1

Onderwerp: Mislukte swiss buttercream

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag:)

Ik vind botercreme eigenlijk heel smerig, dus zocht ik naar een vervanger. Ik vond de swiss botercreme wel erg lekker. Maar nou is het zo dat elke keer als ik hem maak dat ie in het begin helemaal goed, glad en smeuïg  is, maar zodra ik hem even in de koelkast heb gezet wordt ie altijd korrelig en komt de boter los van de merengue en wordt ie een beetje waterig. Eigenlijk gewoon een smerige bedoening. Weten jullie hoe dat komt? En nog belangrijker, wat kan ik er aan doen?

Groetjes,

Zinzi

2

Re: Mislukte swiss buttercream

Hoe maak je hem? En welke boter gebruik je?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Ik begin met de eiwitten au bain marie opkloppen met suiker, tot de suiker is opgelost. Dan haal ik het van het vuur af en klop het op de hoogste stand tot het is afgekoeld en stijf is. Dan roer ik er langzaam ongezouten roomboter door. Klontje voor klontje. En blijf zeker nog 10 minuten mixen. Als ik dan klaar ben is ie perfect, tot ik hem in de koelkast zet dan gaat het splitsen en wordt het klonterig. Dus ook als ik hem op een taart smeer en in de koelkast zet

4 Laatst bewerkt door kaatjuh (07-12-2012 23:55)

De boter moet niet te warm zijn voordat je hem erbij doet.
As het goed gaat gaat de botercreme schiften na een minuut of 5 kloppen, daarna verandert de structuur in die mooie gladde crème.
Als je te vroeg stopt, of hij schift niet omdat de crème niet de juiste temperatuur heeft bij het kloppen, dan komt het niet samen. Tijdens het schiften ziet het er inderdaad ook echt uit alsof het allemaal loskomt en daarna komt het samen en gaat het ook niet meer apart.
Ik zou even goed opletten op het schiften. Ik denk dat dat misschien niet is gebeurd, dan kan het er best oké en glad uitzien door het kloppen maar dan is het toch niet goed samen gekomen.

5

aha.. nee, hij ging inderdaad niet schiften tijdens het kloppen. oke, daar ga ik de volgende keer op letten. denk je dat het nut heeft om de botercreme die in de koelkast is gaan schiften verder te kloppen?

kaatjuh schreef:

De boter moet niet te warm zijn voordat je hem erbij doet.
As het goed gaat gaat de botercreme schiften na een minuut of 5 kloppen, daarna verandert de structuur in die mooie gladde crème.
Als je te vroeg stopt, of hij schift niet omdat de crème niet de juiste temperatuur heeft bij het kloppen, dan komt het niet samen. Tijdens het schiften ziet het er inderdaad ook echt uit alsof het allemaal loskomt en daarna komt het samen en gaat het ook niet meer apart.
Ik zou even goed opletten op het schiften. Ik denk dat dat misschien niet is gebeurd, dan kan het er best oké en glad uitzien door het kloppen maar dan is het toch niet goed samen gekomen.

:think: bij mij gaat het nooit schiften, ook niet tijdens het mixen

Geen idee hoe dit kan...

I never met a calorie I didn't like....

7

Ik kwam er achter dat het soms bij mij ook niet lukte het schiften maat mijn boter schijnbaar te warm was. Nu haal ik de boter er pas uit als ik begin met au bain marie verhitten, daarna nog kloppen voor afkoelen en daarna kan de boter erbij. Dus 10 min tot een kwartier er pas uit. I het begin denk je dan, oh jeee dat blijven klontjes, maar echt met het schiften komt alles samen. Eerder haalde ik de boter echt al even van te voren uit zodat het echt zacht was. Toen had ik vaak problemen. Bleef het te dun na het toevoegen van de boter ed. Nu mislukt het echt nooit meer!!! Dus ik blijf hierbij. Ik voeg trouwens de boter toe op lage snelheid en als het erbij zit allemaal ga ik naar medium. Ff kijken tot het schift, dat zie je echt gebeuren. Het wordt minder glad en daarna ineens echt viezelig, na het schiften wordt het luchtig en stevig. Dan klop ik nog even op medium tot hoog door.

kaatjuh schreef:

Ik kwam er achter dat het soms bij mij ook niet lukte het schiften maat mijn boter schijnbaar te warm was. Nu haal ik de boter er pas uit als ik begin met au bain marie verhitten, daarna nog kloppen voor afkoelen en daarna kan de boter erbij. Dus 10 min tot een kwartier er pas uit. I het begin denk je dan, oh jeee dat blijven klontjes, maar echt met het schiften komt alles samen. Eerder haalde ik de boter echt al even van te voren uit zodat het echt zacht was. Toen had ik vaak problemen. Bleef het te dun na het toevoegen van de boter ed. Nu mislukt het echt nooit meer!!! Dus ik blijf hierbij. Ik voeg trouwens de boter toe op lage snelheid en als het erbij zit allemaal ga ik naar medium. Ff kijken tot het schift, dat zie je echt gebeuren. Het wordt minder glad en daarna ineens echt viezelig, na het schiften wordt het luchtig en stevig. Dan klop ik nog even op medium tot hoog door.

:think: blijf het vreemd vinden dat het volgens jou juist zou moeten schiften?

I never met a calorie I didn't like....

9

Oke:) Ik ga het proberen. Heel erg bedankt! :D

10

Ja eerst schiften dan samenkomen, het is niet zo erg schiften dat de boter zijn vocht loslaat ofzo, maar het wordt duidelijk klonterig korrelig en niet meer glad. Kan het niet goed uitleggen.
Hierbij de handig filmpje, hierin laat ze het schiften ook zien.

http://www.youtube.com/watch?gl=NL& … BBoRMWcfNc

11

Schiften hoeft helemaal niet hoor. Maar is nog wel moeilijk om te voorkomen, omdat je de merinque op nagenoeg dezelfde temperatuur moet hebben als de boter. Meringue blijft nog lang warm en boter heeft een aardige tijd nodig voordat deze op kamertemperatuur is. Als je dus altijd temperatuur verschillen gehad hebt, zal die altijd eerst even gaan schiften, voordat hij samenkomt. Dat is ook niet erg, maar hoeft dus niet. Niet alle chefs lijken dat te weten.. ;)

Sterker nog, als je de meringue net zolang door klopt totdat hij onder de 30 graden is gekomen, kun je het hele pakje boter er in één keer in kieperen zonder een enkel probleem.  :)

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je de eiwitten al tijdens het au-bain-marie verwarmen opklopt. Er komt dan al teveel lucht in, waardoor de eiwitten waarschijnlijk niet warm genoeg worden.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

ohh.. Moet je het niet opkloppen? Maar gewoon warm laten worden??

Ja, maar wel goed blijven roeren natuurlijk.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=210732
Hier had ik een draadje geopend met veel tips over elke stap. Waaronder heel veel tips van Suus verwerkt.  :thumb: