1

Onderwerp: Experiment: taartje met roze ganache afgewerkt i.p.v. met suikerpasta

Ik heb nogal wat 'fondant- en marsepeinhaters' in mijn omgeving. De meesten vinden mijn taartjes wel leuk, maar bij het opeten wordt de suikerpasta steevast ervan af gehaald. Spijtig dan als je weet voor hoeveel geld er in de vuilbak belandt. :s

Daarom wil ik proberen om in de toekomst mijn taartjes af te gieten met gekleurde ganache en nadien af te werken met suikerpasta.

Eerste conclusie: voordeel van gananche  = alles blijft er onmiddellijk aan plakken, nadeel van ganache = alles blijft er onmiddellijk aan plakken.  :rolleyes: Heeeeeeel delicaat dus, de bloemetjes zitten dan ook af en toe 'strategisch'.

Conclusie 2: de bovenkant krijg je prachtig glad, maar de zijkanten zijn iets moeilijker, omdat de ganache in de frigo nog wat afloopt en zo stijver wordt.

Maar goed, al bij al ben ik niet ontevreden.

Misschien nog een vraagje over mijn elfje; de eigenaars van het boek 'Children's Cakes' van Maisie Parrish zullen haar wel herkennen. Alleen is het elfje in het boek 'veel liever' dan het mijne. Waar zou dat aan liggen, of met andere woorden; hoe maak ik ze 'liever'???

En dan de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LKMIKFLA-D.jpg

Close-up van elfje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4J8IWIPW-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GVYW7JWE-D.jpg

groetjes samantha

2

Re: Experiment: taartje met roze ganache afgewerkt i.p.v. met suikerpasta

Goed bedacht en prachtig om te zien, elfje vind ik erg mooi, misschien lijntje bij haar neus weglaten dat ze dan [nog] liever wordt? :think:

Je kijkt, je proeft... en je bent verloren.

Prachtig! :)

4

Slim bedacht. :thumb:
Ik vind het een mooi taart geworden en ik zou inderdaan de lijnen bij haar neus weglaten.
(vind haar nu ook lief)

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

5

Lijkt me heerlijk die roze ganache! Ik vind je taart er prachtig uit zien!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

6

wat een goed idee van jou die gekleurde canache  :thumb:
door voorzichtig met een palletmes de overtollige canache van de bovenkant af te strijken direct na het gieten voorkom je dat die later als hij begint te stollen eraf loopt en krijg je t strakker

elfje is erg leuk geworden :Y
als je die strepen weg zou laten zou al helpen
maar ik denk de stand van de ogen iets schuiner dat dat ook werkt

daarvoor hebben we onze annelies die weet dat als geen ander O-)

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

mooi taartje

dat zal lekker smaken

wil je misschien je ganache recept delen?

groetjes uit egmond

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

8

Wat een leuk effect!

Mooi elfje: misschien inderdaad ietsje streng door de lange zwarte lijntje tussen de ogen :think:

Misschien of korter, of in lichtbruin?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Wat een goed idee van jou zeg!

Je taart is prachtig!

10

Wat een leuke reacties allemaal!

Ik ben nog eens gaan kijken naar het originele elfje en ik zie dat jullie gelijk hebben, het zit hem in die lijnen boven de neus. Het origineel heeft die ook wel, maar veel dunner en minder 'zwart'. Was me niet zo opgevallen bij het maken, maar ga er volgende keer zeker op letten.

@ Spidygirl: ganache = simpel hoor, enkel room en chocolade.
Voor het afsmeren heb ik de verhouding van Paris Cutler gebruikt: 450ml room op 1300g chocolade--> wordt heel stevig.

Voor het afgieten heb ik de verhouding 125g room, 160g chocolade gebruikt. Voor ganache mag je trouwens gewone vloeibare kleurstof gebruiken, het is niet nodig om speciale chocoladekleurstof aan te schaffen. Wel pas toevoegen als de room en de chocolade gemengd zijn.

11

coconuts schreef:

wat een goed idee van jou die gekleurde canache  :thumb:
door voorzichtig met een palletmes de overtollige canache van de bovenkant af te strijken direct na het gieten voorkom je dat die later als hij begint te stollen eraf loopt en krijg je t strakker

elfje is erg leuk geworden :Y
als je die strepen weg zou laten zou al helpen
maar ik denk de stand van de ogen iets schuiner dat dat ook werkt

daarvoor hebben we onze annelies die weet dat als geen ander O-)

Met dat paletmes, dat ga ik volgende keer eens uitproberen, bedankt voor de tip. :thumb:

En wat het elfje betreft; als Annelies tips wilt geven, dan hoor ik die uiteraard héééél graag :Y

12

wow wat een lieve taart :thumb:

13

best een lief elfje hoor... ze kijkt een beetje wulps  :)

taartje is er mooi en een super idee van je.

Like me on Facebook : buttercream.nl

14

Wat een goed idee om gekleurde genache te gebruiken. Zal ik hier ook eens proberen. Heb je gekleurde choco gebruikt of melk/wit en daarna gekleurd?

Wat betreft het engeltje idd wat de andere schreven en wat je zelf ook doorhad, de lijntjes bij de ogen en misschien de haren in een iets heldere kleur met lichte glittertjes (ken het origineel niet). En misschien de punt van de vleugels iets ronder houden.
Maar vind het nu ook al lief.

