1 Laatst bewerkt door Nokkie (25-10-2011 23:32)

Onderwerp: Suikersiroop Italian meringue botercreme mislukt

Vandaag geprobeerd de Italian meringue botercreme te maken.

Ik kom niet verder want mijn suikersiroop is tot tweemaal toe mislukt.
Hij wordt bruin (karameliseert?) bij 90 graden op mijn Candy thermometer (van CDN model IRXL400C).

Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ik het mengsel op een grote gaspit had staan (medium stand) en dat het daardoor niet gelijkmatig verwarmd was.
De tweede keer had ik het pannetje op de sudderbrander gezet. Eerst een tijd op medium, later sudderbrander op hoogste stand gezet.
Want na een tijdje, ik gok een minuut of 8,  had ik het idee dat de temperatuur niet meer zo opliep en mijn eiwitten waren al klaar
Ik meen dat de thermometer rond de 90 graden C aangaf toen de suikersiroop weer bruinig werd. Terwijl de siroop uiteindelijk toch rond de 116 graden moet worden.

Ik roer er niet in als het mengsel op het vuur staat.

Ik heb de thermometer nog niet eerder gebruikt. Maar ik ga er vanuit dat die goed is en dat het aan mij ligt.
Ik heb de thermometer in de pan gedaan toen ik die op het vuur zette.

Misschien klopt te verhouding suiker en water niet?
Ik nam de eerste keer 105 gram fijne kristalsuiker en 30 ml koud water.
De tweede keer nam ik 105 gram fijne kristalsuiker en 45 ml koud water.

Of moet ik geduldiger zijn en had ik de sudderbrander niet naar hoog moeten zetten?

Ik hoop dat iemand mij precies kan zeggen hoe ik de suikersiroop moet maken.

(Ik dacht dat ik de botercreme als volgt kon maken:
Italian merengue botercrème
3 eiwitten van eiwitpoeder (5 gr eiwitpoeder en 30 ml water voor 1 eiwit.)
105 gr suiker (kristalsuiker)
30 ml koud water (dit is niet het water waarin je het eiwitpoeder hebt opgelost maar extra zeg maar)
250 gr roomboter (kamertemperatuur)
1 theelepel vanille aroma
Doe de suiker en water in een pannetje met een dikke bodem.
Roer het even met de hand door elkaar zodat de suiker oplost.
Zet het pannetje met het mengsel op het vuur (medium gasstand).
Zet de suikerthermometer in de pan.
Vanaf nu mag je er niet in roeren.
Laat het mengsel  aan de kook komen.
Als de siroop 5 minuten heeft gekookt (denk er aan om de timer te zetten)  klop je de eiwitten (brandschone kom, brandschone ballongarde) 2 minuten op hoge snelheid (timer zetten).
De suikersiroop gewoon op het vuur laten staan.
Wacht tot de suikerthermometer 238 degrees Fahrenheit = 114.444444 degrees Celsius aangeeft.
Zet je mixer op medium stand, en terwijl je de mixer aan hebt staan, giet je heel langzaam de helft van de siroop bij de eiwitten.
langs de zijkant in de kom zodat het niet zo spat want het is erg heet.
2 minuten mixen (timer zetten)
Nu de andere helft van de siroop heel langzaam erbij doen.
2 minuten mixen (timer zetten)
De ballongarde vervangen voor de k-klopper (ik heb een Kenwood).
10 minuten op hoge snelheid (timer zetten).
De snelheid op middelhoog zetten.
Dan van pakje boter blokje voor blokje afsnijden en in de kom laten glijden.
Als het romig en dik is geworden de  aroma toevoegen.
3 tot 5 minuten mixen.
(geen suikerthermometer:Steek dan met een punt van een te voren in koud water gedoopt stukje hout in de suiker, dan moet zich  daaraan een zacht bolletje vormen,dan is het 116°C)

Ik weet dat je ook Swiss meringue botercreme kan maken, dat je dan niet eerst suikersiroop hoeft te maken maar dat je dan de au bain marie de eiwitten klopt. Maar ik wil graag de Italiaanse methode gebruiken en niet de Zwitserse.

2

Re: Suikersiroop Italian meringue botercreme mislukt

neem een kijkje op deze site.

http://www.cakelove.com/podcast_italianmrng.php

succes

3

heb je je siroop wel bijgewassen? want daardoor kan t evt omgeslagen zijn..

4

Ik ken de term "bijwassen" niet, ik kon op internet zo snel ook geen info vinden. Graag zou ik hier meer over willen weten.

5

met een nat kwastje je suikerkristallen van de zijkant van je pan afkwasten zodat het niet aanbrand/kristalliseert.

6

Dames, bedankt voor het reageren.

Dat  bijkwasten heb ik in een filmpje gezien. Ik wist niet dat het zo heette.
Leuk, weer wat geleerd.

