1

Onderwerp: [Spoed] slagroom truffels mislukken, chocolade wordt hard!

Aan iedereen, hoop dat iemand mij kan helpen, heb net de vulling voor slagroom truffels gemaakt, ging prima, werden ook hard in de vriezer, maar dan ....

De truffels moeten een chocolade jasje hebben, heb een blok chocolade au bain Marie gesmolten, chocolade werd goed zacht en de eerste 5 truffels gingen super, heb ze daarna in de kokos gerold, maar daarna gingen de andere truffels mis ....

De chocolade werd dik en ik kon er niets meer mee, heb er zelfs melk doorheen gedaan en weer opnieuw zacht laten worden, maar daarna eerste weer laten afkoelen en het werd meteen weer een dikke bonk chocolade ....

Dus HELP wat doe ik fout??

Hoop dat iemand mij kan helpen, heb 40 truffels liggen zonder jasje ...

Liefs Ivy

2

Re: [Spoed] slagroom truffels mislukken, chocolade wordt hard!

Is de chocolade misschien te warm geworden? Dan wordt het een dikke massa en krijg je deze niet meer vloeibaar en glanzend.

3

je hebt melk aan de chocolade toegevoegd?

dat is je fout!

dus nieuwe chocolade smelten

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

Omdat t afkoelt door de ijskoude truffels. Als je er vervolgens melk (dus vocht) bij doet wordt t alleen maar harder...

5

Meiden, bedankt voor de snelle reactie, hmmm vreemd want melk bij voegen werd juist als tip gegeven bij het topic van de truffels ...

Als je chocolade au bain Marie smelt  (heb een pannetje van de ikea en die doe ik in een pan met heet water hangen) hoe warm moet/mag het dan worden? Heb geen meter dus zou ook niet weten hoe ik het moet meten  :/

Heb nog witte chocolade liggen dus probeer het dan met minder hete chocolade ...

6

Dan geven ze verkeerde tips in t truffeltopic  ;)
Het moet niet in t water maar erboven hangen en chocola zou k niet warmer dan 45 graden laten worden... Evt t vuur helemaal laag helpt al..

7

Als mijn.chocolade snel hard word verwarm ik het op nieuw. Maar ik tempeer(hetgeen wat je moet doen om de chocolade weer mooi hard en glanzend te krijgen als t afgekoeld is) het niet op de manier van 2derde smelten 1derde door de gesmolte chocola mengen. Mijn vader (bakker) vertelde me dat je ook alles kan smelten al je het maar direct na verwerking in de vriezer doet dan heb je hetzelfde effect en bij mij werkt dat. En dan kan je het als het nodig is op nieuw au bain marie laten smelten..

Haal je de truffels door de pan met chocolade? Dan kan dat idd gebeuren, is een of andere reactie van chocolade op de binnenkant van de truffel.

Je kan dit voorkomen door steeds een beetje van de 'bulk' chocolade over te gieten in een kleiner bakje en daar dan steeds max. 10 vullingen mee te doen. Dan weer opnieuw bakje vullen vanuit de bulk. Op die manier komt niet de hele hoeveelheid chocolade in aanraking met de binnenkant.

Succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

9

Lieve bakkers en baksters, het is gelukt en oh oh oh wat smaken ze lekker :)

Wat heb ik anders gedaan, nou andere chcolade gehaald, dat blok wat ik had gebruikt was maar 35% cacao, toen ben ik naar de winkel gegaan en heb ik van funcakes die chocolade melts gekocht en dat ging echt super makkelijk, heb steeds kleine beetje verwarmd en toen de truffels erdoor heen gehaald en de afgekoelde chcolade liet zich heel makkelijk weer zacht smelten ...

Dussssss weet niet of het aan de chcolade heeft gelegen maar ze zijn klaar, welke repen gebruiken jullie altijd, want ik betaald nu €4,75 voor 400 gram ???

Liefs Ivy

10

Gewoon van albert heijn of verkade

11

callebaut callets, laatste x dat k ze kocht waren ze 5,80 voor n kilo

12

Ivy84 schreef:

Lieve bakkers en baksters, het is gelukt en oh oh oh wat smaken ze lekker :)

Wat heb ik anders gedaan, nou andere chcolade gehaald, dat blok wat ik had gebruikt was maar 35% cacao, toen ben ik naar de winkel gegaan en heb ik van funcakes die chocolade melts gekocht en dat ging echt super makkelijk, heb steeds kleine beetje verwarmd en toen de truffels erdoor heen gehaald en de afgekoelde chcolade liet zich heel makkelijk weer zacht smelten ...

Dussssss weet niet of het aan de chcolade heeft gelegen maar ze zijn klaar, welke repen gebruiken jullie altijd, want ik betaald nu €4,75 voor 400 gram ???

Liefs Ivy

Callebaut is idd wel de beste, maar voor de prijzen die etmc noemt moet je wel naar de groothandel.

Reken de funcakes chocolade eens om naar prijs per 100 gram.. dan is het niet zoveel duurder dan een goede reep chocolade kost.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!