1 Laatst bewerkt door nagelsan (04-12-2012 22:16)

Onderwerp: Bakken voor Moslims, wat kan ik wel en wat niet gebruiken?

Hallo allemaal.

Binnenkort ga ik een flink aantal gebakjes verzorgen.
Nu zitten er ook een aantal Moslims bij.
Ik weet dat zij bepaalde producten niet mogen hebben, maar wil dit toch graag even kortsluiten met de dames van het forum, die daar ervaring mee hebben, of die zelf Moslim zijn.

Nu gaat er geen varkensvlees o.i.d in natuurlijk, maar ik begreep dat bv gelatine ook een probleem kan zijn?
Verder heb ik echt geen idee en weet ook niet of bv in de kleurstoffen gelatine zit verwerkt.
Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen, want ik wil het graag goed doen.

Het betreft gebakjes van biscuit (mix funcakes), met een topping/vulling gemaakt van roomboter en poedersuiker (geen botercrememix) en een logo geprint op icing.
Ook worden er kleurstoffen gebruikt van wilton (potjes).

Alvast enorm bedankt voor het meedenken.

Groetjes Sandra

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: Bakken voor Moslims, wat kan ik wel en wat niet gebruiken?

kben geen moslim, maar dat printen, die inkt die gebruikt wordt,  :think: zit daar geen alcohol in? Want dat mag niet :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door nagelsan (04-12-2012 22:48)

kijk, dat bedoel ik....
Daar had ik dus helemaal niet aan gedacht.

Ik hoop ook dat iemand het antwoord weet voor mij.
Ik ga zelf ook even googlen, of er alcohol zit in eetbare verf (voor de printer)

Dank je voor het meedenken

p.s. ik kan het niet vinden. alleen een andere verfsoort die ik veel gebruik, dat deze halal is o.a. maar van de verf in printers kan ik nog niks vinden..... :|

4

Géén alcohol (dus ook geen lustre spray, daar zit alcohol in), géén gelatine (soms zelfs niet eens agar agar). Verder weet ik het niet; dit zijn de twee voorwaarden die mij het meest zijn bijgebleven.

Dus óntzettend goed alle ingrediënten lezen/uitzoeken van alles wat je gebruikt: als er maar een spoortje alcohol in zit kan het niet meer gebruikt worden. Tenminste, dat was bij mij zo. Heel soms zijn ze 'iets' losser hierin, dus bij twijfel even navragen.... ;)

Succes!

5

Ik zou informeren hoe strikt je moet zijn. Het is net als met heel veel dingen waar je rekening mee moet houden: de één is strikter dan de ander. Waar één iemand wel verft met alcohol omdat het toch verdampt, is het bij een ander uit den boze. Geldt ook voor gelatine; de één vindt rundergelatine prima, de ander wil dat echt niet.

Beter aan de opdrachtgever vragen dus :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Dank jullie wel.
Opdrachtgever is leiding van een bedrijf (tussenschoolse opvang) die vanwege een lustrum alle kinderen wil trakteren.
Hierbij wordt al rekening gehouden met allergieën en dergelijke, maar zij heeft ook een school, waar voornamelijk Moslim kinderen zitten.
Zij weet het helemaal niet en heeft mij gevraagd, of ik dat uit zou willen zoeken.
Ik ga er dus van uit, dat hier zowel wat minder 'strenge' alsmede ook de meer 'strenge' moslims zitten en heb liever het zekere voor het onzekere.

Ik ga morgen meteen even de kleurstoffen bekijken, of daar iets in zit.
Dan alleen nog de vraag of er alcohol verwerkt zit in de printercartridges....Misschien even Bouwhuis of Cakeart mailen?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken.
Ik weet het namelijk helemaaaaaal niet hahahaha

7

Dingen die bij mij zijn opgekomen, zijn al gezegd, zoals gelatine en alcohol, dat zijn volgens mij ook de enige dingen die in veel bak producten zitten, of die je dient te gebruiken...
Wel mag even gezegd worden dat ik het super lief van je vindt dat je het allemaal uitzoekt, in plaats van gewoon de info gebruiken die je zelf hebt, of sterker nog, gewoon dingen erin gooien terwijl je weet dat t niet mag...!!
Ben namelijk zelf moslima, en een beginner, en vind t nu al lastig om dingen te maken, omdat er in veel vullingen gelatine in moet...dus chapeau voor jou!

Een klein vraagje, wrm gebruik je geen Botercreme?

