1

Onderwerp: Korstdeeg met de kenwood maken?

hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik wil een heerlijk uitziende taart maken: http://www.larecetadelafelicidad.com/en … -tart.html

http://farm8.staticflickr.com/7021/6841370957_bab3c332f0_o.jpg

Ik heb netjes de receptuur voor het bakken van de taart gevolgd. Eenmaal uit de oven bleken de wanden van mijn taart ingezakt. Nu heb ik na een rondje google ontdekt wat het probleem is (denk ik): het deeg moet gekneed worden met een foodprocessor omdat het anders te warm wordt door je handen.

Maar ja, zo'n keukenmachine heb ik niet. Wel een Kennie, maar ik weet niet zeker of die de koude boter aan kan. Heeft iemand daar ervaring mee? En welke klopper moet er dan op?

Aan de andere kant... Zulke korstdegen bestonden al voor de fancy keuken apparatuur. Dus hoe deden ze dat vroeger dan? Eerst een uur met je handen in de koelkast misschien?  :D

Anyways, ik ga bij de volgende poging sowieso een steunvulling gebruiken. Maar ik wil zo veel mogelijk risico uitsluiten want de taart is voor een bakwedstrijd zaterdagmiddag en hij moet natuurlijk ook nog 24u in de koelkast. Dus, iemand die me uit de brand kan helpen?   :Y

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

2

Re: Korstdeeg met de kenwood maken?

Oh, handig om te weten: ik heb een Patissier.  O-)

<><

3

Het deeg als het gekneed is een half uur in de koelkast leggen en dan uitrollen dan komt het goed

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

4

Portie 2 heeft zelfs wel een uur in de koelkast gelegen maar 't zakte zelfs in cupcakevormpjes nog in. :( Maar ik ga 't vandaag met de Kenwood proberen, dan een uur in de koelkast en dan pakken met een steunvulling. En als 't dan weer fout gaat dan maar ik wel wat anders. ;-)

<><

5

ik kneed korstdeeg altijd met mijn handen. Volg je wel het proces van dubbelvouwen, uitrollen , dan in de koeling, uurtje laten rusten, weer vouwen en rollen en dan weer in de koeling laten rusten

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

6 Laatst bewerkt door elleoj (09-11-2012 08:51)

Nee, dat hoeft volgens het recept niet, dus dat heb ik niet gedaan. ;-) Ik weet ook niet zeker of het een echt korstdeeg is (dat gok ik, gezien de vertaling :P) maar qua recept lijkt het er wel op, alleen zit er geen water in.

Wat ik dus gedaan heb: deeg gekneed met handen. 30 min koelkast. uitrollen en bakblik bekleden. 30 min koelkast. en dan 25 min in de oven op 190.

<><

7

Dan is t geen korstdeeg want dat moet je toeren.
Ik heb weinig goede ervaringen met mn patissier icm harde boter of deeg, die haak is gewoon te klein  :(

8

Wat ik me net bedenk: ik heb blueband gebruikt ipv echte boter. Kan dat het zijn? Ik weet 't echt niet. ;-)

<><

9

Ok, poging 2:

Ik heb de mengkom en deeghaak een halfuurtje in de koeling gehad voor ik begon. Eerst bloem, suiker, ei, dopje vanille aroma, druppel amandel arome (amandelmeel vervangen voor bloem) gemengd. Vervolgens blokje voor blokje de boter er bij en mengen maar. Na ongeveer 5-10 minuten zat er een stevig deeg in de mengkom. Handen flink gekoeld onder de (ijs)koude kraan, drooggedept en toen in een paar tellen een bal gevormd, in folie gewikkeld en in de ijskast gelegd. Nu op naar de supermarkt voor een zak gedroogde bonen als steunvulling.

Deeg zag en voelde wel heel anders dan gisteren. Ben erg benieuwd of het nu wel lukt!

<><

10

Korstdeeg moet je echt met koude handen doorkneden. Dus een tijdje onder de koude kraan en heel snel werken. Als je handen dan weer warmer worden weer even onder de koude kraan als je meer tijd nodig hebt. Blueband is geloof ik halvarine, tenminste die ik heb wel ;) Ik zou korstdeeg zelf met roomboter doen. Is op die manier tot nu toe altijd goed gegaan! Succes!

11

Het lijkt gelukt! Ik moest tussendoor weg waardoor het deeg wel 3 uur in de koelkast heeft gestaan in de vorm. Eenmaal in de oven de eerste 15 minuten een steunvulling gebruikt. Ondanks de gaatjes met de vork zit er nog wel een luchtbubbel onder, maar ik ben allang blij dat het nu al zo goed gelukt is. Ik heb 'm gemaakt in een 15cm pan met de helft van het deeg, dus ik ga strakjes nog een keer hetzelfde taartje maken met de andere helft, kijken welke mooier wordt. ;-)

<><

12

en veel succes met de wedstrijd :Y

de taart ga ik absoluut een keer maken, ziet er super uit.

13

Ik zal als ze helemaal af en gelukt zijn (kon nog een 20 cm + 6 cupcake deegbakjes maken!) het recept vertalen naar het Nederlands en m'n eigen bevindingen en foto's toevoegen. De kamarelsaus is in elk geval verrukkelijk!!  O-)

<><