1

Onderwerp: Wat ipv Crisco?

Ik werk normaal met crisco. Maar die wat ik nu heb staan is over de datum. Nu bak ik de laatste tijd niet veel meer maar heb voor volgende week zaterdag een taartopdracht. Ik vind het zonde om voor die ene keer een hele pot crisco aan te schaffen. Kan ik ook wat anders gebruiken ipv crisco?

2

Re: Wat ipv Crisco?

Waar gebruik je het voor?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Marianne schreef:

Waar gebruik je het voor?

Om mijn fondant te kneden voor zowel de bekleding op de taart alsook het poppetje dat ik moet boetseren.

4

Crisco door een boetseersel? Ik zou het lekker weglaten, geen probleem hoor, om zonder crisco door fondant te bekleden (nog nooit gebruikt...) en voor het boetseren zou ik juist tylose (maakt het steviger) gebruiken.

5

Marianne schreef:

Crisco door een boetseersel? Ik zou het lekker weglaten, geen probleem hoor, om zonder crisco door fondant te bekleden (nog nooit gebruikt...) en voor het boetseren zou ik juist tylose (maakt het steviger) gebruiken.

Ik doe het niet door het boetseersel daar gebruik ik tylose voor  ;) maar ik smeer mijn handen in met crisco ik vind dat makkelijker om zo mijn boetseersel mooi glad te krijgen. En het voorkomt ook plakken aan je handen als je de fondant kneed die je voor de bekleding gebruikt

6

Ah ik snap :)
Maar daar kun je toch wel één keertje van zonder? Ik gebruik wel bij het kleuren vaak wat crisco, maar daarna niet meer bij het bekleden. Ms. hangt het ook een beetje af van welk merk fondant je gebruikt.

7 Laatst bewerkt door Tante Tien (08-12-2012 06:35)

Volgens mij kun je de houdbaarheidsdatum gerust negeren hoor. Op een pak suiker of zout staat ook een datum, maar dat kan niet bederven. Voor vet geldt naar mijn mening hetzelfde. Als je het zeker wilt weten: even proeven of het wellicht ranzig smaakt (al is dat bij crisco wel lastig, want dat smaakt sowieso niet lekker en wat bitter).

Anders zou ik gewoon boter gebruiken om je handen mee in te smeren, of niets zoals Marianne zegt. Als je boter neemt, wel even uitproberen of een stukje fondant. Misschien gaat het wel (te) erg glimmen.

Tieneke

Ik gebruik altijd frituurvet, van de blauwe ruitjes waar ook boter van is. Je proeft dit helemaal niet.

9

De datum zou ik ook negeren, geloof dat allemaal niet. Als het zover is dat een ingepakt product slecht is, zie je of merk je dat vanzelf wel. Tja is het voor de taarten, voor iemand anders, is het voor mij wel wat anders, dan doe ik het niet. :nooo  Wil dan het zekere voor het onzekere nemen. Maar voor mezelf, ook de taarten, merk ik dan wel weer. :Y En trouwens, vroeger stond er nergens een datum op....Het is gewoon ook een verkooptechniek.....