Tip: Haal anders je producten uit een islamitische slager/supermarkt ( van die turkse of marokkaanse winkeltjes), daar zijn de ''meeste'' dingen halal... ;)

8

@Noaa. Dank je wel.
Het gaat eigenijk om cupcakes, maar na een aantal proefsessies met de opdrachtgeefster, kwamen we uit op cupcakes van biscuit.
Dit bleek bij alle proevers het lekkerste.
Bovenop komt een toefje, wat een recept is hier van het forum, met roomboter en heel veel poedersuiker.
En daar boven op het logo geprint op icing.

Ik ben dus niet zo bang voor de biscuit en het toefje zal waarschijnlijk ook geen probleem zijn.
Het enige dat ik kan bedenken, is dat er een probleem zou kunnen zitten in het printje op icing.
Daar ben ik dus voor aan het zoeken.

Is het trouwens van belang om speciale roomboter te gebruiken, die ook halal is, of is dat geen probleem?

9

Noaa_ schreef:

of sterker nog, gewoon dingen erin gooien terwijl je weet dat t niet mag...!!

Ik vind dat niet kunnen.
Ik kan zelf bv niet tegen paprika (verse) en heb er dus ook last van als er in een gerecht paprika is meegebakken/gekookt en dan er uit is gehaald.
Ik wordt zo moe van het uitleggen dat ik daar last van heb, dat ik maar ben gaan zeggen dat ik allergisch ben, want dan begrijpt men je ineens wel! (ik heb alleen drie dagen maagpijn al van een klein beetje verse paprika)
Ik vergelijk dit daar mee en wil het daarom graag goed uitzoeken.

10

nagelsan schreef:

Ik ben dus niet zo bang voor de biscuit en het toefje zal waarschijnlijk ook geen probleem zijn.
Het enige dat ik kan bedenken, is dat er een probleem zou kunnen zitten in het printje op icing

Ik vind dat wel een goeie! Ga t ook uitzoeken! . Ik zie nl  moslim baksters wel printjes gebruiken.

11

alcohol dat verdampt is is geen probleem.. en gelatine is voor hoe ik het heb geleerd ook geen probleem, omdat er zoveel andere producten bij zijn gegooid dat de gelatine zelf nog maar een weinig aantal procent is. maar vele doen dit voor de zekerheid niet. waaronder ik, dan zit mijn gevoel gewoon beter.

Voor de moslims hier die dit lezen, niet aanvallen, ik ben zelf moslim en heb hier les over gekregen. Check 't even op al-yaqeen.com /vraag en antw.

verder zou ik even niet weten wat je nog meer gebruikt..

Cups&cakes

12

Siersel schreef:

verder zou ik even niet weten wat je nog meer gebruikt..

Biscuitmix van funcakes, eieren, roomboter, kleurstoffen van wilton/americolor, poedersuiker en printjes.
verder niets....

Maar de printjes zouden dus geen probleem hoeven zijn?

Alle alcohol vervliegt volgens mij..ook die van lustetspray. Is alleen om de kleur even vloeibaar te maken. Zodra die droog is is de alcohol vervlogen!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

14

Dank je wel Esther!

15

nagelsan schreef:

@Noaa. Dank je wel.
Het gaat eigenijk om cupcakes, maar na een aantal proefsessies met de opdrachtgeefster, kwamen we uit op cupcakes van biscuit.
Bovenop komt een toefje, wat een recept is hier van het forum, met roomboter en heel veel poedersuiker.

Het enige dat ik kan bedenken, is dat er een probleem zou kunnen zitten in het printje op icing.

Is het trouwens van belang om speciale roomboter te gebruiken, die ook halal is, of is dat geen probleem?

waar haal je je prints vandaan?
Als je t hier vandaan haalt, zit wel alcohol in...
http://www.deleukstetaartenprints.nl/uitleg-pm-10.html

Daarnaast kan je altijd bellen en zeggen dat je het zonder wil, ik heb vroeger in een bakkerij gewerkt, en daar werd altijd naar een oplossing gezocht...
Misschien is dat een optie?...

Noaa_ schreef:
nagelsan schreef:

@Noaa. Dank je wel.

waar haal je je prints vandaan?
Als je t hier vandaan haalt, zit wel alcohol in...
http://www.deleukstetaartenprints.nl/uitleg-pm-10.html

Daarnaast kan je altijd bellen en zeggen dat je het zonder wil, ik heb vroeger in een bakkerij gewerkt, en daar werd altijd naar een oplossing gezocht...
Misschien is dat een optie?...

maar dat vervliegt toch...ik zie t probleem niet!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

17

Heb het vandaag besproken met een collega van mij.
Zij is ook moslim en vertelde hetzelfde wat betreft de gelatine, maar ook zij twijfelde een beetje wbt de alcohol.
Als de hoeveelheid alcohol echt te verwaarlozen is, dan kan het volgens haar wel, maar het is bij velen ook vaak een gevoel.

