1

Onderwerp: ganache hoe maken en gebruiken?

hallo
ik heb alle verschillende topics gelezen maar kom er nog niet uit.
kan iemand mij vertellen hoe je stap voor stap ganache maakt om een taart mee in te smeren??
en volgens welke werkwijze.
ik heb de filmpjes van Michelle op YouTube bekeken maar haar taarten zijn heel vast.
als ik een taart bak (biscuitmix van funcakes) is deze heel luchtig en klungelig. als kken er iets overheen smeer dan smeer ik of de taart stuk of overal zitten nog kruimels tussen.
ook lukt het Michelle om een perfecte strakke rand te krijgen.
wie kan mij helpen???

2

Re: ganache hoe maken en gebruiken?

Voila, hier heb je heel veel aan, gewoon op/via het forum te vinden.

Zoek anders ook eens op YouTube met bijvoorbeeld (chocolate) ganache, dan vind je ook heel veel.

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/

3

@annick: ik denk dat je link meer voor vulling-ganache is, niet om mee af te smeren. Ik klop alleen op om mee te vullen, maar om af te smeren klop ik het NIET op. Opgeklopte ganache is wat luchtig (een beetje zoals chocolade mousse) en niet prettig om mee af te smeren. Vind ik.

Ik doe het zoals in deze link:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/17/Ganache/

Ik hak de pure chocola in stukjes en doe het in een glazen kom
Dan breng ik slagroom aan de kook (zelfde hoeveelheid als de chocola - pas op: als je melk of witte chocola gebruikt zijn de verhoudingen anders!)
Als de slagroom kookt zet ik het vuur uit
Heel even wachten (altijd bang dat ik de chocola verbrand - maar ik wacht niet langer dan een minuut)
Dan giet ik de hete slagroom over de chocola in de glazen kom
Dan met een spatel doorroeren tot alles vermengd is
Lekker laten staan - geregeld doorroeren - totdat het de consistentie heeft die jij prettig vind om mee af te smeren
Je kan het ook in de ijskast zetten om het sneller te laten gaan maar dan moet je wel wat vaker roeren
Als het te dik is - gewoon 5/10 seconden in de magnetron (let op - dit gaat echt snel!)

Dan eerste laag dun afsmeren - taart in de ijskast om eerste laag wat harder te laten worden - en dan tweede laagje

Ik doe het veeeeel dunner dan Michelle, trouwens.

Soms split ik de portie in twee, dan gebruik ik de ene helft om af te smeren en de andere helft om op te kloppen en mee te vullen. Lekker makkelijk en lekker lekker :-)

4

hoe zit het San met jullie taart? kruimelt die niet helemaal stuk als je gaat smeren?
dat heb ik met botercreme altijd.

5

Dat valt heel erg mee. Ik vind ganache een stuk makkelijker werken dan botercreme, omdat het gladder is.

Ik heb zojuist een 3D cakeje van biscuit afgesmeerd met ganache. Dat kruimelde behoorlijk omdat ik erin gesneden had om het in de vorm van een berg te krijgen. En zelfs dat viel best mee.

Ik probeer wel meestal de taart een dag voor het afsmeren te maken, dan kruimelt 'ie een stuk minder. Is me vandaag niet gelukt, maar toch ging het redelijk.

Tip:
*De ganache gieten en niet smeren...
      Eventueel iets laten drogen en dan nog een laagje gieten.
      Vanuit het midden rondjes maken naar de buitenkant.

*Gebruik de vettere slagroom...

*Persoonlijk laat ik de ganache niet zo erg afkoelen, maar zorg ik dat de taart goed koud is. Vind ik het prettigste werken.

Het recept staat duidelijk beschreven in de link van Annick67

Moet lukken zo...Succes! :thumb:

Volg je hart..en je zit altijd goed...!www.taartjespeciaal.nl

7

en maakt het uit welke choco? gewoon druppels of chocorepen?

8

Ik gebruik gewoon supermarkt huismerk - tot nu toe die van AH, Jumbo en c1000 - allemaal ok.

9

@Rumy: Ik smeer ook af met die ganache, dat gaat echt prima bij mij.....  :D

Persoonlijk vind ik de chocolade van Callebaut het lekkerst smaken en fijnst werken.
Dat is al klein, slagroom erop gieten, roeren, klaar...

Volg je hart..en je zit altijd goed...!www.taartjespeciaal.nl

11

@annick: jij smeert af met opgeklopte ganache? Heb je het al eens met afgekoelde, niet opgeklopte, ganache geprobeerd?  Ik heb het allebei geprobeerd, maar ik vind niet-geklopte ganache echt veeeel makkelijker. Maar misschien is dat gewoon persoonlijke voorkeur.

12

Taartje Speciaal schreef:

Tip:
*De ganache gieten en niet smeren...
      Eventueel iets laten drogen en dan nog een laagje gieten.
      Vanuit het midden rondjes maken naar de buitenkant.

*Gebruik de vettere slagroom...

*Persoonlijk laat ik de ganache niet zo erg afkoelen, maar zorg ik dat de taart goed koud is. Vind ik het prettigste werken.

Het recept staat duidelijk beschreven in de link van Annick67

Moet lukken zo...Succes! :thumb:

als je de ganache giet dan krijg je toch geen egale laag? Zoals in het filmpje van michelle is het dus niet slim?? dat smeren?

Ik heb pas ook geprobeerd om mini caketjes helemaal met glazuur te bedekken door te gieten maar dan drupt het naat beneden en niet over omheen.

13

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt bereiken. Wil je er fondant overheen doen, dan zou ik gewoon smeren (met ongeklopte of opgeklopte ganache, wat jij liever hebt). Als je de chocola als uiteindelijke laag wilt zou ik het gieten, dan krijg je een heel mooi egaal glimmende chocolade laag.

Cupcakes zou ik denk ik dopen ipv gieten, maar geen idee, nooit geprobeerd...

14

Nou ik heb het geprobeerd en de kapsel overgoten en een nacht IBM de koelkast gezet maar de ganache is niet hard geworden.
Hoe kan dat?

15

welke verhouding heb je gebruikt dan?

:think: Ik denk dat je je ganache te koud gebruikt de 1e keer.

ik doe altijd Michelles manier, helemaal :thumb: De 1e laag, heel dun, echt een crumbcoat, doe ik met redelijk warme, dus dunne ganache. Dat trekt de taart niet kapot hoor :nooo  Er zitten dan wel kruimels in, maar omdat je de 1e laag een kwartiertje in de koelkast laat opstijven en er dan nog een laagje overheen doet, merk je daar niks meer van :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl