1

Onderwerp: Vraagje Kenwood Patissier

Ik heb sinds gisteren een Kenwood Patissier te leen om te kijken of het bevalt zodat ik volgende week eentje voor mezelf kan aanschaffen. Maar hij heeft mijn hooggespannen verwachting nog niet waargemaakt. Het biscuit kwam niet hoger dan 5 cm. Ik heb 400 gram mix gebruikt, 5 eieren en 40 ml water voor een blik van 25 cm op een constante temp. van 175 graden. Heb een minuut of 12 op vollen snelheid gemixt met de ballonklopper en de laatste 2 minuten langzaam. Kortom, wat doe ik fout? Moet ik de eitjes verwarmen van te voren? Meer mix, minder mix. Baal wel een beetje omdat ik met de handmixer ook geen mooie hoge kapsels krijg. Alvast bedankt!!

Re: Vraagje Kenwood Patissier

PS het kapsel heeft een dikke 30 minuten in de oven gestaan (combi-magnetron)

3

Volgens mij is het ook met zo'n apparaat een kwestie van uitproberen. Heb hier vaker ervaringen gelezen dat de eerste keren met een Kenwood (of andere mixer) niet meteen de gewenste resultaten gaven.

Verder is niet duidelijk voor welke vorm je deze hoeveelheden hebt gebruikt. Als het je ook niet met de gewone mixer lukte, kan het ook aan je oventemperatuur liggen.............
Veel factoren die het resultaat bepalen....helaas.

4

Volgens de tabellen hiernaast is 5 eieren ook wat weinig? Of misschien heb je hele grote eieren  :think:

Wat ikzelf altijd doe is inderdaad de eieren voorverwarmen (in een bak heet water leggen terwijl ik de rest klaar zet) en dan eerst de eieren met het water 'losmixen'. Gewoon een paar minuten dat de boel al lekker begint te schuimen. Dan de mix toevoegen en nog eens 8 tot 10 minuten mixen totdat je een 'stevig' mengsel hebt.

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5 Laatst bewerkt door ireen123 (17-12-2012 19:05)

Tip voor koude eieren.
Als je vergeten bent de eieren de avond tevoren uit de koelkast te halen zodat ze op kamertemperatuur zijn.

Breek de benodigde eieren in je mixerkom, plaats die mixerkom in een bak (spoelbak van het aanrecht) lauw water.
Zo warmen ze sneller op dan in de eierschaal.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

6

en mss is het de combi magnetron :(
Bij mij wilde alleen afbakbrood lukken in een combimagnetron, maar dat zal aan mij liggen :/ )

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7

ik heb bij 25cm 5,4 ei in de tabel staan, maar 5,4*62,5 = 337gram, dus de verhouding is iets uit proportie.  En 12minuten mixen is toch te lang? Is toch 7-8 min hoog en dan 2-3 min laag op snelheid.
Succes bij uitproberen.

Groetjes, Dorothea.

8

Ik gebruik 7 eieren voor mijn 25 cm vorm. Ik mik altijd alles in mijn kom en zet hem dan 10 min op de hoogste stand. Daarna nog 2 min op een lage stand. Ik had eerst een tomado van Blokker (wel een keukenmachine, dus geen mixer) en gebruikte de ballongarde. Sinds de laatste aanbieding van de Makro heb ik ook een Kennie en ik doe nog steeds precies hetzelfde. Het enige verschil voor mij is dat de Kennie een stuk minder lawaai maakt.
Oh ja, mijn25 cm vorm staat minimaal 45 min in de oven en ik bak oplopend; 10 min 140 graden, 10 min 150 min en dan de rest op 160 graden. Ik bak in een hetelucht oven.
Op mijn manier komt mij. Biscuit boven mijn blik ui (heb een hoog blik)!

Succes!!!!