@annick: ik denk dat je link meer voor vulling-ganache is, niet om mee af te smeren. Ik klop alleen op om mee te vullen, maar om af te smeren klop ik het NIET op. Opgeklopte ganache is wat luchtig (een beetje zoals chocolade mousse) en niet prettig om mee af te smeren. Vind ik.
Ik doe het zoals in deze link:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/17/Ganache/
Ik hak de pure chocola in stukjes en doe het in een glazen kom
Dan breng ik slagroom aan de kook (zelfde hoeveelheid als de chocola - pas op: als je melk of witte chocola gebruikt zijn de verhoudingen anders!)
Als de slagroom kookt zet ik het vuur uit
Heel even wachten (altijd bang dat ik de chocola verbrand - maar ik wacht niet langer dan een minuut)
Dan giet ik de hete slagroom over de chocola in de glazen kom
Dan met een spatel doorroeren tot alles vermengd is
Lekker laten staan - geregeld doorroeren - totdat het de consistentie heeft die jij prettig vind om mee af te smeren
Je kan het ook in de ijskast zetten om het sneller te laten gaan maar dan moet je wel wat vaker roeren
Als het te dik is - gewoon 5/10 seconden in de magnetron (let op - dit gaat echt snel!)
Dan eerste laag dun afsmeren - taart in de ijskast om eerste laag wat harder te laten worden - en dan tweede laagje
Ik doe het veeeeel dunner dan Michelle, trouwens.
Soms split ik de portie in twee, dan gebruik ik de ene helft om af te smeren en de andere helft om op te kloppen en mee te vullen. Lekker makkelijk en lekker lekker :-)