Ik had dat niet gedaan omdat ik het suiker  goed door het water had geroerd voordat ik het opzette.

7

misschien kan deze link je helpen?
http://www.whisk-kid.com/2010/08/how-to … ingue.html

8

@Poffertje, ik ben nog maar halverwege met lezen maar ik weet het nu al: ik heb er zeker wat aan. Bedankt voor de link.

9

Wat blijkt: mijn thermometer is niet kapot, maar meet niet goed bij bij kleinere hoeveelheden!!
Als ik mijn kleinste pannetje neem is het laagje suikersiroop te laag, en geeft mijn  snoepthermometer niet de goede temperatuur aan.
Als ik de dubbele hoeveelheid water en suiker neem, is er niets aan de hand.
Maar ik wil wel kleinere hoeveelheden kunnen maken, dus ik ga een andere thermometer kopen, niet 1 op een "staaf" maar 1 die meet met een rood bolletje (die de leukste taarten webshop heeft zijn ook met een bolletje).
Ik ben blij dat ik nu weet wat de oorzaak is en eindelijk Italiaanse botercrème kan proberen te maken.

10 Laatst bewerkt door ireen123 (18-11-2012 23:08)

Dit recept werkt perfect.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=194954

Hoef je alleen nog goed laten afkoelen en boter erbij voor Italiaanse
MBC

Ik heb de Städter Suiker Thermometer van de webshop, bij kleine hoeveelheden, even wat schuin erin leggen ipv rechtop

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

11

Dank je.
Ik heb dit recept gezien. Wat ik heel handig vind is dat er precies staat bij welke temperatuur je kan beginnen met de eiwitten te kloppen.
Maar niet alles is me duidelijk.
Bedoel je met " Indien nodig siroop afschuimen" dat als er schuim op je suikersiroop komt je dat er af moet scheppen? En doe je dat met een schuimspaan?
Kan je ook ongeveer in tijd aangeven wanneer je voor de 2e keer de suikersiroop erbij giet?
Alleen nog goed af laten koelen voordat je boter erbij doet, voel je dan aan de buitenkant van de mixerkom? En moet die dan handwarm aanvoelen?

12

Siroop afscheppen was niet nodig, in het recept van
James Martin ( Engels kok en pattissier, o.a. BBC- Ready Steady Cook )
stond dit erin, dus zo gelaten.
2e suikersiroop erbij is vrij gauw hoor, zo gauw je de een portie eronder geroerd hebt dan het volgende, wat zal het zijn 2 min?

Geen lauwe meringue mengen met boter, de boter smelt te snel. Zie dat andere topic waar de italiaanse meringue boter creme ook mislukt.
Je voelt met je hand aan de buitenkant van de kom, liever te koud als te warm.

Veel bakplezier

13

als je suiker verontreinigd is (lees dr zit wat anders door) kan t nog wel eens schuimen als n malle en dan is afschuimen wel nodig..

14

Jippie de pippieeeeeee! Het is gelukt!!!! :Y
Zowel de suikersiroop als de Italian botercrème.

De thermometer schuin zetten in de pan hielp niet, ik heb dit voor de zekerheid ook nog iemand anders laten testen.
Ook een thermometer met een rood bolletje aan de punt kwam niet diep genoeg in het laagje suikersiroop. Als ik hem andersom zette (dus onderkant naar boven) hielp dat wel iets maar niet genoeg.
Uiteindelijk de Ikea bakthermometer gekocht, punt heel voorzichtig iets gebogen zodat de voeler helemaal plat in de pan past en dat werkt perfect. Ik dacht dat er alleen een timer op de Ikea thermometer zat maar er zit ook een alarm op.

Heh, toch wel een opluchting dat het gelukt is.  Geeft weer meer moed om andere dingen te proberen.

15

Misschien raar maar kan je geen kleinere pan kopen? zodat t laagje wat hoger is?

16

slim idee :D

17

@etmc: heb ik ook even aan gedacht hoor.  Ik was maandag in een kookwinkel en was van plan te kijken of ze daar een kleinere maat pan hadden dan die ik heb maar ben het vergeten.  De thermometer van de Ikea kostte maar 8,99 euro, dus achteraf waarschijnlijk ook goedkoper dan een nieuw pannetje.
Wat ik raar vind is dat ik nog niet gelezen heb dat anderen ook dit probleem hebben gehad.  Ik ben vast niet de enige die bovenstaand recept gebruikt.  :think:
Ik vind dat  recept handig omdat er precies 1 pakje boter in gaat en ik geen boter hoef af te wegen.
Nog bedankt voor je uitleg van dat schuim. Ik heb er dit keer geen last van gehad maar ik vind het leuk om te weten hoe het kan ontstaan.