Ik heb vanmiddag gebeld met cakeart en zij gaven aan dat er ongeveer 16 ml alcohol op 5 liter kleurstof gaat.
in 1 cartridge zit 14 ml kleurstof en het zijn er 5 (even een grove berekening gemaakt)
Dat betekend dat je 70 ml kleurstof in je printervullingen hebt zitten.
je maakt tussen de 50 en 100 printjes met 1 set cartridges (afhankelijk van de complexheid) dus laten we uitgaan van 50 printjes.
Hiervoor gebruik je dus 1,4 ml kleurstof.
Hier zit dan 0.004 ml alcohol in.
Ik maak 35 logo's op 1 vel, dus per logo zit er 0.00011 ml alcohol in.
Daarnaast wordt deze verwarmt tot 160 graden als dit wordt geprint, dus zou het moeten vervliegen.

Zou dat een probleem zijn?
Ik denk het niet, maar zal het maandag nog even met mijn collega overleggen, hoe zij er over denkt.

Ik ga het in ieder geval zelf printen.....

sorry voor het lange verhaal, maarja, had het toch uitgezocht, dus dacht....laat ik het dan ook maar even delen.  ;)

18

Ik zou het zeker navragen aan de klant.
Ik heb 6 jaar een relatie gehad met een moslim en hij en zijn familie waren niet zo streng. Ik bedoel...ze dronken geen alcohol oid maar hadden er ook geen problemen mee als dit ergens in zat. Toen ik bij zijn moeder in Istanbul was wilde ze zelfs varkensvlees voor mij halen (terwijl ik dit bijna niet eet  ;) )
Wat betreft de vervlogen alchol....de ene moslim heeft hier wel problemen mee, de ander niet....

19

dank voor het uitzoeken en delen :Y  :thumb:

20

Ik kan me niet voorstellen dat de printjes een probleem opleveren. Volgens mij zit er verhoudingsgewijs meer 'fout'. In gelatine dan die 0,000011 ml alcohol in je printje, maar navragen is het veiligst.

Wel fijn dat je het hebt uitgezocht. Ik heb ook moslimcollega's en wil daar ook graag rekening mee houden. Mijn toetjes waren 1:1 bc vermengd met roomkaas en wat citroen voor de smaak. Beviel ook prima.

Ergens vroeg iemand waarom geen bc van de mix, David dus omdat dat wat gelatine inzit.

21

RijWM schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat de printjes een probleem opleveren. Volgens mij zit er verhoudingsgewijs meer 'fout'. In gelatine dan die 0,000011 ml alcohol in je printje, maar navragen is het veiligst.

Wel fijn dat je het hebt uitgezocht. Ik heb ook moslimcollega's en wil daar ook graag rekening mee houden. Mijn toetjes waren 1:1 bc vermengd met roomkaas en wat citroen voor de smaak. Beviel ook prima.

Ergens vroeg iemand waarom geen bc van de mix, David dus omdat dat wat gelatine inzit.

in de bc mix zit geen gelatine hoor.. althans niet in het merk dat ik gebruik :-)

22

Waardoor stijft de mix dan op?? Ik weet dat gelatine niet mag, en sommige maizena ook niet. Heeft met varkensproducten te maken. Een collega heeft de verpakking van mijn funcakes botercrememix gelezen en gaf aan dat dat dus niet mocht. Weet alleen niet precies meer waarom.

23

je kunt toch ook gewoon bcm maken? Da's eiwit, suiker en boter :)

24

RijWM schreef:

Waardoor stijft de mix dan op?? Ik weet dat gelatine niet mag, en sommige maizena ook niet. Heeft met varkensproducten te maken. Een collega heeft de verpakking van mijn funcakes botercrememix gelezen en gaf aan dat dat dus niet mocht. Weet alleen niet precies meer waarom.

gelatine moet tegenwoordig verplicht op het etiket genoemd worden... vroeger gebruikte ze het E nummer 441 maar tegenwoordig moet het als ingrediënt gezien worden..

Maar in sommige merken zou het best wel kunnen zitten hoor.. echter het merk dat ik gebruik heeft het sowieso niet.. :-)