51

Re: Taartbodems.

MvG schreef:
Bommeltje schreef:

Ik herhaal mijn vraag nog even...

Bommeltje schreef:

Ok, hoeveel van alle ingredienten heb je gebruikt?

Volgens recept op deze site.... die kun je zelf ook even lezen bij basis bisquit.

Ik ben heeeel lief... echt wel..  :Y
Maar voor nu even niet

Dit kopieeer ik nu letterlijk uit het recept basis biscuit

5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 24cm

A) Jou biscuit is niet gaar, je kunt op je hoofd staan, je man laten testen en wat al nog meer, maar hij is niet gaar  :nooo
B) Je hebt niet het juiste aantal ingredienten gebruikt.. Er staat duidelijk bij dat het voor een vorm van 24 cm is, als jij die hoeveelheid gooit in een pan van 30 cm en dan hier komt vragen waarom hij niet hoog wordt... tja  :s
c) Je biscuit is niet gaar, ik weet niet of je wel eens een biscuit van een ander hebt geproeft, maar die van jou is niet gaar  :nooo
d) Er zijn ondertussen zoveel mensen die dezelfde vragen aan je stellen, waarom geef je niet eerlijk antwoord? Jij vraagt niet om feedback, je eist het.. daar worden mensen een beetje kriegelig van
e) jouw biscuit is echt niet gaar!  :nooo

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

52 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (24-12-2012 12:37)

De enige manier waarop jouw biscuit wel gaar zou kunnen zijn, is dat je daadwerkelijke oventemperatuur op minimaal 220 graden staat, en het laagje biscuit echt heel dun is. Dan ZOU het kunnen, ook in 10 minuten.

Dat je biscuit echt dun is snap ik wel, als je gewoon veel te weinig ingredienten gebruikt.

Als ik bijvoorbeeld in een litermaat maar 1 bekertje melk giet zit er ook niet ineens een liter in, alleen maar omdat het een litermaat is....

Voor de juiste verhoudingen en de hoeveelheid te gebruiken ingredienten per maat bakblik  kan je bij de tabellen kijken.

Maar wat vooral niet begrijp, waarom jij bij hoog en bij laag volhoudt dat jouw oven op 50 graden staat. Het knopje dan. Je snapt toch hopelijk zelf wel dat 50 graden echt heel erg laag is, en dat je bij die temperatuur gewoon je handen in de oven kan stoppen?

Vandaag zijn de winkels nog open. Ga gewoon even naar de blokker of hema of een kookwinkel, en koop, gewoon voor jezelf, een oventhermometer.

Misschien heb je daar ook met de kerstdagen iets aan, voor het bereiden van andere dingen dan alleen biscuits.

Overigens kan ik je niet helpen met je vraag over scheve biscuits, omdat:
1. Ik het vraagstuk 50 graden niet snap, en nog steeds niet gelezen heb wat voor oven je hebt, hetelucht, onder/bovenwarmte of combimagnetron?
2. Ik geen ervaring heb met bakken van biscuits op andere temperaturen dan op 150/160 hetelucht
3. Ik daardoor ook nooit scheve biscuits gehad heb

I never met a calorie I didn't like....

53

annick67 schreef:
MvG schreef:
Bommeltje schreef:

Volgens recept op deze site.... die kun je zelf ook even lezen bij basis bisquit.

Pardon?  :x

Zoals je daar zelf 'ook even kunt lezen'  staat er een aantal recepten voor een basisbiscuit.

Bommeltje vraagt meermaals om jóuw gebruikte hoeveelheden etc.. Dat is niet om je dwars te zitten, maar om je te hélpen, raar maar waar volgens jou?

Ik ben ook benieuwd naar je type/merk oven, scheelt heel erg veel tijd. Niet om je uit te lachen, maar vooral om tijd te besparen (zelf).

Bij mij computer, zie ik op deze site maar 1 recept staan voor basis bisquit. Maar goed misschien ligt dat dan ook aan mijn computer dus bij deze :

Ingrediënten
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Ik heb een Siemens oven. Helaas kan ik u geen type of serienummer geven, aangezien de oven uit 1989 dateert en wij bij de koop van dit huis daar geen boekjes ed over hebben ontvangen.

