1

Onderwerp: zelfgebakken stroopwafels te hard

Hallo, ik merk dat mijn zelfgebakken stroopwafels erg hard zijn. Ik bak ze met de cloer 261 op standje drie. Voor de baktijd ga ik af op het lampje van de cloer zelf. Als de wafels uit het ijzer komen kan ik ze nog goed doorsnijden. Maar al snel worden ze erg hard, niet zoals strookwafels van de markt of supermarkt. iemand enig idee hoe dat kan komen? Maak ik ze te dun, bak ik te lang? Moet ik een iets ander recept gebruiken?

Ik gebruik nu het volgende:

•500 gram bloem
•250 gram gesmolten boter
•150 gram witte basterdsuiker
•2 zakjes gist gist
•60 ml lauwe melk
•een ei

Ingrediënten voor de vulling:

•500 gram stroop
•300 gram lichtbruine basterdsuiker
•75 gram boter
•een theelepel kaneelpoeder

De wafels smaken prima, maar zijn dus heel erg snel hard. De stroop wordt ook erg taai. Iemand daar nog suggesties voor?

Groetjes Ellen

2

Re: zelfgebakken stroopwafels te hard

misschien worden ze vanzelf zachter als je ze een dagje in een trommeltje bewaart?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ik ga morgen eens op zoek naar het oud hollandsche recept die we hier thuis hebben. Wij bakken ook echt nog met een bejaarde stroopwafelbakker dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Hier zijn ze lang goed, mits afgesloten bewaard.

4

Mirjam5 schreef:

misschien worden ze vanzelf zachter als je ze een dagje in een trommeltje bewaart?

Nee, dat is helaas niet gebeurd. De wafels waren nog steeds hard.. :nooo

5

jufjeA schreef:

Ik ga morgen eens op zoek naar het oud hollandsche recept die we hier thuis hebben. Wij bakken ook echt nog met een bejaarde stroopwafelbakker dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Hier zijn ze lang goed, mits afgesloten bewaard.

Ik ben heel benieuwd! Heb op internet ook nog een recept zonder gist gevonden, misschien dat ik dat eens moet proberen..