervaringen en adviezen !!
Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken  :Y

groetjes Jolanda

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: HULPVRAAG over koekjes uitsteken en versieren (met fondant)

1.  hoe voorkom ik dat bij het uitsteken van de koekjes mijn steeltje en blaadje er niet goed uitkomen?

zorg dat je deeg goed koud is , dan plakt het minder en komt je deeg beter uit je vorm
je kan ook de steker elke keer even in de bloem dippen , dan plakt je deeg ook niet vast aan je steker

2.  ik heb op verschillende plekken hier gelezen dat je de koekjes beter een paar dagen vooraf kunt bakken....
Klopt dit, zo ja wat is daarvoor de reden, hoe langvooraf kan ik ze dan het beste bakken en hoe bewaar ik ze het best (luchtdicht, met iets er tussen of euh....)

nee , niet nodig
ik bak meestal in de ochtend mijn koek en in de middag versieren en verpakken

(waarom weet ik niet, maar ja.... )

het lekkerst is met gesmolten chocolade!
piping gel kan ook , maar naar mijn idee blijven ze knapperiger met chocolade

ik verpak ze meestal meteen in koekzakjes met een strikje erom!
en anders in een gewone koektrommel
maar moet zeggen :  als ze voor ons zelf zijn halen ze de koektrommel meestal niet :lol:  :lol:  :lol:

ik hoop dat je hier wat mee kan!
gr.claudia

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3 Laatst bewerkt door jo-oosie (31-12-2012 09:29)

spidygirl schreef:

zorg dat je deeg goed koud is , dan plakt het minder en komt je deeg beter uit je vorm
je kan ook de steker elke keer even in de bloem dippen , dan plakt je deeg ook niet vast aan je steker

nee , niet nodig
ik bak meestal in de ochtend mijn koek en in de middag versieren en verpakken

(waarom weet ik niet, maar ja.... )

het lekkerst is met gesmolten chocolade!
piping gel kan ook , maar naar mijn idee blijven ze knapperiger met chocolade

ik verpak ze meestal meteen in koekzakjes met een strikje erom!
en anders in een gewone koektrommel
maar moet zeggen :  als ze voor ons zelf zijn halen ze de koektrommel meestal niet :lol:  :lol:  :lol:

ik hoop dat je hier wat mee kan!
gr.claudia

Hoi Claudia,

jouw tip met de bloem had ik ook geprobeerd, dat lukte dus vrij slecht  :/   
Ik had eerst mijn deeg uitgerold (ik heb niet zoveel kracht in handen/armen om een bol koud deeg opnieuw uit te rollen namelijk  ;) ), dan uurtje koud weggelegd en toen uit gaan steken.

Misschien was het dan te koud of stug??

Wat betreft de koekjes bewaren:
't is voor een 5 jarige om te trakteren, dus misschien is zakjes niet zo handig (voor de juf dan om te helpen met open maken  :+ ) ?

Kan het wel op een dienblad met iets poreus eronder (theedoek of servet), of kan dat niet ivm vocht ofzo.....
Moet er ook wat tussen van bakpapier als ik moet stapelen??

Uitsteker insmeren met wat crisco?

5

muffinandmore schreef:

Uitsteker insmeren met wat crisco?

ha, die had ik ook al bedacht en geprobeerd, maar euh.... :nooo

wel bedankt voor het meedenken trouwens  :Y

6 Laatst bewerkt door djehr (30-12-2012 20:30)

Wat je kunt doen is je deeg uitrollen tussen 2 stukken bakpapier. dat kun je al doen zodra je het deeg gemaakt hebt. Dan is het uitrollen niet zo zwaar. Vervolgens leg je het hele pakket in de koelkast om op te stijven. Op deze manier heb je een koude plak deeg waar je een stuk makkelijker je koekjes uit kunt steken.

[edit] lees net dat je dat al gedaan hebt.
Dan de volgende tip  :D: Als je je uitsteker optilt duw je met een tooltje heel voorzichtig (terwijl je de uitsteker optilt) het puntje en de blaadjes naar beneden. Als je de uitsteker er namelijk in 1 keer afhaalt breekt het af.

7

djehr schreef:

Wat je kunt doen is je deeg uitrollen tussen 2 stukken bakpapier. dat kun je al doen zodra je het deeg gemaakt hebt. Dan is het uitrollen niet zo zwaar. Vervolgens leg je het hele pakket in de koelkast om op te stijven. Op deze manier heb je een koude plak deeg waar je een stuk makkelijker je koekjes uit kunt steken.

[edit] lees net dat je dat al gedaan hebt.
Dan de volgende tip  :D: Als je je uitsteker optilt duw je met een tooltje heel voorzichtig (terwijl je de uitsteker optilt) het puntje en de blaadjes naar beneden. Als je de uitsteker er namelijk in 1 keer afhaalt breekt het af.

Dank je wel, dan gaan we dat proberen!
Ook nog een goeie tip voor het bewaren/serveren miischien?  :)

8

Bewaren in een luchtdichte doos met wat rijst (neemt het eventuele vocht op).
Trakteren vanuit een leuke doos of vanaf een dienblad versierd met vrolijke servetten oid.
Vroeger, toen ik nog kleuterjuf was, vond ik het altijd erg fijn als de traktaties niet te groot waren en makkelijk te pakken en op te eten waren. Oftewel als ik een koektrommel kreeg waaruit het kind mocht trakteren met losse koeken (dus niet individueel ingepakt) was ik helemaal blij!!
Het gaat de kinderen om de traktatie en hoe die eruit ziet, niet zozeer hoe de 'verpakking' of presentatie eruit ziet!
Succes