1

Onderwerp: cupcakes voor school?

Mij is gevraagd om in januari cupcakes te maken voor school.
Het liefst met een bepaald logo, dus van fondant of evt frosting oid.
Nu ben ik verschillende recepten aan het uit proberen, maar vind het helemaal niks.
de cupcakes worden heel erg compact en klef en ik vind de papiertjes erg vet.

Hebben jullie goede tips.

Het mag evt plat en dan met een laagje fondant met logo, of met een klein toefje, waar het logo in geprikt wordt.

Ook voor een lekkere toef zoek ik goede tips.

Ben niet zo'n ster in cupcakes, dus kan alle tips gebruiken.
Heb al het een en ander bekeken, maar ben er nog niet uit, dus zoek wat persoonlijke ervaringen, wat kinderen lekker vinden.

Alvast enorm bedankt.

groetjes Sandra

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: cupcakes voor school?

ik gebruikt mix van funcakes :thumb: ,niet alle kinderen houden van allees bijvorbeeld chocolade of zo mischien tip zonder toef maken maar allen bekleed met fondant of marsepein en met leuke uitsteker iets doen en klaar.

maar mischien krijg je hier meer tips

3

Ik gebruik ook altijd de mix van funcakes.
En zoals hierboven ook al is gezegd zou ik ook gewoon met fondant doen.
Marsepein zou ik zelf dan ook niet voor kiezen aangezien ook niet iedereen dat lust en fondant vaak wel!

4

Funcake mix gebruiken idd en de HoM papiertjes  :Y . Het ligt er een beetje aan wat voor logo je op de cc wilt. Zelf heb ik voor de school van mijn zoon 325 (mini)cupcakes gemaakt met marsepein bekleed (wij lusten geen fondant). En dit was een groot succes! (stond zelfs in de plaatselijke krant) Het is wel zo dat kinderen meestal van fondant houden, maar nog meer van zoet  ;)

5

klopt, dat heb ik zelf ook.
ik lust wel een beetje marsepein zo los, maar niet in combi met taart of cake.
Dan vind ik fondant juist lekker.
Probleem is alleen dat de cakejes zo compact worden als je ze afplat dmv een plank er op.
En dat is dus niet de bedoeling, ze moeten wel luchtig zijn.

misschien is plat afsnijden beter?
of toch een ander recept......

6

Ik bak cupcakes volgens dit recept:

cupcakesenco.be/Cupcakesenco/Recept.html

Levert hele mooie platte en luchtige cupcakes op. Zonder plank. :)
Soms mix ik op het eind ook chocoladedruppels door het beslag. Die zakken tijdens het bakken wel wat naar onderen, maar dat is dan wel weer een leuke (lekkere) verrassing tijdens het eten.

7

O, en ze zijn ook een beetje "plakkerig" van de bovenkant, dus je hebt geen bc of jam nodig om je fondant te laten plakken.

8

dank je wel, heb meteen gekeken.

Ga het zsm uit proberen.

weet je wat de kinderen lekker vinden? Een cakeje met glazuur! Te koop hier in de shop. Kun je evt zelf n kleurtje of smaakje aan toevoegen. Je kunt er ook een printje op 'plakken'.
Cakejes bak ik ook met de funcakesmix! Echt héérlijk!!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

10

glazuur... is ook een idee!

Ga ff in de shop snuffelen, tnx!

Maar hoe krijgen jullie de cc's van de mix lekker luchtig dan?
(misschien haal ik ze te vroeg uit de oven ofzo)
want als ik ze nu plat maak dmv een plank, krijg ik zo'n dichte bonk cake...
Ik denk dus dat ik dan iets fout doe

11

nagelsan schreef:

glazuur... is ook een idee!

Ga ff in de shop snuffelen, tnx!

Maar hoe krijgen jullie de cc's van de mix lekker luchtig dan?
(misschien haal ik ze te vroeg uit de oven ofzo)
want als ik ze nu plat maak dmv een plank, krijg ik zo'n dichte bonk cake...
Ik denk dus dat ik dan iets fout doe

ik bak precies 18 minuten en voor hal uit oven nog even met stookje checken of zijn klaar.en ik gebruikt roomboter voor bakken.

12

Heel kort mixen, net tot alles doorelkaar is en dan stoppen. 45 gram in een papiertje en dan 18 minuten in de oven. Uit de oven de plank erop voor 1 minuut of zo en dan uit de vorm laten afkoelen. Gewoon van de mix, lekker hoor! Succes!

