1 Laatst bewerkt door Lex-a (19-11-2012 18:44)

Onderwerp: Vraagje over taart: Jam, slagroom en marsepein

Hallo allemaal,

Ik ben pas net begonnen met deze (onwijs) leuke hobby. Tot nu toe altijd cupcakes en cakes gemaakt, maar wilde nu eens overstappen op taarten(decoreren).

Nou heb ik een vraag: voor mijn werk ga ik een taart maken in sinterklaasthema (plat, niet 3D). Ik wil deze graag vullen met jam en slagroom en ook afsmeren met slagroom. Daarna bekleden met marsepein. Nou was mijn vraag: kan dit? gaat de marsepein dan niet smelten of iets?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want de taart moet donderdag klaar zijn.

Alvast bedankt!

xx Alexandra

2

Re: Vraagje over taart: Jam, slagroom en marsepein

Het kan mits je goede kwaliteit slagroom en marsepein hebt en het goed stevig klopt. Zo niet kan je beter afsmeren met botercreme.
Wel rekening houden met de houdbaarheid van je slagroom en dat ie in de koelkast moet.

3

Ik heb marsepein van Funcakes en de kant en klare slagroom van Friesche Vlag.....

4

Ik zou hem lekker vullen met jam & slagroom (zolang hij tenminste koel bewaard kan blijven) en afsmeren met 1:1 botercrème.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Dankjulliewel!  :thumb:  Dan speel ik het op save en ga ik voor de botercreme :p Dat is 200 gr. Boter en 200 gr. poedersuiker toch? (die 1:1 botercreme) dacht dat ik dat ergens gelezen had.

xxxx

6

Lex-a schreef:

Ik heb marsepein van Funcakes en de kant en klare slagroom van Friesche Vlag.....

Dan zou k t achterwege laten... Volgens mij blijft dat niet eens zo lang stijf...

7

:think: kant en klare slagroom...? Wa's dat? Van dat al opgeklopte spul?
Ik zou daar geen taart mee vullen hoor :nooo 
:think: Weet je zeker dat dat 2 dagen stijf blijft?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Ja daar is dan al een versteviger (net als klopfix) aan toegevoegd. Ik heb het in meerdere topics hier terug zien komen, dat het werd gebruikt dus wilde het eens gaan proberen.

9

kant en klare slagroom??? :think: , dat is het laatste wat ik zou gebruiken :nooo ,

enne, zo´n karwei is een bakje slagroom opkloppen toch niet?

jammer van een echte taart :)

10

Hoe lang wil je je taart trouwens bewaren? Want je kan m t beste woensdagavond maken voor de versheid en je slagroom stevigheid

11

ik wil de biscuit morgen (woensdag) maken en donderdag vullen en bekleden. Ik denk dat ik dan toch maar overstap op het zelf maken van slagroom. Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan doen? wil natuurlijk geen flater slaan bij m'n collega's en familieleden van de cliënten haha :P

12

Euh tips? gewoon opkloppen tot t goed is. Maar als je t donderdag gelijk opeet en ook goed koelt moet t wel lukken voor n halve dag :)

13

je kunt slagroom met gelijke delen mascarpone doen, dan krijg je aangevette slagroom, die veel langer mooi stijf blijft en heerlijk smaakt :) 
250 slagroom, 250 mascarpone, 2 zakjes vanillesuiker, evt 1 zakje klopfix

14

Bedankt voor alle tips  :thumb: Het is voor mij soms nog heel erg zoeken hoor, dus misschien dat ik soms wat onhandige vragen stel hahah! maar wil graag leren  :)

15

Ik gebruik ook vaak de kant en klare slagroom. Ik kan nl. geen slagroom kloppen :o  (en begin daar behoorlijk van te balen  :( ).
Laatst had ik monchou taart....nou deze is gweoon mislukt door de slagroom, die dus altijd mislukt. Ik heb volgens mij al alle tips van het forum opgevolgd maar ik kan het gewoon niet! *zit gefrustreerd achter de pc*
Even tot 10 tellen........TS bedoelt, denk ik, niet die slagroom uit een spuitbus maar die je in een bakje koopt. Ik heb die van AH gebruikt en die van Campina. Die van Campina blijft net iets steviger dan die van AH  :Y
Maar idd, met slagroom zou ik de taart niet ver van tevoren maken en afsmeren met de 1:1...

16

:think:  :think:
blijkbaar heb je 't al vaker over gehad hier (zo klinkt het tenminste), maar wat gaat er fout dan??? :think:
Schone kom, klopper, slagroom uit koelkast, kloppen, eerst effe langzaam, dan snel...
Hoe wat waar wanneer :think:  :think:  :think:  :think:  :think:

17

Carien schreef:

blijkbaar heb je 't al vaker over gehad hier (zo klinkt het tenminste), maar wat gaat er fout dan??? :think:
Schone kom, klopper, slagroom uit koelkast, kloppen, eerst effe langzaam, dan snel...