54

Bommeltje schreef:
MvG schreef:
Bommeltje schreef:

Ik ben heeeel lief... echt wel..  :Y
Maar voor nu even niet

Dit kopieeer ik nu letterlijk uit het recept basis biscuit

5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 24cm

A) Jou biscuit is niet gaar, je kunt op je hoofd staan, je man laten testen en wat al nog meer, maar hij is niet gaar  :nooo
B) Je hebt niet het juiste aantal ingredienten gebruikt.. Er staat duidelijk bij dat het voor een vorm van 24 cm is, als jij die hoeveelheid gooit in een pan van 30 cm en dan hier komt vragen waarom hij niet hoog wordt... tja  :s
c) Je biscuit is niet gaar, ik weet niet of je wel eens een biscuit van een ander hebt geproeft, maar die van jou is niet gaar  :nooo
d) Er zijn ondertussen zoveel mensen die dezelfde vragen aan je stellen, waarom geef je niet eerlijk antwoord? Jij vraagt niet om feedback, je eist het.. daar worden mensen een beetje kriegelig van
e) jouw biscuit is echt niet gaar!  :nooo

Ik geef wel eerlijk antwoord. Als ik dat niet doe dan begrijp ik het misschien niet goed, aangezien ik niet goed ben met begrijpend lezen. en dat heeft dan verder niets te maken met de recepten e.d.
Ik weet nu echt wel zoals al eerder aangegeven dat mijn oven niet in orde is. Dat wist ik al voor dat ik hier terecht kwam. En dat ik te weinig ingredienten heb gebruikt, voor mijn vorm daar ben ik me ook van bewust. Inmidels had ik ook al bij taartbodem twee en drie de ingredienten verdubbeld. En die gingen goed. Ook al waren ze dan geen 10 cm.
De eerste taartbodem met dus het aantal ingredienten van deze site, die ik dus wel op 120 graden had gezet die was aangebrand en maar gedeeltelijk omhoog gekomen, en daar vroeg ik mezelf van af hoe dat kon. Nogmaals ik snap dat mn oven niet in orde is.

55

De eerste taartbodem met dus het aantal ingredienten van deze site, die ik dus wel op 120 graden had gezet die was aangebrand en maar gedeeltelijk omhoog gekomen, en daar vroeg ik mezelf van af hoe dat kon.
Ik denk omdat je oven niet in orde is, en omdat je niet goed gemixt hebt, en omdat je niet de juiste hoeveelheid ingredienten hebt gebruikt

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

56

Bommeltje schreef:

De eerste taartbodem met dus het aantal ingredienten van deze site, die ik dus wel op 120 graden had gezet die was aangebrand en maar gedeeltelijk omhoog gekomen, en daar vroeg ik mezelf van af hoe dat kon.
Ik denk omdat je oven niet in orde is, en omdat je niet goed gemixt hebt, en omdat je niet de juiste hoeveelheid ingredienten hebt gebruikt

Weet u misschien hoeveel ingredienten ik dan zou kunnen gebruiken voor mijn bakvorm van 30 cm. ?

57

Als je taart aan 1 kant omhoog is gekomen, zou het ook kunnen zijn dat de warmte in je oven niet goed verdeeld is.

Heb je al een oventhermometer gekocht? Ik gebruik die altijd, dan weet ik zeker dat de temperatuur goed is.
Als je twijfelt over de verdeling van de temp in de oven zou je het ook nog kunnen testen door de thermometer eerst helemaal links te zetten en later helemaal rechts in de oven, of midden voor en midden achter, afhankelijk van aan welke kant de taart wel en niet omhoog komt. En dan kijken of er verschil in temperatuur is.

Groetjes, Monica

MvG schreef:

Weet u misschien hoeveel ingredienten ik dan zou kunnen gebruiken voor mijn bakvorm van 30 cm. ?

Dat staat dus in de kolom hier <------ links onder het kopje tabellen

Even naar beneden scrollen, en dan staan daar de hoeveelheden voor basisbiscuit 1en 2, maar let op, ook voor rond en vierkant , dus kijk wel in de goede tabel

I never met a calorie I didn't like....

59

Voor je verder bakt eerst een oven thermometer halen, een kookwekker en het liefst een nieuwe oven..

Biscuit is vrij delicaat gebak, dat luistert toch wel een beetje nauw, zeker als je met een eigen mix wil werken..

60

Als ik mijn beslag niet lang genoeg gemixt heb, komt hij ook niet goed gelijk omhoog. Dan is de ene kant ook hoger dan de andere kant.
Oftewel.... buiten je oventemperatuur, kan het dus ook aan het mixen liggen!

Succes met je biscuits!

61

Ongelijkmatig rijzen van het beslag kan komen door grote temperatuurverschillen rond je bakvorm of door onvoldoende gemengd beslag.
In het eerste geval kun je kiezen om kleinere bakvormen te gebruiken, te spelen met de plaats in de oven of een oven te kopen met een betere temperatuurverdeling.
Onvoldoende gemengd kan bij de mix van funcackes bijna niet maar bij beslag waar de bloem doorheen gespateld moet worden is het risico best wel aanwezig.

Het is voor beginners op taartbakgebied sterk aan te raden om te beginnen met een ronde bakvorm tussen de 18 en 20 cm diameter
Hoeveel beslag je exact nodig hebt is helemaal niet zo makkelijk te zeggen. Het hangt nl naast de maat van je bakvorm ook af van de hoogte van het biscuit dat je wilt bereiken en van hoe luchtig je beslag uiteindelijk is geworden.
Vuistregel is bakvorm minimaal half tot max 2/3 vullen
Wil je hoger dan de rand verhogen met bakpapier maar ik zou het als beginner eenvoudig te houden.