Ik heb er gister 40 gebakken met de funcakes mix. ik gebruik altijd de witte papiertjes van de Sligro die blijven er mooi omheen zitten. Ik gebruik 500 gr. mix 5 eieren en 250 gr. roomboter. 4 min mixen en de papiertjes doe ik in een muffinpan ik heb 2 bakken van elk 6 stuks. Dus ik bak er 12 per keer. Ik doe in elk papiertje die al in de bakpan zit 30 gram mix. Dan zet ik hem in een voorverwarmde oven 160 graden hete lucht 18 min. Ze komen er redelijk plat uit en anders zet ik er een snijplank voor een paar sec. op. Heerlijk luchtig en lukt altijd!! Succes

Groetjes P@trici@

14

dank jullie wel allemaal

15

Ik bak cupcakes 25-30 minuten op 150 graden hetelucht ipv de vaak aanbevolen 18 min op 180 graden. Levert vrij platte maar toch luchtige cupcakes op.
Werkt eigenlijk wel met elke mix of recept, bij mij dan toch.
Soms moet er nog wel even een plank op, maar zeker niet om hele bergen naar binnen te duwen ;)

Oven moet overigens wel goed op temperatuur zijn als je de cc's erin stopt, anders bakt de bovenkant al voordat de binnenkant gaat rijzen door de hitte!!
De plank moet je er ook maar heel even op leggen, cake moet kunnen uitdampen anders wordt het klef (hoewel ik dat zelf juist lekker vind  O-) ). Dus ook niet te vroeg in een taartdoos of bewaarbak doen ofzo.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

16

Oh, en als toef blijf ik de vanilla cream frosting die bij red velvet cake hoort het allerlekkerst vinden. Simpele ingrediënten, wel ff voorbereiding, maar ooooooh wat lekker! Softijs maar dan niet bevroren  :D
Blijft ook mooi stevig buiten de koelkast (niet te lang, moet koel bewaard worden!) en je kunt er allerlei smaakjes en kleurtjes aan toevoegen. En mijn ervaring is dat kids het errug lekker vinden!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

17

Klopt! Mijn kids zijn daar ook dol op. :Y
En ik ook. Who needs a cupcake anyway? Ik lust die frosting ook wel zonder cc, hahaha.
(Ik kook de melk en bloem alleen wel korter dan in het recept staat, want het is bij mij al veel sneller een dikker papje)

18

super! tnx.

heb heel wat uit te proberen dus.  :D
geeft niet, is leuk hahaha  :Y

ga dus het recept proberen van Antoneti en jouw tip met de mix van funcakes en de oven....

Het gaat om een hele lading cakejes (pakweg 1000) dus is wel belangrijk dat ik ze buiten de koelkast kan bewaren voor een halve dag tot 1 dag. (anders had ik wel slagroom genomen bv, vind bijna ieder kind lekker)
neem aan dat ik wel in een aantal uur alle toeven kan spuiten en hoef ze gelukkig niet allemaal zelf uit te delen.
Is voor 5 a 6 scholen, waaronder die waar ik werk.

dank jullie wel dames, voor het meedenken

19 Laatst bewerkt door Carien (26-11-2012 22:45)

ik vind die van Nigella het allerlekkerst :Y
:shh: en kinderen hier op school zeiden dat het de allerlekkerste waren die ze ooit gehad hadden :)
Ik had ze toen met dun laagje witte chocopasta besmeerd, met daarop een fondantsterretje (stervormige cc's, voor kerstdinertoet ;) ). Zoetzoet idd, maar ja, dat vinden kinders wel lekker :Y  ;)

Oh, en wanneer je er echt een bult op krijgt, moet je ze eens op een lagere temp bakken (kan zijn dat ze iets langer moeten). Scheelde bij mij een stuk :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Nou, heel veel succes (en ook een beetje sterkte, met die hoeveelheid). Enne... Wel een foto plaatsen van die 1000 cc's, hè? :)

21 Laatst bewerkt door nagelsan (26-11-2012 22:48)

ok.
nog een recept om uit te proberen dus....
tja, je wilt wat he? hihi  :lol:

en die lagere temperatuur dat ga ik zeker proberen. (en dan wat langer)
dan worden ze vast niet zo 'vast' want dan hoeft er ws geen plank op.

enne bedankt....ik zal zeker een foto plaatsen van alle 1000.

22

wow, 1000??? hoeveel kunnen er per keer in je oven?
heel veel succes!

en ik vind de cupcakemix van bouwhuis.nl het lekkerst. en mooie platte cakejes. ik bak ze op 150 graden voor zo'n 25 minuten.

23 Laatst bewerkt door Esther68 (27-11-2012 09:25)

1000.....*slik*  :lol:

Ik leg er tegenwoordig geen plank meer op, of heel erg kort. Te platte cc hoeft ook niet, vind ik. Soms is het wel leuker om een bolling te hebben  :Y

Bedoelen jullie trouwens met de vanilla cream frosting van de red velvet cake die uit het Hummingbirds bakboek?

24

Ik heb het over de vanilla cream frosting die hier bij de cupcakerecepten (van de red velvet cc's) staat.

25

Die kende ik niet. In het recept staat....niet langer dan 15 minuten in de koelkast.... Maar wanneer deze gespoten is kan deze dus wel buiten de koelkast bewaard worden? Er zit nl. melk in...