1

Onderwerp: Satin Ice fondant

Hoi allemaal, ik ben helemaal nieuw hier en wilde graag jullie mening weten over iets! Ik maak al een tijdje taarten en heb laatst Satin Ice fondant gekocht, superrr fijn spul alleen een nadeel: als de taart in koelkast is geweest ziet het er zo bobbelig uit. De taart is natuurlijk helemaal afgesmeerd en glad, deze zet ik ook in de koelkast voordat ik bekleed zodat het goed hard word maar op de een of andere manier word de fondant bobbelig terwijl de taart zelf helemaal glad gestuct is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of misschien verkeerd doe? Dank jullie wel alvast!

2

Re: Satin Ice fondant

Ik lees mee..

3

Waarmee smeer je af?

4

Met botercreme.. Ik denk echt dat het aan het fondant ligt, weet alleen niet wat precies  :o

5

1:1 botercreme of botercreme van de mix?

6

1:1 botercreme, deze maak ik zelf.

7

Ok..... ik heb deze ervaring namelijk absoluut níet met Satin Ice dus ben (en er ook nog niemand over gehoord/gelezen) bang dat ik je niet kan helpen, sorry..... :o

8

Huh...ik snap er niks van! Wrm ben ik de enige dan!! Hoe doe jij je taarten bekleden dan, even vanaf het moment dat je de emmer fondant opendoet en de taart afsmeert?

9

Ik smeer superstrak af, ook met 1:1 botercrème (of ganache  :9 ), dan in de koelkast, afkoelen, nogmaals 'bijwerken' en dunne laag afsmeren (met warm paletmes, 'dopen' in warm water, afvegen en dan dus bijwerken), dan weer in koelkast om af te koelen, dan ga ik bekleden.

Ik rol mijn fondant uit, zet de taart in de buurt, leg de lap uitgerolde fondant over mijn rolstok en leg het zo over de taart heen. Dan ga ik direct met mijn handen aan de slag om alles netjes strak te krijgen, en te kunnen smootheren.

10

Ik heb dat probleem ook niet. Heb je alleen problemen met satin ice of met andere merken fondant? Misschien te dun uitgerold?

11

@ Annick67 Ik doe de taarten precies zoals jij het doet. ik doe de fondant alleen kneden totdat het zacht en makkelikk uit te rollen is. Kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt. Ik ga eens even uitzoeken of ik foto's kan uploaden of kan ik die mailen naar jou? dan zie je misschien wat ik bedoel!

@Riany dit is de eerste fondant waar ik mee gewerkt heb, ik werkte voorheen alleen met marsepein. Maar denk niet dat het aan het merk ligt, heb eerst alles gegoogled en ondersoek gedaan en over de satin ice zag ik alleen maar positieve reacties. Vind het echt vreemd!

ps. ik ga ff kijken of ik foto's kan uploaden zo niet, mag ik jullie dan mailen met de foto's?

12

Ik heb ooit 1 keer een emmertje satin-ice gekocht om uit te proberen.
Ik vond het helemaal niets. Het plakte, bubbelde, blazen, enz
Dit had ik met mijn andere fondant nooit. Ik heb de rest vande emmer dus ook afgegeven.
Ik blijf bij mijn combi van Funcakes en Pettinice.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

13

Ik heb ook geen goede ervaringen met deze fondant, precies hetzelfde probleem. 1x een emmertje geprobeerd maar durf het geen 2e keer meer aan. Heb m wel opgemaakt door het te mixen met de fondant van de Jamin die ik normaal altijd gebruik omdat ik het zonde vond om weg te gooien.

14

heb je wel echt een dun laagje botercreme gebruikt? Als je dat dik doet, en het dan een beetje zacht is, dan kan het zijn dat je er bobbels in drukt tijdens smootheren wanneer de fondant er overheen zit... maar anders zou ik t ook niet weten!

15

Ik had ook veel last van vreemde luchtbulten met Satin Ice!
Inderdaad strak afgesmeerd met 1:1 en bij bekleden niks geks gemerkt. Daarna uit de koelkast ineens luchtbellen??
Ik heb het later gemengd met marsepein (weggooien vond ik echt geen optie) en toen prima te verwerken  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

16

Ik had het ook eerder gebruikt, maar dan op een klein 3D taartje. Ook boddels....dacht dat het aan mijn lag i.v.m. klein taartje. :s Ik weet dat ik er ook iets anders mee gedaan heb, maar weet niet meer met wat, pieker m'n eigen suf erover en kan er helemaal niet meer op komen. :grr: en daar geen problemen mee heb gahad, wat het ook was. Ben blij dat ik dit nu gelezen heb, wilde een bestelling plaatsen met o.a. satin ice fondant en moest het om bepaalde redenen annuleren en opnieuw doen. Goed dat ik het weet en dit topic gelezen heb, zodat ik het nog kan veranderen. :Y Baal daar eigenlijk wel van, want je kunt het heel goed dun uitrollen...... Misschien dat het daardoor komt?? Dat het misschien te dun uitgerold is??? :think: Schoot me ineens te binnen.

17

Zou best kunnen hoor, dat (ook) ik te dun had uitgerold  :think:

Dat ging inderdaad heel makkelijk namelijk. Ook vind ik het fijn dat er geen melk in zit.  :Y En voor boetseren vind ik het ook superspul!!

Hoe kneden jullie de fondant?
Satin Ice is veel soepeler dan de meeste andere merken, en je kunt er dus ook makkelijker luchtbellen in kneden.

En omdat hij zo soepel is zal je inderdaad ieder hobbeltje wat beter zien. Zeker bij ganache of botercrème die in de koelkast hard is geworden en niet meer meegeeft.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

19 Laatst bewerkt door Sonj@ (28-12-2012 21:31)

Uuuuhhhh 'gewoon' net als alle andere fondant??

Maar je bedoelt dat ik doormiddel van kneden lucht IN mijn fondant kneed?? Zou best kunnen.

Maar is het niet zo dat je dat ook zou (moeten) merken bij het uitrollen en bekleden?? En niet pas als hij nadat hij strak de koeling ingaat er met bulten weer uitkomt?  :think:

Ja als je het tijdens het rollen niet merkt, zal het niet aan het kneden liggen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

21

Dus zou het toch aan Satin Ice liggen???? :think: Of doen wij toch iets verkeerd???? :/  :rolleyes:

22

Ook ik had laatst last van luchtbellen onder mijn chocolade satin ice fondant. Taartje afgesmeert in de koelkast gedaan, bekleed, weer terug in de koelkast, en daarna zaten er luchtbellen onder het fondant. Ik weet wel bijna zeker dat het aan de fondant ligt, want normaal gebruik ik altijd Pettinice en ik heb dit nog nooit eerder gehad.
Op zich vind ik het erg jammer, want de fondant op zich werkt erg lekker, en de smaak van de chocolade variant is ook erg lekker.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

Ik vind dit toch zo apart.. heb zelf nergens last van namelijk met Satin Ice Fondant. Gebruik het al een tijdje. Ik kneed het inderdaad niet te lang en met handschoenen aan... en rol het uit tussen The Mat. Helemaal super!

24

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ja als je het tijdens het rollen niet merkt, zal het niet aan het kneden liggen :)

Hoe kneed je zonder luchtbellen te krijgen?

Wat betreft de vraag, ik denk dat het helpt om de botercreme met goed heet water na te strijken, dan plakt de fondant vast aan je botercreme.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie