1

Onderwerp: Help!!!! Chocolade taart Mjam wordt....

Soufflé!!!

Ik zag de chocoladetaart in de Mjam Taart van herfst 2011 staan en kon 'm niet weerstaan.
Superlekkere chocoladecallets gekocht en aan de slag gegaan. Alles is ip klaar maar de cake wil niet lukken! Het is een echte soufflé geworden; knapperige korst, zacht midden. Hele korst storte na ruim 60 minuten een eind naar beneden toen ik de gaarheid testte met m'n cakeprikker. Geen redden meer aan. Heerlijke kruimels maar niet bruikbaar voor de taart.

De cake is zeker lekkerder dan een kant en klaarpak dus wil ik 'm nog eens overdoen, zodat ik de vulling en de noten gewoon kan gebruiken, maar dan nu wel goed!

Wat kan er mis gegaan zijn? Wie weet waarom mijn cake een soufflé is geworden? Hoop op snelle antwoorden....Ga zo nieuwe callets halen en toch op reserve de kant en klaarmix voor chocotaart.

Let them eat cake (Marie Antoinette).
Groetjes, Melissa

2

Re: Help!!!! Chocolade taart Mjam wordt....

Zoals de titel al zegt is ook mijn tweede poging om de chocoladecake voor de herfst-chocoladetaart uit de Mjam Taart van herfst 2011 finaal mislukt. Weer geen cake maar meer een soufflé waarvan de binnenkant vloeibaar blijft.

Errug lekker als toetje  :Y maar met z'n 20 cm doorsnee dan wat aan de grote kant. En dus niet bruikbaar om door te snijden en te vullen  :nooo .

Wie weet raad?

Groetjes, Melissa

3

Waar heb je mee gebakken: losse ingrediënten of mix, hoe lang heb je op welke temperatuur/temperaturen gebakken?

Chocoladecake heeft sowieso lange(re) gaartijd nodig.

4

Het recept uit de Mjam is met losse ingredienten. Boter met cacao en chocolade smelten, aflaten koelen. Eieren met bruine basterdsuiker dik en glanzend slaan, daar chocomengsel doorheen spatelen evenals bloem en bakpoeder. Heel voorzichtig.... Het is maar 90 gram bloem en dat voorzichtig erdoor spatelen ken ik wel van souffle's... Heb 60 minuten op 160 graden (voorschrift Mjam) gedaan. Bij controleren ploft het centrum (10 cm doorsnee) in een klap naar beneden op een nog natte cake...  :nooo  Smaak is super, maar doorsnijden om te vullen....  :nooo

Groetjes, Melissa

Hier hoef je geennieuw onderwerp voor te starten, de vraag had gewoon in je andere topic verder gesteld kunnen worden

Wat is het precieze recept, en wat heb je precies gedaan? Heb je eieren wel helemaal geklopt tot ze bleek zagen en het heel stevig aanvoelde ?

I never met a calorie I didn't like....

6

taartenprinsesje schreef:

Hier hoef je geennieuw onderwerp voor te starten, de vraag had gewoon in je andere topic verder gesteld kunnen worden

Wat is het precieze recept, en wat heb je precies gedaan? Heb je eieren wel helemaal geklopt tot ze bleek zagen en het heel stevig aanvoelde ?

Weet ik. Doe ik normaal ook niet maar omdat er wel gelezen was en er niemand een reactie had heb ik dat nu wel gedaan. Nood breekt wet  :rolleyes: . En met resultaat, hulp is gaande  :) .

Het precieze recept uit de Mjam is:

350 gram pure chocola smelten met 250 gram ongezouten boter en een eetlepel cacao. Af laten koelen. Drie eieren kloppen tot ze licht van kleur worden. Dan 250 gram donkerbruine basterdsuiker toevoegen en op hoogste stand kloppen tot een dik glanzend mengsel (ongeveer 5 minuten). Daar spatel je het chocomengsel en 90 gram gezeefde bloem en een flinke theelepel gezeefde bakpoeder doorheen. Dat in de vorm, 50-60 minuten op 160 graden.

Twee keer mispoes  :/ .

Zie jij iets waar het mis kan zijn gegaan? Ben blij met je reactie!

Groetjes, Melissa

7

veel langer bakken.. was dit recept niet voor een 24 cm vorm?
als 60 minuten niet goed is zal je toch iets anders moeten proberen en niet 2 x dezelfde 'fout' (is geen fout natuurlijk, maar ik bedoel hetzelfde doen) maken.

in een grotere bakvorm is hij al lager waardoor hij eerder gaar is.
succes met poging nummer 3 :)

8

Topics samen gevoegd. Als je geen reactie krijgt, kun je na 24 uur je eigen bericht omhoog halen met extra informatie. Evt. kun je je titel laten wijzigen dmv een melding.

Een tweede topic aanmaken is nooit de bedoeling.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Het zal niet meer gebeuren. Ik had eerder hulp nodig dan binnen die 24 uur en maakte deze noodsprong.

Heb overigens niet twee keer exact hetzelfde gedaan, heb geprobeerd de eieren inderdaad stijver te krijgen omdat ik het idee had bij de eerste keer dat ze te lang geklopt waren en weer slapper waren geworden. Maar het bleef hetzelfde euvel.

Het recept is voor een vorm van 20 cm maar misschien, als ik 'm ooit nog ga maken volgens dit recept probeer ik het idd wel in een wat grotere vorm. Heb nu teruggepakt naar een chocoladecakemix die mooi hoog werd, misschien wel iets te hoog voor deze taart maar da's dan jammer. Vanavond zullen we weten hoe hij smaakt.

Groetjes, Melissa

Was het choc mengsel wel goed afgekoeld ? Gewoon kamertemp hoor, te koud is nooit goed

Verder zou ik zelf eerst de bloem erdoor spatelen, en dan pas het choc mengsel, mocht dat dan nog aan de warme kant zijn kan het niet zoveel kwaad.

Ik vind het overigens wel weinig ei en veel chocola in verhouding maar het recept zal wel getest zijn

Baktijd, tja, altijd even goed prikken en kijken of er niets aan je stokjeblijft hangen

I never met a calorie I didn't like....