1

Onderwerp: Een jaar er tussenuit voor een patisserie opleiding?

Ik weet niet zeker of mijn onderwerp hier goed staat.. Maar ik ben een studente econometrie. Ik studeer dus toegepaste wiskunde. Nu is het zo dat ik heel hard moet werken voor mijn opleiding. En eigenlijk zijn mijn hersenen het heel hard over wiskunde sommen moeten nadenken even helemaal zat..
Ik haal hopelijk dit jaar mijn bachelor diploma en heb daarom de mogelijkheid om een (half) jaar iets anders te gaan doen dan meteen met de bijbehorende master opleiding te beginnen.

Ik zit er aan te denken om een (half) jaar te stoppen en een patisserie opleiding van een jaar te doen. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Is het een goed of slecht idee? Waar moet ik rekening mee houden? Heeft iemand goede ervaringen met een 1 jarige opleiding? Ik denk dat je dit misschien nooit meer kunt doen als je eenmaal aan het werk bent?

Ik heb informatie gezocht en bijvoorbeeld de patisserie opleiding gevonden van culinair cetrium beverwijk. (http://www.culinaircentrumbeverwijk.nl/ … ?pagina=41)
Maar hoe kom ik er achter of dit niveau te hoog of te laag voor mij is? Ook zijn veel opleidingen bedoeld voor mensen met al een MBO opleiding in de juiste richting, maar die heb ik niet. Alleen mijn bak ervaring tot nu toe.

Ik zou het leuk vinden als mensen wat advies voor mij hadden! Met alle reacties ben ik blij. :)

2

Re: Een jaar er tussenuit voor een patisserie opleiding?

wat een verschil zeg van wiskundige naar pattisier
doe wat goed voeld en waar je gelukkig van wordt je leeft maar 1 keer

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

3

De grote vraag is denk ik wat je hier uiteindelijk mee wilt bereiken? Wil je er uberhaupt iets mee bereiken of is het een prettige afleiding vanwege je huidige studie? Vanuit dat standpunt kun je verder gaan kijken.

De studie in Beverwijk betreft echt een cursus en geen volwaardige opleiding. Heb je voor wat je later wil gaan doen een echte opleiding (met gecertificeerd diploma) nodig of niet? In de toelatingseisen staan alleen goede beheersing van de Nederlandse taal en wiskunde vermeld. Je hebt dus geen vooropleiding nodig.

39 lesdagen in een heel jaar,
3-4 uur per week thuisstudie,
2881 euro totale kosten.

Afwegingen voor jou om te maken: is het betaalbaar, heb ik deze tijd om te besteden of hou ik dan juist teveel tijd over, zijn er slternatieven of is dit gemiddeld genomen de meest geschikte cursus, et cetera.

En dan de laatste vraag. Wil je daarna je andere opleiding weer oppakken? Kost het je dan meer of juist minder moeite om de stof tot je te nemen? Welke andere gevolgen (bijvoorbeeld financieel) heeft het onderbreken van deze studie?

Zo... Genoeg stof tot nadenken lijkt me zo. Succes!

4

Voeg toch nog iets toe... Na de reactie van Pleun, heb ik even je profiel bekeken. Natuurlijk moet je doen wat je het gelukkigste maakt! Eigenlijk is dat altijd het beste advies! Maar (komt 'ie) toen dacht ik: "wat nou als ze nog niet zo oud is", "als ze misschien gewoon twijfelt omdat de opleiding die ze nu volgt moeilijk is". Ik zou je niet blind een kant op willen sturen... Hoewel je altijd je hart moet volgen, kan het geen kwaad je hersens goed mee te laten denken. Nu zie ik dat je vanaf augustus heel enthousiast bent geraakt en je eerste taarten en dergelijke hebt gemaakt. Je opleiding op een laag pitje zetten om hiermee verder te gaan is een flinke stap. Denk er goed over na! Je kunt ook altijd eerst wat cursussen in je vrije tijd of de avonden volgen (wilton / pme). Ik hoop dat je eruit komt!