1

Onderwerp: Help help bol op mijn biscuit............

Ik ben een taart aan het maken voor nieuwjaar. Ik heb zo juist mijn biscuit gebakken. Het probleem is dat als de biscuit klaar is, hij altijd in het midden groter wordt als de buitenrand. Ik heb dit altijd maar nu is het zelfs zo dat ik er geen drie lagen van kan snijden. Ik verdeel het beslag goed en mix het goed door. Ik heb een bakvorm van pme, normaal deed ik het in een springvorm en daar heb ik dat ook mee. Hebben jullie een idee hoe dit komt en wat ik dan toch misschien fout doe? Hihi. Ik wilde hem vullen met een bokkenpootjes vulling en jam. Is het mogelijk om de taart gewoon een keer door te snijden en dan laagje jam met een dijkje en hierop een laagje bokkenpootjes vulling te doen? Wat vind het erg jammer dat ik deze combinatie niet kan maken. Tips heeel erg welkom :)

2

Re: Help help bol op mijn biscuit............

Opbouwend bakken kan een hulpmiddel zij . Dus 10 minuten 140 1 minuten 160 graden en rest 170-175 graden. Werkt hier goed om gelijkmatig er te laten rijzen.
Verder zou je kunnen proberen om her veslag naar de rand te smeren voor jij de boven in gaat. Dus dar je een kuiltje hebt zeg maar.....

(Sorry voor typefouten zit op gsm)

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

3

Bedoel je zo een bobbel in het midden? As je dan bovenkant gebruik als onderkant van de taart, kan je met je afsmeermasa de randen bijvullen.  Zo plak je ook direct je taart aan de onderplaat/cakebord.

4

Gebruik je een mix of doe je alle ingrediënten apart?
Bij alles apart is het belangrijk om het beslag zo luchtig mogelijk te houden door de bloem onder het eiermengsel te spatelen maar wel alles zo gelijk mogelijk te mengen.
Met een mix moet je zeker lang genoeg mixen (10min).

Je bakt waarschijnlijk ook te heet.
De tip van de oplopende temperatuur werkt bij mij ook het beste om een gelijkmatig biscuit te krijgen.
En het biscuit idd omdraaien zodat de bolle kant nog de kans krijgt om wat in te zakken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

@luckey dankje dat is inderdaad een goede tip. Dat ga ik de volgende keer proberen. Klopt dat heb ik zo juist geprobeerd bij een andere vorm die ik ook nodig heb. Daar is het wel iets minder. Maar ik ga je tip de volgende keer proberen.

@ Mirche ja klopt dat doe ik wel eens vaker maar nu is het best een groot stukje. Maakt dat wat hij als ik de taart aansnijd? Dankje :)

@ Marie popo: ja ik gebruik een mix en mix hem ook 10 min en 1
2 min nadraaien, dat staat op de verpakking. Ja misschien wel hij staat op 180 graden 30 min dan is hij wel mooi gaar. Maar die bolling blijf ik altijd hebben. Bedankt voor de tips allemaal :)

Nog een vraagje is het wel mogelijk dat ik laagje jam doe en daar op de room met bokkenpootjes en een dijkje van botercreme doe?

6

Denk ook dat de oven te heet staat. Ik bak wel constant, maar wel laag (150 gr hetelucht). Ik smeer ook het beslag naar de zijkant zodat ik een kuil krijg  :Y

7

De oven staat dan idd te hoog. Ik begin met 150-160 graden (elektrische oven).

Als de bolling te hoog is, dan kan je het ook wat bijsnijden. Iig zorgen dan de rand komt in de onderste laag.

8

Je mix voordat hij de oven ingaat natsprayen met een plantenspuit. Dit werkt echt. Had zelf ook altijd ern bolling. Schijnt dat bakkers dit ook doen.

Groetjes Erna

Tips zijn inderdaad bakken met oplopende temperaturen; 140-160-170
of zoiezo lager bakken.

Je kunt op zich best boven op de jam een laagje bokkenpootjescreme doen, hoor. Kan daardoor een klein beetje meer gaan glijden, maar is bij mij eerder geen probleem geweest.

Wat je ook kunt doen is het design veranderen. (als hij voor jezelf is)  Gewoon geen platte bovenkant maar een leuk bolletje, dan hoef je niks bij te snijden en kun je bovenin nóg een laagje vullen.

10

Het is helemaal goed gekomen met de taart! Thanks voor jullie tips & deze ga ik de volgende keer proberen. De "bijna" mislukte taart staat tussen de taartenparade :)