1

Onderwerp: hoe royal icing bewaren?

Ik wil dit jaar voor Sinterklaas een koekhuis maken als surprise. Om het huis in elkaar te zetten gebruik ik royal icing. Omdat het huis steeds goed moet drogen, verdeel ik het bouwen en versieren over verschillende dagen. Maar ik vraag me af hoe ik de royal icing het best kan bewaren en hoe lang dat goed blijft?

Hoop dat iemand een tip heeft  :)  Alvast bedankt!

2

Re: hoe royal icing bewaren?

Ik hoop trouwens dat ik hem onder het goede kopje op het forum heb gezet.. wist niet helemaal waar dit nou thuis hoorde  :s

3

Ik weet ook niet of je goed staat. Je kunt jezelf ook even melden met die vraag.

RI blijft lang goed in een afgesloten bakje, waarbij je een velletje huishoudfolie over de icing legt voordat je het bakje sluit. Het kan gewoon op kamertemperatuur blijven staan, ik geloof voor 2 of 3 weken. Wel even goed doorroeren voor je het weer gaat gebruiken. Ik gebruik zelf trouwens eiwitpoeder, geen vers eiwit.

Tieneke

Wel in de koelkast zetten hoor, twee weken buiten de koeling is geen goed idee.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

hallo, ik haak hier even op in..

Ik heb geen eiwit poeder maar wilde vers eiwit gebruiken, hoe kan ik t dan t beste bewaren?

t is zondag en wilde icing eens uitproberen..

6

Met meringue poeder max. 7 dagen in de koelkast bewaren, met vers eiwit zal het iets minder zijn.

Icing dat je over hebt kun je niet invriezen maar je kunt er wel bloemetjes van spuiten. Zodra die hard zijn kun je ze zo lang bewaren als je wilt (bijna).

7

Wat een goede tip van Em! Ik gooi het inderdaad steeds weg, maar kan er net zo goed bloemetjes van maken.. als ik dan weer eens taart maak kan ik ze gebruiken. Bedankt  :)

8

heb t geprobeerd .. wat een drama..

toch maar eiwit poeder halen..

of mn kom was te vettig.. Maar we geven nog niet op! :(

9

Ahh balen! Waarom haal je dan geen zak van FunCakes?  Ik ging het eerst ook zelf maken en toen een keer een zak van FunCakes geprobeert en dat is zó makkelijk! Alleen wat water toevoegen en klaar is kees :D

10

In het Koekboek staat het volgende:

Luchtdicht verpakt is de ongekleurde en onverdunde basisconsistentie in de koelkast twee weken houdbaar.
Ingevroren kun je hem 6 maanden bewaren (luchtdicht ingepakt).

Dit is ons ook verteld door Marielle tijdens een workshops koekjes icen.

Ik heb het zelf al uitgprobeerd met invriezen en dat ging uitstekend! Na ontdooien was het exact hetzelfde als wanneer je het vers maakt.
Ik maak trouwens altijd met merenguepoeder, ik moet er niet aan denken dat er iemand ziek wordt van vers eiwit, brrrr!!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

11

ik heb RI van de mix funcakes, maar dat hard toch uit

Als je het dan bewaart dan is het toch hard geworden in dat bakje?

12

chan1985 schreef:

Als je de RI in een luchtdicht bakje met vershoudfolie over de icing doet, hardt dat gegarandeerd niet uit hoor.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

13

Dan ga ik dat zekers eens proberen.

Nog een vraagje:
Ik wil graag koekjes versieren met RI maar ik heb eens gezien dat sommige eerst een randje eromheen maken, hoeveel water moet er bij RI als je dat randje maakt, en hoeveel als je de binnenkant doet?

14 Laatst bewerkt door ireen123 (11-12-2012 12:53)

Ik gebruik gepasteuriseerd eiwit :D Mooi, smaakvol en veilig
Ik vind dat eiwitpoeder vies.
Als ik een can eiwit heb gehaald voor meringue, gebruik ik de rest op voor RI en andere uitprobeersels. ( zo'n can kost +/- 3-4 euro en bevat 1 kg eiwit en heeft ongeopend een lange THT datum)
Het schijnt dat je dat eiwit ook zo in kunt vriezen.
Na het maken van RI verdeel ik de RI in porties door het in plastic folie te rollen en de uiteinden te draaien. Zoals een snoepje verpakt is.
De "schone spuitzak" methode
De "rest" porties gaan de diepvries in.
Zo kan ik het gelijk in een spuitzak doen met adapter, spuitmondjes verwisselen zoveel ik wil.
(Ik ben van alles aan het oefenen, dus de diepvries maakt nu niets uit, het word weggegooid.)

Om RI rozen te spuiten heb ik nog niet de juiste consistentie ontdekt.
Hoe is jullie verhouding daarvoor?
Indien mogelijk in grammen.
(dat met die pieken werkt voor mij niet)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

15 Laatst bewerkt door Maaike_87 (11-12-2012 18:35)

chan1985 schreef:

Een medewerkster van de taartenwinkel (leukstetaartenshop) gaf me een tip om een vochtige doek over de Icing te doen en hem dan in een (luchtdichte) bak te bewaren, dan droogt het echt niet uit. Ik heb zelf tupperware bakken, daar droogt het sowieso niet uit. Maar als je het in een ander bakje doet en je doet er een vochtige doek overheen, droogt het ook niet uit. Wel altijd een deksel/folie eroverheen doen, dus niet alleen maar een vochtige doek. Als je het weer gebruikt alleen nog kort doorkloppen en het is weer even stevig :)