Onderwerp: Dringend hulp nodig!

Ik heb hulp nodig....

Ik bak met Funcake biscuitmix, maar het kapsel wil maar niet hoog genoeg worden.
Als ik m'n bakvorm van PME vul, dan is ie maar nét voor de helft gevuld.
Ligt niet aan de baktemperatuur...ik verhoog m'n vorm ook nog met bakpapier, eieren verwarm ik eerst in magnetron.
De kom waar ik in mix verwarm ik ook eerst.
Nu is mijn vraag, zou het misschien een goed idee zijn om er een half keer meer ingrediënten bij te doen?
Ik ga voor de eerste keer een verjaardagtaart maken voor m'n kleinzoon, hij wordt 4, dus moet mooi worden!
Alvast bedankt voor het antwoordt.

De aanhouder wint!

2

Re: Dringend hulp nodig!

Wanneer je de mix gebruikt hoef je de eieren niet te verwarmen, net als de kom. Wel op kamertemperatuur.
Hoe groot is je bakblik en hoeveel mix gebruik je?

3

idd gewoon kamertemperatuur, ik zou er ook wat meer mix en eitjes bijdoen!

4

En je mixt wel echt zeker 10 minuten? de mix neemt echt enorm in volume toe, bij lang mixen. En neemt dan misschien nog een kwart in volume toe. Misschien ook even aan de temperatuur van je oven denken; ik bak altijd oplopend (eerst 10-15 minuten op 150 graden en dan de rest op 175)....

Esther68 schreef:

Wanneer je de mix gebruikt hoef je de eieren niet te verwarmen, net als de kom. Wel op kamertemperatuur.
Hoe groot is je bakblik en hoeveel mix gebruik je?

Ik heb een bakbik van PME gebruikt van 25cm, en vervolgens zoals op de verpakking staat, 330mix-250gr.ei-33ml. water.
Ik heb vervolgens 8min. hoogste snelheid, en 3min. lage snelheid gemixt.
Doe alles zoals het moet maar kom gewoon beslag te kort. :s

De aanhouder wint!

Babycakes schreef:

En je mixt wel echt zeker 10 minuten? de mix neemt echt enorm in volume toe, bij lang mixen. En neemt dan misschien nog een kwart in volume toe. Misschien ook even aan de temperatuur van je oven denken; ik bak altijd oplopend (eerst 10-15 minuten op 150 graden en dan de rest op 175)....

Ik heb een hetelucht oven en bak op dezelfde graden dan jij.
Ik mix volgens de gebruiksaanwijzing van de mix, dus 8min hoog, 3min.lage snelheid....ik kom gewoon beslag te kort.
Maar het gekke is, heb ook gebakken met een PME vorm van 20cm en daar werd het kapsel mooi hoog 9cm maar liefst.
Vorm is 7cm hoog ik verhoog de vorm met een rand bakpapier.

De aanhouder wint!

7

Waarmee mix je?

Als je dit topic leest: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922 dan zou je al 6,8 eieren nodig hebben voor rond 25 en 7 cm hoog  ;)

Karin09 schreef:

Waarmee mix je?

Als je dit topic leest: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922 dan zou je al 6,8 eieren nodig hebben voor rond 25 en 7 cm hoog  ;)

Bedankt!! Ga het straks voor de zoveelste keer proberen!
Hoop dat het lukt. :Y

De aanhouder wint!

9

Zorg ook dat de gardes van de mixer niet helemaal onder het beslag gaan, zodat je wel genoeg lucht in de mix klopt!
Voor grote hoeveelheden kun je er ook voor kiezen om het beslag in 2 gedeeltes te maken en dan samen te voegen...

Dat is toch een TAART waard!

10

Voor 25 cm gebruik ik 400 gr Mix, 40ml water en 312 gr ei. Anders wordt hij echt heel laag.....

Karin09 schreef:

Waarmee mix je?

Yessss!!!! Eindelijk gelukt!! Ik heb het volgens bovenstaand tabel gedaan, ik ben echt blij.
Jullie hebben me geweldig geholpen. :Y

De aanhouder wint!

@ppeltje schreef:

Zorg ook dat de gardes van de mixer niet helemaal onder het beslag gaan, zodat je wel genoeg lucht in de mix klopt!
Voor grote hoeveelheden kun je er ook voor kiezen om het beslag in 2 gedeeltes te maken en dan samen te voegen...

Dat is ook een goeie tip, het kapsel is 7cm geworden terwijl ik liever 9 had gehad...maar nu jij het zegt....het kleine taartje van 15 cm is wel 9cm. hoog geworden! Ik heb een Kenwood keukenmachine.
Maar als ik het beslag dan in twee delen mix....dan moet het ene deel wat al gemixt is 10min. staan geeft dat dan niet?
Kan ik het deel wat klaar is alvast in de vorm gieten?
Jeminee wat een verhaal zeg! Ik ben benieuwd....
Groetjesss :)

De aanhouder wint!

13

Bij grotere vormen doe ik het ook in 2 keer. Het beslag van de 1e keer doe ik vast in de vorm en laat ik op het fornuis staan. Het 2e deel komt er dan bovenop. Gaat prima!
Succes!

14

Ja hoor, zo doe ik het ook.
Gewoon een gedeelte mixen, in de vorm gieten, volgende gedeelte mixen en er weer bovenop in de vorm doen.
Gaat prima.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

15

Mijn ervaring met in 2 delen mixen is dat het eerste beslag toch minder luchtig is. Niet veel, maar toch. Zelfs bij mijn 30 cm mix ik 1x. De garde (Kenwood) zit dan bijna helemaal onder het beslag maar ik merk toch weinig verschil met kleinere hoeveelheden.

Voor mijn 25 cm gebruik ik trouwens ook 400 gr mix  :Y