1

Onderwerp: beetje een domme vraag over een oven

Ik heb sinds gisteren een echte grote oven.  :D  Voorheen bakte ik in een kleine combimagnetron met draaischijf.

Ik ben nu een cake aan het bakken op een rooster, maar nu weet ik eigenlijk niet of tijdens het bakken de onderste dichte plaat (opvangbak) in de oven moet blijven of er juist uit moet. Ik heb 'm er nu niet in gedaan, maar dan zit ik met zo'n grote plaat op m'n aanrecht. (Waar laat ik zo'n ding, onhandig!)

Als ik 'm in de oven laat tijdens het bakken, heeft dat dan effect op de stroming van de hete lucht en de temperatuur?

Hoe doen jullie dat?

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

2

Re: beetje een domme vraag over een oven

Staat dat niet in de gebruiksaanwijzing?
Het is geen gekke vraag hoor.
Aan nieuwe apparaten moet je best wel wennen hoor.

Ik denk dat het beter is om hem er uit te laten.
Maar zeker weten doe ik dat niet.

Groetjes Gerien

3

Ik haal altijd al mijn bakplaten uit de oven als ik hem gebruik (behalve dan natuurlijk degene die ik nodig heb  :+ )
Ik denk zeker dat als je een dichte bakplaat in je oven laat dat dat invloed heeft op de warmteverdeling. Tenzij je een stand op je oven hebt voor het gebruik van meerdere bakplaten tegelijk.

Bij mij liggen ze ook altijd op het aanrecht. Of op tafel.

4

hangt het ook niet een beetje af van het soort over dat je hebt? Ik heb verschillende standen op m'n oven en als ik hem op hetelucht zet kan de onderste plaat (wel van glas) erin blijven. Bij boven en onder warmte kan dat weer niet.

5

hangt het ook niet een beetje af van het soort oven je hebt? Ik heb verschillende standen op m'n oven en als ik hem op hetelucht zet kan de onderste plaat (wel van glas) erin blijven. Bij boven en onder warmte kan dat weer niet.

6

huh zag dat ik een typfout had gemaakt en was hem aan het verbeteren en nou staat hij er 2x   :/ 
Sorry!

7

Toevallig... :) Ik heb ook sinds gisteren een oven en bakte voorheen in een combi..

8

Bij mij moet hij er juist in blijven, fungeert juist als van soort lekbak  :)

Wees Jezelf dan ben je al gek genoeg!

9

Zet mijn bakblik altijd op het rooster. Ik denk dat de luchtcirculatie dan beter is!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

10

heb mijn bakblikken niet in de oven als ik iets bak wat er niet op hoeft, is niet handig voor de warmteverdeling lijkt me.

en als ik bang ben voor lekken, leg ik een vel aluminiumfolie onder in de oven :Y

maar meestal lekt het of loopt het over als ik er Niet op heb gerekend :D ,
en dan heb je een lekker klusje :x

11

Nou, ik ben maar even aan het experimenteren gegaan. Gisteren een cake gebakken, met het bakblik op een rooster en de bakplaat eruit. En net een cake gebakken met het bakblik op het rooster met de bakplaat erin. Die van vandaag is iets minder hoog geworden.

Ik trek dus nu de conclusie dat ik beter de bakplaat eruit kan halen.

Dit was trouwens op de gewone hete lucht stand. Er zit ook een turbo hete lucht op. Daar ga ik dan hetzelfde experiment mee uithalen.
(gezin vindt die experimenten helemaal niet erg hoor.... O-) )

Maar, zoals omakneeltje ook al aangeeft: als iets overloopt dan heb je een aardige poetsklus te doen..... :/

12 Laatst bewerkt door ireen123 (08-12-2012 18:38)

ALLE bakplaten en lekbakken UIT de oven.

Dames, dat is voor andere doeleinden bestemd.
o.a. Grilhaantjes, soufflee, cheesecake enz.