:lol:  :lol:  :lol:
Nou, ik heb idd in meerdere topics gereageerd  :Y .
Laatste keer bv, had ik de kom ook koud gezet, net als de slagroom een paar dagen van tevoren halen (schijnt ook te helpen) omdat de slagroom dus echt goed gekoeld moet zijn. Langzaam kloppen (ook gelezen) dan blijft de slagroom steviger. Bij mij gaat het dus altijd fout op het punt dat ik denk dat de slagroom te slap is, waardoor ik dus ietsiepietsie verder ga kloppen. Dan overklop ik 'm  :s  en lijkt de slagroom goed maar blijkt een slappe, waterige......iets te zijn. Niet lekker  :nooo . Vroeger ( :) ) had ik nergens problemen mee. Is iets van de laatst paar jaar

18

.....
:think: ben je verhuisd
:think: aardstralen
:think: heb je een nieuwe heup
:think: andere mixer (is misschien het logischt ;) )
:think: electriciteitsmasten
:think: wat kunnen we nog meer bedenken....

19

:think:
Nee, nee, nee enz
Ben alleen een paar jaar ouder geworden....en nee, nog niet in de overgang.... :lol:

20

Carien schreef:

.....
:think: ben je verhuisd
:think: aardstralen
:think: heb je een nieuwe heup
:think: andere mixer (is misschien het logischt ;) )
:think: electriciteitsmasten
:think: wat kunnen we nog meer bedenken....

21

Wat is het vetpercentage van je slagroom? Er is ook slagroom van mindere kwaliteit die soms maar 30 % vet bevat. Slagroom met 35% is beter, of zelfs 38% als je die kan vinden.
Misschien eens een ander merk uit proberen.
Daarnaast is het ene soort vet ook het andere niet (onverzadigd/verzadigd etc).

Algemene tips, volgens mij heb je ze al:
- slagroom goed koud. Bijvoorbeeld achterin koelkast bewaren, niet in de groentela of koelkastdeur, waar de temp hoger is.
- kom en garde ook 10 min koud zetten. (komt meestal zonder ook wel goed)
- Met gewone handmixmachine of echte handgarde kloppen. Keukenmachines gaan vaak te hard. (of alleen beginnetje maken met machine en afmaken met de hand op het punt dat het net wat begint samen te komen. ) Punt tussen net te slap en net te ver geklopt ligt dicht bij elkaar, dus hier moet je opletten.
- goede kwaliteit slagroom gebruiken met minimaal 35% vet.
- Als je het dezelfde dag gebruikt zo verwerken, is het pas voor de volgende dag, dan 's avonds pas opkloppen (i.v.m. houdbaarheid) en stabiliseren met mascarpone of gelatine. (klopfix kan ook, maar dat kun je proeven)

22

Esther68 schreef:
Carien schreef:

Nou, ik heb idd in meerdere topics gereageerd  :Y .
Laatste keer bv, had ik de kom ook koud gezet, net als de slagroom een paar dagen van tevoren halen (schijnt ook te helpen) omdat de slagroom dus echt goed gekoeld moet zijn. Langzaam kloppen (ook gelezen) dan blijft de slagroom steviger. Bij mij gaat het dus altijd fout op het punt dat ik denk dat de slagroom te slap is, waardoor ik dus ietsiepietsie verder ga kloppen. Dan overklop ik 'm  :s  en lijkt de slagroom goed maar blijkt een slappe, waterige......iets te zijn. Niet lekker  :nooo . Vroeger ( :) ) had ik nergens problemen mee. Is iets van de laatst paar jaar

Hee,
wij hebben dit ook soms! Maar dan toch alleen wanneer we houdbare slagroom kloppen :/ dus dat doen we ook niet meer :D maar heb je al eens geprobeerd om een ander merk slagroom te gebruiken?

groetjes, Vivian

23

Alles wat hierboven staat heb ik al eens geprobeerd, echt waar. Daarom word ik er ook zo hopeloos van...

24

Toch maar cursus slagroom kloppen volgen ;) Heb je t al eens samen met iemand geprobeerd? Iemand laten meekijken waar het fout gaat?

En Lex-a, wel je taart showen na donderdag he!

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

25

Tip die ik van een banketbakster  heb gehad en ideaal bij het kloppen van slagroom. Sowieso al het bovenstaande maar zij zei ook nirt alles in een keer kloppen een klein beetje bewaren en als je slagroom dan mislukt door bv schift gooi je het laatste beetje erbij en je slagroom is weer goed. Heb het zelf gelukkig pas 1keergehad omdat slagroom kloppen en bellen niet werkt. En je slagroom word echt weer goed je proeft er ook niks van. Nou moet ik bekennen dat ik mijn slagroom eigenlijk ook altijd met de hand klop ivm het omslagpunt wat zo dichtbij elkaar ligt.