1 Laatst bewerkt door sissi88 (08-11-2012 09:18)

Onderwerp: Mijn taarten vanaf juli toen ik ben begonnen met taarten maken

Hieronder in volgorde van mijn eerste tot laatste taart afgelopen weekend. Ik ben pas afgelopen zomer begonnen met bakken. Heb nu een paar taartjes gemaakt maar heb nog veel moeite met het strak bekleden wat op sommige taarten te zien is. Ook heb ik helaas nog veel scheuren bij de kleine taartjes want ik ben er al wel achter dat hoe kleiner de taart, hoe lastiger het bekleden is. Door dystrofie in mijn hand kan ik het fondant helaas niet lang doorkneden wat misschien de oorzaak is. Genoeg gezegd, hierbij mijn taartjes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BXLWPQL.jpg
Mijn allereerste taart na mijn workshop, meteen in opdracht, inspiratie op internet opgedaan. Gevuld met citroenbotercreme en frambozenjam.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NITANXE6.jpg
Op verzoek van mijn man angry birds taartje. Omdat het voor ons tweeen was een klein taartje gemaakt, daardoor ook weinig versiering. Gevuld met slagroombotercreme en nutellabotercreme.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6HBFJGZS.jpg
Een opdracht met de vraag om een klein taartje met lego en prinsessenthema voor een jongen en meisje. Lastig om in een 15 cm taartje te verwerken maar wel geprobeerd. Gevuld met slagroom en chocoladebotercreme.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7CLJXIIQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IBUJDO3B.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIJ8HY6V.jpg
Een klein taartje wat ik heb gemaakt na een taart hier op het forum te hebben gezien. Die vond ik zo klassiek mooi dat ik hier wat van heb verwerkt in mijn taart dus mocht je iets herkennen, heel erg bedankt. Gevuld met slagroom en chocoladebotercreme.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZHKU8GP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNJYAPQN.jpg

En hoewel het eigenlijk niet mag nog een stapeltaart. Vind het zonde om hiervoor een nieuw topic te maken. Het was mijn eerste stapeltaart. Ik was erg zenuwachtig maar hij is niet ingezakt :D
Helaas was het kleine taartje na het bakken wel hoger als de onderste, dit weet ik voor de volgende keer maar dat is nu helaas wel te zien.
Onderste taart: 2 lagen vulling met citroen, 1 laag met witte chocolade.
Bovenste taart: 2 lagen vulling met speculaas, 1 laag met slagroom en een laagje schuddebuikjes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJOHGZ6D.jpg

Bedankt voor het kijken. Ik moet nog veel leren en oefenen maar dat komt vast met de tijd. Tips zijn altijd welkom!

2 Laatst bewerkt door annehoog (07-11-2012 10:35)

Re: Mijn taarten vanaf juli toen ik ben begonnen met taarten maken

Dat zijn gelijk al mooie taarten zeg! Zou je voor het kneden geen hulptroepen kunnen inschakelen? Je man of kinderen bijv? Ik vond het ook moeilijk (rsi), maar nu met zeelandia marsepein vind ik het makkelijker gaan. Geen idee hoe hard of zacht fondant is daarmee vergeleken eigenlijk.

3

Mooie taarten je kan ech zien dat ze steeds beter woorden.
Voor het kneden kan je het ook in de broodbakmachine doen en dan op kneden zetten moet je er wel 1 hebben ze zijn trouwens ook niet zo duur

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

4

annehoog schreef:

Dat zijn gelijk al mooie taarten zeg! Zou je voor het kneden geen hulptroepen kunnen inschakelen? Je man of kinderen bijv? Ik vond het ook moeilijk (rsi), maar nu met zeelandia marsepein vind ik het makkelijker gaan. Geen idee hoe hard of zacht fondant is daarmee vergeleken eigenlijk.

Ja dat kan ik natuurlijk ook doen, al ben ik vaak te koppig om hulp te vragen omdat ik liever niet hulpbehoevend ben en maak ik de taarten meestal als mijn man niet thuis is maar dat zou wel een hoop fijn en frustatie schelen. Ik vind zelf fondant lekkerder maar ik kan natuurlijk wel marsepein voorstellen bij taarten voor andere mensen. Als ze dat ook goed vinden en het werkt zachter (ik heb nog niet met marsepein gewerkt dus weet ook niet of dat zo is  ;) ) dan scheelt me dat ook weer. De taarten die ik dan voor mezelf maak doe ik dan maar als mijn man in de buurt is om mee te kneden. Het is ook niet echt een ideale hobby als je altijd pijn in je hand hebt maar het plezier dat ik eraan beleef weegt hier voor een groot deel tegenop. :)

5

svennie schreef:

Mooie taarten je kan ech zien dat ze steeds beter woorden.
Voor het kneden kan je het ook in de broodbakmachine doen en dan op kneden zetten moet je er wel 1 hebben ze zijn trouwens ook niet zo duur

Dankjewel voor je compliment en je tip. Ik heb zelf geen broodbakmachine maar ik hoor regelmatig mensen die er niets mee doen dus misschien maar eens reageren als ik dit weer hoor. Als ik het kneden al uit kan besteden aan een machine scheelt mij dat heel veel.

6

Hele leuke taarten :D

7

ik vind je taarten al prachtig hoor! ik heb ook  nog last van plooien en scheurtjes, vooral bij kleine taartjes inderdaad. maar op jouw foto's is er niets van te zien hoor! misschien zijn we toch te kritisch op onszelf  :/  o ja en die stapeltaart is  :thumb: ik heb me er nog niet aan gewaagd dus ik ben jaloers!

8

Ik vind het hele mooie taarten hoor, niets te zien van plooien en scheurtjes!

