Onderwerp: Suikersiroop Italian meringue botercreme mislukt
Vandaag geprobeerd de Italian meringue botercreme te maken.
Ik kom niet verder want mijn suikersiroop is tot tweemaal toe mislukt.
Hij wordt bruin (karameliseert?) bij 90 graden op mijn Candy thermometer (van CDN model IRXL400C).
Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ik het mengsel op een grote gaspit had staan (medium stand) en dat het daardoor niet gelijkmatig verwarmd was.
De tweede keer had ik het pannetje op de sudderbrander gezet. Eerst een tijd op medium, later sudderbrander op hoogste stand gezet.
Want na een tijdje, ik gok een minuut of 8, had ik het idee dat de temperatuur niet meer zo opliep en mijn eiwitten waren al klaar
Ik meen dat de thermometer rond de 90 graden C aangaf toen de suikersiroop weer bruinig werd. Terwijl de siroop uiteindelijk toch rond de 116 graden moet worden.
Ik roer er niet in als het mengsel op het vuur staat.
Ik heb de thermometer nog niet eerder gebruikt. Maar ik ga er vanuit dat die goed is en dat het aan mij ligt.
Ik heb de thermometer in de pan gedaan toen ik die op het vuur zette.
Misschien klopt te verhouding suiker en water niet?
Ik nam de eerste keer 105 gram fijne kristalsuiker en 30 ml koud water.
De tweede keer nam ik 105 gram fijne kristalsuiker en 45 ml koud water.
Of moet ik geduldiger zijn en had ik de sudderbrander niet naar hoog moeten zetten?
Ik hoop dat iemand mij precies kan zeggen hoe ik de suikersiroop moet maken.
(Ik dacht dat ik de botercreme als volgt kon maken:
Italian merengue botercrème
3 eiwitten van eiwitpoeder (5 gr eiwitpoeder en 30 ml water voor 1 eiwit.)
105 gr suiker (kristalsuiker)
30 ml koud water (dit is niet het water waarin je het eiwitpoeder hebt opgelost maar extra zeg maar)
250 gr roomboter (kamertemperatuur)
1 theelepel vanille aroma
Doe de suiker en water in een pannetje met een dikke bodem.
Roer het even met de hand door elkaar zodat de suiker oplost.
Zet het pannetje met het mengsel op het vuur (medium gasstand).
Zet de suikerthermometer in de pan.
Vanaf nu mag je er niet in roeren.
Laat het mengsel aan de kook komen.
Als de siroop 5 minuten heeft gekookt (denk er aan om de timer te zetten) klop je de eiwitten (brandschone kom, brandschone ballongarde) 2 minuten op hoge snelheid (timer zetten).
De suikersiroop gewoon op het vuur laten staan.
Wacht tot de suikerthermometer 238 degrees Fahrenheit = 114.444444 degrees Celsius aangeeft.
Zet je mixer op medium stand, en terwijl je de mixer aan hebt staan, giet je heel langzaam de helft van de siroop bij de eiwitten.
langs de zijkant in de kom zodat het niet zo spat want het is erg heet.
2 minuten mixen (timer zetten)
Nu de andere helft van de siroop heel langzaam erbij doen.
2 minuten mixen (timer zetten)
De ballongarde vervangen voor de k-klopper (ik heb een Kenwood).
10 minuten op hoge snelheid (timer zetten).
De snelheid op middelhoog zetten.
Dan van pakje boter blokje voor blokje afsnijden en in de kom laten glijden.
Als het romig en dik is geworden de aroma toevoegen.
3 tot 5 minuten mixen.
(geen suikerthermometer:Steek dan met een punt van een te voren in koud water gedoopt stukje hout in de suiker, dan moet zich daaraan een zacht bolletje vormen,dan is het 116°C)
Ik weet dat je ook Swiss meringue botercreme kan maken, dat je dan niet eerst suikersiroop hoeft te maken maar dat je dan de au bain marie de eiwitten klopt. Maar ik wil graag de Italiaanse methode gebruiken en niet de Zwitserse.