15

Wat gaaf gemaakt maar vooral omdat de afwerking toch heel mooi is ivm de room die je hebt gebruikt. Wat vond iedereen van de smaak? Ik ga het zeker ook een keer proberen. De hoeveelheid ganache die je hebt gebruikt, voor welke formaat taart heb je dit gebruikt?

De tips voor de elfje zijn al gegeven..misschien de mond ook wat breder maken?En de kleur van haar mond ook wat zachter. Dit geeft eerder een strengere indruk.

Be in love with what you have

16

ornamentje schreef:

best een lief elfje hoor... ze kijkt een beetje wulps  :)

taartje is er mooi en een super idee van je.

hihi

ladyninja schreef:

Wat een goed idee om gekleurde genache te gebruiken. Zal ik hier ook eens proberen. Heb je gekleurde choco gebruikt of melk/wit en daarna gekleurd?

Wat betreft het engeltje idd wat de andere schreven en wat je zelf ook doorhad, de lijntjes bij de ogen en misschien de haren in een iets heldere kleur met lichte glittertjes (ken het origineel niet). En misschien de punt van de vleugels iets ronder houden.
Maar vind het nu ook al lief.

Ik heb de ganache zelf gekleurd, met vloeibare rode kleurstof (een klein beetje geeft al een enorm effect). Je kunt ook kant en klare gekleurde chocolade kopen van callebaut, maar dan heeft hij een aardbeiensmaakje (ik hou het liever ‘natuurlijk’ qua smaak)

prettygem schreef:

Wat gaaf gemaakt maar vooral omdat de afwerking toch heel mooi is ivm de room die je hebt gebruikt. Wat vond iedereen van de smaak? Ik ga het zeker ook een keer proberen. De hoeveelheid ganache die je hebt gebruikt, voor welke formaat taart heb je dit gebruikt?

De tips voor de elfje zijn al gegeven..misschien de mond ook wat breder maken?En de kleur van haar mond ook wat zachter. Dit geeft eerder een strengere indruk.

Ik heb redelijk veel ganache gebruikt moet ik zeggen (500 room+640 chocolade, wel nog beetje over). Het taartje is 24 cm doorsnede. Ik heb de taart 3 x overgoten, omdat de kleur telkens doorzichtig was. Het was natuurlijk ook slimmer was geweest als ik de ‘afsmeerganache’ ook gekleurd had. Nu was die blank en die kleur kwam telkens doorschijnen.

En inderdaad, de mond had ik beter roze gemaakt. Volgens de handleiding moet je de mond schilderen, maar dat durfde ik niet goed. En aangezien ik alleen een zwarte en rode eetbare stift heb ..... Volgende keer toch maar proberen.

17

Mooie taart.

Is een super idee om met ganache te werken ipv marsepein.

Heb je dan witte of bruine chocolade gebruikt.

Ik moet nog mijn eerste taart maken en zou graag een auto maken van cars.

Ben volop overal wat informatie aan het opzoeken.

Bedankt alvast !!

18

:thumb: da's goed gelukt zeg, ik vind 'm prachtig strak :Y

lijkt me ook wel errug :9  :Y

*zet 't op d'r (veel te lange :rolleyes: ) to-do-lijstje*

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

Petra DB schreef:

Mooie taart.

Heb je dan witte of bruine chocolade gebruikt.

Bedankt!
En ik heb witte chocolade gebruikt, bruine kun je niet meer kleuren.

20

vind hem erg mooi geworden!

vraagje wat voor room en wat voor chocolade gebruik je dan.
gewoon repen uit de supermarkt of.....

21

xotje schreef:

vind hem erg mooi geworden!

vraagje wat voor room en wat voor chocolade gebruik je dan.
gewoon repen uit de supermarkt of.....

Ik gebruik altijd room met vetpercentage minimum 35% en chocolade callets (dat werkt handiger). Omdat ik heel erg achter het 'fair trade' idee sta (ben ook vrijwilliger in de wereldwinkel) gebruik ik de fair trade callets van callebaut: prima kwaliteit tegen niet te hoge prijs (ongeveer €7,5/kilo) en een zuiver geweten (geen kinderarbeid)

22

Wat een goed idee en mooi effect met de gekleurde ganache...en ik denk dat het heerlijk zal smaken! Het elfje vind ik mooi, maar inderdaad wat wulps/volwassen/vrouwelijk. Komt denk ik door de kleur en maat lippen...

23

Bedankt voor het delen :)...ik zal het een keer uitproberen en kijken wat de meningen zijn  :Y

Be in love with what you have

24

Hoe is de ganache bevallen qua smaak?
Was het een taartje van biscuit?
Weet je nog welke vulling er in zat?

25

Nokkie schreef:

Hoe is de ganache bevallen qua smaak?
Was het een taartje van biscuit?
Weet je nog welke vulling er in zat?

Nu ben ik toch even terug moeten gaan graven in mijn geheugen hoor! :)

De volwassenen vonden de ganache wat te zoet, de kinderen vonden het heerlijk. Ik denk wel dat het zoete beter meevalt als ik minder vaak overgiet, heb het nog niet uitgeprobeerd.

Het kapsel was een 'milk and butter sponge cake' (recept hier van het forum), gevuld met 2 lagen chocomousse.