1

Onderwerp: De eerste keer macarons, alles wat mis kon gaan ging ook mis :(

Ik was er al voor gewaarschuwd dat ik mij niet hoefde te schamen als het de eerste keer mis zou gaan, maar toch baalde ik er enorm van  :Y

Wat ging er goed?
* de smaak was perfect
* hard van buiten en smeuïg van binnen
* het beslag maken ging perfect, volgende keer toch even de amandelmeel zeven, zag wat brokjes in het beslag zitten ...

Wat ging er mis?
* voetje, waar is mijn voetje gebleven
* ze gingen barsten
* ze bleven aan het bakblik vast zitten, vooral het middenstuk
* met de temperatuur moet ik nog even spelen, eerste bakblik 10 minuten op 150C hete lucht, ze werden bruin. Daarna 12-15 min op 125C gedaan, zagen er prima uit!

Dus ik baal als een stekker want dat worden geen macarons voor de kerst, de kapotte ga ik morgen wel even vullen met frambozencreme om de smaak te testen!!!

Wie helpt mij een beetje op weg om de volgende keer de perfecte macarons op tafel te zetten  :D

Liefs Ivy

2

Re: De eerste keer macarons, alles wat mis kon gaan ging ook mis :(

voetje : Het voetje ontstaat door ze erg goed te laten rusten voor ze de oven in gaan (ik zou zeggen minimaal 45 minuten)

Barsten, dan rijzen ze te hard.. oven te warm, te hard geklopt, in plaats van gespateld (teveel lucht)

plakken, heb je ze wel op bakpapier gezet?

En balen... waarom? bij mijn weten is het nog zeker 3 dagen voor kerst, dus nog alle tijd om nieuwe te maken  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Hoi Ivy, ik zit ook in het macaron experiment  :s
Heb ze al veel vaker gemaakt, maar deze keer wil het ineens niet meer. Geen idee waarom ik ook ineens geen voetje meer krijg, heb ze 45 min. Laten staat, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Tip voor het losmaken van het bakpapier is, direct uit de oven het bakpapier met macarons van de plaat halen. Met je handen wat water op het bakblik druppelen en meteen het papier er weer op leggen voor een paar seconden. Dan ontstaat er stoom en komen ze zo los.

Qua temperatuur kan ik aanraden om geen hete lucht te gebruiken, maar gewone ovenstand. En dan ong 14 min op 150-160 graden.

Ow en vooral oud eiwit nemen. Ik heb alvast weer eitjes getikt om het morgen weer te gaan proberen ;) succes!

4

@ Bommeltje, Thnx voor je tips maar, bankpapier zat eronder, heb ze 60 minuten laten staan, dus daar kan het niet aan liggen. De oven stand was de eerste keer op 150 graden en mijn 2e bakblik was 125 graden, volgende keer maar een beetje meer experimenteren...

Maar ik heb de kapotte net gevuld met witte choco crème en frambozen en oh oh oh wat lekker dus ga in het nieuwe jaar ze zeker opnieuw maken :)

@ Linda, ik zal eens kijken of mijn oven ook zonder hete kucht werkt, haha weet dat niet eens, gebruik altijd dezelfde stand. Oud eiwit zal ik even onthouden en met dat water zal ik oogprothesen de volgende keer. Zo jammer dat het niet lukte wilde ze voor de kerst neerzetten, want ze smaken echt zooooo lekker :) jij succes morgen ...

5

@ivy84,
Tja, het is en blijft en byzonder koekie, zowel kwa smaak als moeilijkheidsgraad

Voor meer tips en ervaringen verwijs ik je naar het topic van meentje, die kan er echt wat van

Ik heb gemerkt dat het ook uitmaakt welk bakpapier je gebruikt
Het ene plakken ze wat meer aan als het andere.

Suc6 met je volgende lading, oefening baart kunst.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Daarom heb ik de moed na 7 keer proberen opgegeven  :s

Mijn ervaring is dat 45 min soms echt niet lang genoeg is.......de bovenkant moet leerachtig aanvoelen en niet meer plakken als je ze aanraakt. Als de luchtvochtigheid hoog is, duurt dat dus echt veel langer dan die 45 minuten.

Ik heb zwart herbruikpapier (bij de aldi een keer meegenomen) dat heeft iets van een structuurtkje en daarmee gaan de onderkanten veel beter dan met gewoon bakpapier.