1

Onderwerp: Hoe doen jullie dat qua planning met een stapel?

Even een vraagje; ik moet voor een opdracht een 4-laags stapel maken maar weet nu al van te voren dat ik deze niet in 1 dag af ga krijgen. Maar hoe houd je de cakes vers? Als ik er vandaag eentje bak en decoreer, daarna de vriezer indoen? De taart moet zaterdag klaar zijn. Alvast bedankt!

2

Re: Hoe doen jullie dat qua planning met een stapel?

ik zal alle kapsels bakken,en in zak doen.En kan je rustireg vullen en bekleden,meeste werk vind ik altijd bij decoratie.

maar ik less mee verder

3

Hoi,

Ja lastig he - zoveel werk en je kunt t moeilijk heel erg spreiden want anders is de taart die als eerste hebt gedaan al niet meer 'goed' tegen de tijd dat je moet opleveren....

Ik bak de biscuits al van tevoren en vries ze in - dat scheelt al wat. Daarnaast gebruik ik, als ik lang bezig ben, geen slagroom! Dat vind ik een te groot risico, dat het zuur wordt...

Moet je zaterdag ochtend pas 's avonds leveren? Als je 's avonds leveren moet, dan zou ik alle decoraties vast maken (bloemen bijvoorbeeld), zodat dat niet nog heel veel tijd kost. Wat ik dan verder doe, is de avond van tevoren het fondant waarmee ik ga bekleden vast kleuren, en luchtdicht bewaren. Dan kan je gelijk 'door' op de dag zelf.

Avond van tevoren je biscuits uit de vriezer, ik leg ze dan gewoon op een donker plekje (meestal in de oven ofzo) en niet in de koelkast (droogt uit). Dan vul ik er één en smeer ik m af, dan de ander vullen en afsmeren en dan allebei bekleden. Dat gebeuren kost me over t algemeer al 2 uur ofzo (ik bn een pietje precies), maar omdat de decoratie al af is, duurt dat niet zo lang meer.

Als je 's ochtends moet afleveren: avond van tevoren kan ook hoor, en dan de taarten in een doos in de koelkast een nacht bewaren.

Succes!!

4

Het ligt aan de vulling duur je gebruikt maar je kan een gevulde, beklede taart ook goed invriezen hoor. Dan hoef je deze alleen nog maar te decoreren op het laatst.
Succes!

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

5

Ik heb zaterdag toevallig een stapeltaart met 3 taarten gemaakt voor het eerst en 1 er naast. Ik had een strak schema gemaakt wanneer ik wat ging doen, elk stapje op een los blaadje geschreven, zodat ik steeds kon pakken wat ik 'moest' doen. voor mij werkte dit heel goed, ik ga er harder door werken :)
Ik had alle versiering al van te voren gemaakt en de spullen de dag er voor in huis gehaald, dus het was een kwestie van bakken, vullen, bekleden en versieren. (helaas moest ik nog wat halen dus tussen het bakken door nog even naar de supermarkt gereden en nog een keer heen en weer omdat ik mijn portemonnee vergeten was :rolleyes: maar dat terzijde  :o )
Elke keer wanneer er een taart in de oven stond, kon ik werken aan wat er nog gebeuren moest. Wanneer ik een taart had gevuld en bekleed ging hij meteen in de koelkast. Ik had het geluk dat mijn vriend de vierde taart mixte en vulde en hij heeft mijn marsepein voor twee taarten gekneed, zodat ik dat niet zelf hoefde te doen, dat scheelt tijd. Ik ben 7 uur opgestaan en rond 18u was ik ongeveer klaar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

6

Van te voren bakken en de kale kapsels in folie en een zak invriezen (apart van elkaar).
Van te voren fondant/marsepein kleuren en evt deco maken (als dat mogelijk is).
Van te voren drum/onderplaat maken.
Van te voren bc/ganache maken.
Vrijdagsochtends vullingen maken (ivm 'opstijf'tijd).
Vrijdagmiddag vullen en afsmeren.
Vrijdagavond bekleden.
Zaterdagochtend (evt nog bekleden) en deco.
Of dondavond vulling maken, vrijdagochtend vullen, vrijdagmiddag/-avond bekleden en deco (als zatocht opgehaald wordt).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Vragen over planning en stapelen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Dames, enorm bedankt! Hier kan ik wat mee!!