De warmteverdeling is knudde, met extra onnodige platen en opvangbakken. Het houd de circulatie en de warmte tegen.
(Vroeger deed men weleens een bakplaat in de bovenste rooster als de oven te heet werd aan de bovenkant. Het bakproduct was dan niet gaar en verbrand. Is nu allemaal niet meer nodig met deze generatie ovens)
Ovenbodems kun je na het bakken het beste met een vochtig doekje gewoon even heel snel  :cool: schoonvegen. 
Je meet natuurlijk vooraf de inhoud van je bakvorm en stemt daar je beslag op af. Dan kan er niet veel overheen gaan. :thumb:
Kijk uit met alufolie op de bodem! sommige nieuwe coatings vinden dat niet leuk. Zo'n zelfreinigende laag van de oven wil dat niet graag.
En natuurlijk nooit een oven aanzetten met restjes van de vorige keer erin :/

Turbo hetelucht is ideaal om je hele maaltijd, aardappelschijfjes/blokjes+vlees+groenten of schotels in 1 keer allemaal gaaar te maken of om de oven te programeren zodat het gaar is als je thuis komt van je werk. :Y
Probeer maar, bakpapier en ovenschotels verrichten wonderen.

bak ze

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

ik heb ook een grote oven, maar daar zit een klep onder waar je bakblikken in kunt zetten, dus daar heb ik de plaat altijd in liggen.... Heb je dat misschien ook? En idd houdt de plaat de hitte tegen ...

Groetjes, Dorothea.

14

Nee, ik heb geen klep onder de oven. Het is een inbouw, en zit in een kolomkast.

De handleiding van de oven blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid. Het wordt dus echt een kwestie van experimenteren.

Bedankt voor jullie opmerkingen!! :thumb:

15

Welke oven heb je?
Merk en type?
Mss weet iemand meer.

16

Ik heb een Whirlpool AKZM 762 IX

Ervaringen zijn welkom!!! :D

17 Laatst bewerkt door ireen123 (10-12-2012 09:57)

Ik heb de whirlpool AKZ 223 IX.

Jij hebt dus de opvolger met net wat meer functies.

Zeg het eens, wat is niet duidelijk van deze fantastische oven.
( o ja, alle bovenstaande reacties van mij, zijn dus wss van toepassing op jouw oven ;) geen alufolie, geen onnodige platen enz)
Heeft die van jou ook pyrolyse? =Zelfreinigend

Begrijp je hem straks nog niet, dan ruilen we de oven wel. Je krijgt er dan mijn ingewerkte oven voor met uitleg :D  :lol:

18

Ha, Ireen, ik wil 'm toch graag zelf houden hoor  :D !

Maar ik ben nu aan het zoeken hoe of ik zonder voorverwarmen kan bakken. Heb inmiddels ondervonden dat als ik de oven niet voorverwarm, en hem bijv. instel op 60 minuten, hij dan toch eerst voorverwarmt. De oven is dan dus 10 minuten langer aan. Ik heb zo minder controle.
Normaal bak ik een biscuit op 160 graden, 45 minuten, en dan zonder voorverwarmen. In de nieuwe oven zou ik dan misschien 35 minuten moeten instellen??

Hoe bak jij dan een biscuit in jouw oven?

19

45 minuten, dat is lang. Welke hoeveelheid heb je dan. En praten we over biscuit of over cake?

Met op een lagere temperatuur voorverwarmen, 150 graden :D .
Na 10 minuten op 160 zetten en dan afhankelijk van de vorm en inhoud, hoe lang en hoe warm, uiteindelijk tot maxium 170/175 graden, voor dit heet beestje ( oven  ;) ) )
Ik bemerk dat deze oven goed heet word, dus ik hou lagere temperaturen aan, zeker met rijzen.
Liever iets langer bakken op een lagere temperatuur, dat geeft betere resultaten.
Ook bak ik op het onderste niveau, boven en onder warmte.