Als je niet er van op aan kunt wat je thermostaat aangeeft zou ik een andere oven kopen. Het lijkt me nl nogal lastig en omslachtig om uit te vogelen op welke temp je hem in moet stellen om de gewenste temp te krijgen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

62

Dat gaat hem niet worden als je een bakpan van 30 cm gebruikt 

mss kan je het recept dan 1,5 of 2 keer doen?!

63

Bommeltje schreef:

Voor je verder bakt eerst een oven thermometer halen, een kookwekker en het liefst een nieuwe oven..

Biscuit is vrij delicaat gebak, dat luistert toch wel een beetje nauw, zeker als je met een eigen mix wil werken..

mwoh als je n thermometer hebt en n a4tje wil t ook wel lukken mits je oven consequent fout is haha.

64

Vond het wel grappig om hier de verbaasde reacties te lezen.
Beide is waar: in 10 minuten bakken op 50 graden kan niet, maar een gaar en hoog gerezen biscuit is nou eenmaal ook een feit. Het zal waarschijnlijk zijn dat je oventermostaat echt zwaar van slag is door de ouderdom. Ik zou dus zeker een oventermometer kopen, dan kan je het goed checken en daarna ook pas goed spelen met de juiste temperatuur. Waarschijnlijk heb je nu (ver) boven de 200 graden zitten bakken en dat gaat eigenlijk wat te snel. Dan is het moeilijk om hem gelijkmatig gaar te krijgen.
Ik zou misschien zelfs 2 oventermometers erin zetten om te kijken of hij op alle plekken gelijkmatig heet wordt bij zo'n oude oven.
(Heb overigens net zo'n oude oven hoor, dus het kan wel goed gaan.)

Biscuitbeslag moet je echt kloppen met een machine, tenzij je de hulk bent.  :D Anders wordt je beslag minder luchtig en heb je ook nog eens kans dat hij inzakt tijdens het bakken, misschien dat dat bij de eerste gebeurd is.

Succes met verder experimenteren!

Nou dames, ik heb dus ook een oventhermometer gekocht, en wat blijkt.....dat ik m'n combioven al die jaren verkeerd heb gebruikt!
Bij mij wilde haast niks lukken en ik snapte maar niet waarom...Nu blijkt dat ik de oven op de combinatie stand hebt gebruikt. Als ik een biscuit bakte op 150 dan was de baktijd bijna 65 min! Voor een 15 cm bakblik! De temperatuur bleef vééls te laag! Er zit een airforce stand op....en dat is de goede!!! Heb de oven al 8jaar :o en door dit topic ben ik tot de ontdekking gekomen :Y

De aanhouder wint!

66

Toch fijn dat er nog iemand door dit topic geholpen is.
Ik ken er nog een die telkens een soort lange vingers biscuit kreeg door gebruik van de verkeerde functie van de combi magnetron. Nu hebben die dingen ook vaak geen intuïtieve bediening.
bak ze!

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

67

JPS schreef:

Toch fijn dat er nog iemand door dit topic geholpen is.
Ik ken er nog een die telkens een soort lange vingers biscuit kreeg door gebruik van de verkeerde functie van de combi magnetron. Nu hebben die dingen ook vaak geen intuïtieve bediening.
bak ze!

wat een bak zeg,wat zul je nu een heerlijke taarten gaan bakken!

en wat je zegt: iig iémand geholpen met dit topic ;)  ;)

overigens mag ik mij ook wel eens gaan verdiepen in de mogelijkheden van mijn oven, die zijn talrijk, maar komen niet uit de kast, als je er niet mee werkt :(

Ik ga meteen een biscuit bakken....ben benieuwd :Y

De aanhouder wint!

69

Janny Wiemelink schreef:

hoezo, stond jouw oven ook op de verkeerde stand ;) ?

omakneeltje schreef:
Janny Wiemelink schreef:

Hahahaaa grapjas :D maar alle gekheid op een stokje, biscuit is perfect gelukt, en is heel hoog geworden!
Toch nog wat positiefs in het ouwe jaar :Y !

De aanhouder wint!

71

Janny Wiemelink schreef:
omakneeltje schreef:
Janny Wiemelink schreef:

Hahahaaa grapjas :D maar alle gekheid op een stokje, biscuit is perfect gelukt, en is heel hoog geworden!
Toch nog wat positiefs in het ouwe jaar :Y !

leuk hé, zo´n hoge taart, ik vind het net plaatjes, en als je ze doorsnijdt, al die laagjes vulling :9 , ik geniet daar erg van.
plezier met vullen :Y