1

Onderwerp: [algemene vragen] (royal?) icing

Hoi :)

Post niet zo heel vaak meer op het forum vanwege drukte etc, maar taartjes maken kon gelukkig nog wel tussendoor af en toe.

Nu had ik nog nooit met icing gewerkt en het leek me dus erg leuk een keertje wat te gaan oefenen met dit spul.

Dus ik heb plastic zakjes gekocht, funcakes royal icing, en via de shop het beginnerssetje van wilton (iets van 26 tips oid).

Om niet in dezelfde valkuilen te vallen als de rest:
Kan ik het nu wel of niet mixen met mijn kenwood pattisier? Ik lees namelijk verhalen over oververhitte kitchenaids e.d. en dat wil ik mijn mooie kenny dus niet aandoen.

Ik wil het spul voornamelijk gebruiken als decoratie. Dus lijntjes / bloemetjes etc. Waar op letten? Is er een soort algemene how to? Kan dit ook gewoon in de koeling?

Nouja, dit soort algemeenheden wil ik graag weten dus :) Wie kan mij wat tips/uitleg geven?

DP

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: [algemene vragen] (royal?) icing

Je kunt dit gewoon met je kenwood mixen  :Y  Wel met de platte garde, en op de laagste stand.

Waar op te letten is erg lastig aan te geven ik zou zeggen, gewoon proberen!  In de koeling wel oppassen met vocht..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

volgens mij kan dat prima in je patissier hoor, t kan dat ie warm word maar waar dingen bewegen ontstaat warmte...

ik heb echt nog nooit een kenny of ka vernield met royal icing

4

Bommeltje schreef:

Je kunt dit gewoon met je kenwood mixen  :Y  Wel met de platte garde, en op de laagste stand.

Waar op te letten is erg lastig aan te geven ik zou zeggen, gewoon proberen!  In de koeling wel oppassen met vocht..

je bedoelt die soort driehoek toch? Niet de deeghaak?

Verder: kan ik gewoon kleuren met kleurstof waar ik mijn fondant mij kleur? (van die soort jelly / dikke vloeistof in een potje van bv wilton)

5

Ja, die "K" klopper.. de witte driehoek  :Y

En je kunt de icing inderdaad kleuren met de kleur pasta's die tasten de consistentie niet aan, dus zowel sugarflair als wilton

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

dankje :)

Is er toevallig ook ergens een algemene how to voor icing?
Bv als ik meerdere kleuren wil, of ik het kan bewaren, hoe je bv spuiten moet, welke tips wat kunnen etc etc etc

7

je kunt filmpjes vinden op youtube.
Verder:
icning werkt met 3 diktes
1 = bijna vloeibaar, voor opvullen van vlakken ( als je een lijntje erop laat vallen dan moet dat binnen 5 tellen wegzijn)
2 = pieken trekken die ombuigen, ideaal voor spuiten van lijntjes e.d.
3= pieken trekken en dan blijft het staan, voor spuiten van bloemen

als je met icing werkt leg dan altijd een vochtige doek over je bakje i.v.m. uitdrogen. Ik heb zelf van die dopjes die je op het spuitmondje kunt doen waardoor je met meerdere kleuren tegelijk kunt werken. Heb je die niet dan kun je het uiteinde ook in een vochtige doek wikkelen. Maar dit kun je maar voor een paar uurtjes doen ( zowel met de doek als met de dopjes)
Mocht je de volgende dag verder willen dan is het beste de icing in een bakje te doen en af te dekken met huishoudfolie en dan de deksel.
Let op dat je spullen voor icing volledig vetvrij zijn.

decoraties goed laten drogen. Ik zet een taart met icing-decoratie wel in de koeling maar mijn koeling staat nooit lager dan 7 C.

Hoop dat je hier iets mee kunt. Succes.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Op cake.nl staan filmpjes van bloemetjes, blaadjes etc.
Succes ermee. Ik wil het binnenkort ook gaan proberen voor het eerst.

9

met royal icing werken is erg leuk als je het op een taart wilt gebruiken moet je ervoor zorgen dat de constistancy stiff is zodat dit mooi kan uitharden is dit medium dan zal het van je taart af zakken ;)

ga eerst op een stuk bakpapier oefenen het is erg belangrijk hoe je je spuitzak vast houdt en de controle hierover krijgt om mooie bloemen of borders te spuiten ;)

wilton is hierin gespecialiceert 'k heb alles gedaan erg leuk om te doen

10

Even een oude koe uit de sloot trekken.

Ik heb een taartje bekleed met fondant en wil daar n royalicing bloemen op plakken.
Kan dit of tast het elkaar aan?
Waarmee kan ik mn bloemen het best vastzetten? (beetje water / botercreme ??)
Hoe lang van te voren kan ik ze er het beste opzetten. Het taartje gaat nog 2 uur mee in de auto en ik hoop dat ik hem wel redelijk mooi over krijg.

11 Laatst bewerkt door Apatura (09-11-2012 22:12)

1x is wel genoeg

12

Je kunt beter zelf een topic starten als je vragen hebt hoor, maar hier komen de antwoorden:

Bloemen van RI kunnen op een fondant-taart, je plakt ze vast van RI. Water kan je bloemen wel aantasten. Botercreme zou nog kunnen, maar dan hou je een flexibele verbinding. RI wordt hard en dan zitten je bloemen muurvast. Dikke icing is met een half uurtje wel droog, dus zo lang moet het minstens vooraf, langer mag ook. Afhankelijk van je vulling, moet de taart dan een poosje terug in de koeling. Maar eerlijk gezegd stop in al mijn taarten in de koelkast. Niemand wil een warme hap...

Kun je hier iets mee?

Tieneke

13

Hier kan ik zeker wat mee.  :Y  Dank je.

14

Je kunt de decoraties ook gewoon vastzetten met eetbare lijm, werkt net zo goed

Trotse mama van Tim en Cas!