9

Ook ik vind je taarten heel mooi hoog en strak. Je bent meteen al heel goed op weg, mijn eerste taarten zagen er echt niet zo uit (en vaak nog steeds niet...). Ik vind dat je ook talent hebt om mooie kleuren bij elkaar te combineren en ik kan zien dat je niet bang bent om nieuwe dingen uit te proberen: leuk!

Ik heb van je parade genoten,

Tieneke

10

Super bedankt voor alle leuke reacties! Van de scheuren en plooien is nu niet veel te zien maar dat komt mede door de aankleding op de taart :o
De mensen die mij tot nu toe vragen om een taart te maken willen graag een taartje voor de show en dan wat goedkope taarten ernaast waardoor ze een zo klein mogelijk taartje willen. (niet dat ik torenhoge prijzen vraag, ik ben immers nog niet lang bezig, maar een vlaai van de supermarkt is vaak goedkoper) Mijn kleinste maat is 15 cm en dit heb ik dan steeds ook gemaakt maar ik heb bij de stapeltaart weer gemerkt dat een grote maat (de onderste was 20 cm) me veel beter afgaat en ook minder scheurt. Misschien kan ik zeggen dat ik bij enkele taarten vanaf 20 cm ga en alleen bij een stapeltaart vanaf 15 cm ga voor de bovenste laag.
Is dit reeel om te doen of vinden jullie dat ik de klant alle maten moet kunnen bieden? Vanaf welke maten werken jullie?

11

:thumb:  :thumb:  :thumb: prachtige parade, zeker van eerste taarten :Y  :thumb:

De meeste taartenbakkers beginnen idd bij taarten vanaf 8-10 personen (of meer); de kleintjes alleen als erbij. De kleintjes zijn in verhouding duurder om te maken en leveren nauwelijks iets op :s
:think: moet manlief ook eens lief aankijken om m'n site aan te passen :s
Gelukkig vinden de meeste mensen m'n taarten zo lekker, dat ze toch een grotere willen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Prachtige taarten, ze worden inderdaad steeds mooier! Wat jij hebt met die kleine taartjes, dat heb ik nou ook..heeel erg vervelend, zeker als je een perfectionist bent...aan het doorkneden kan het ook haast niet liggen..mijn fondant kleefde zowat aan m'n vingers..zou het inderdaad dan toch door zo'n klein maatje komen?
Wat betreft je laatste vraag..ik denk wel dat je de klant moet kunnen laten kiezen. Maar als je nog maar vanaf de zomer bezig bent, dan moet je toch ook nog lekker kunnen oefenen? :D Misschien dat het dan vanzelf beter gaat? Dat hou ik mezelf in ieder geval voor!

13

Carien schreef:

:thumb:  :thumb:  :thumb: prachtige parade, zeker van eerste taarten :Y  :thumb:

De meeste taartenbakkers beginnen idd bij taarten vanaf 8-10 personen (of meer); de kleintjes alleen als erbij. De kleintjes zijn in verhouding duurder om te maken en leveren nauwelijks iets op :s
:think: moet manlief ook eens lief aankijken om m'n site aan te passen :s
Gelukkig vinden de meeste mensen m'n taarten zo lekker, dat ze toch een grotere willen :)

Ja misschien kan ik het beste de 20 cm vorm voorstellen als mij gevraagd wordt een taart te maken. Mochten dit echt buiten hun budget vallen (ik snap dat veel mensen tegenwoordig de eindjes aan elkaar moeten knopen) of niet binnen het ontwerp dan kan ik altijd nog naar een kleinere maat gaan maar als ik zelf al de 20 cm voorstel in plaats van de 15 cm zullen ze hier misschien niet naar vragen.

14

Kaleightje schreef:

Prachtige taarten, ze worden inderdaad steeds mooier! Wat jij hebt met die kleine taartjes, dat heb ik nou ook..heeel erg vervelend, zeker als je een perfectionist bent...aan het doorkneden kan het ook haast niet liggen..mijn fondant kleefde zowat aan m'n vingers..zou het inderdaad dan toch door zo'n klein maatje komen?
Wat betreft je laatste vraag..ik denk wel dat je de klant moet kunnen laten kiezen. Maar als je nog maar vanaf de zomer bezig bent, dan moet je toch ook nog lekker kunnen oefenen? :D Misschien dat het dan vanzelf beter gaat? Dat hou ik mezelf in ieder geval voor!

Ja ik weet bijna zeker dat het bij mij door de kleine maten komt, ik heb nu vier keer een 20 cm of groter bekleed en deze hadden nauwelijk scheuren, terwijl de kleine taartjes op 1 na allemaal behoorlijk wat scheuren hadden. Ik heb al wat voorzorgmaatregelen zoals, de grote rolling pin met de ringen zodat ik een juiste dikte heb, een mat van de ikea etc maar ik kom toch terug op de maat. Ja het oefenen van de kleine taartjes doe ik dat toch liever de komende tijd voor mezelf, want als ik taarten voor iemand maak die er voor betaald wil ik deze zo netjes mogelijk :o
Gelukkig word mij vaker gevraagd cupcakes te maken, dit vind ik zelf leuker als taarten omdat ik het kleine gepriegel erg leuk vindt en je meer kunt varieren wat erg bi jpast omdat ik het leuk vindt elke cupcake een eigen draai te geven. Hierbij kan ook niet veel scheuren dus dat scheelt weer ;) Ik zal deze binnenkort ook eens posten, het zijn veel foto's dus een keer de tijd voor nemen.

15

Mooie taarten, en ze worden steeds beter. Wat betreft het kneden, ik las hierboven dat annehoog marsepein makkelijker vindt om te kneden dan fondant. Ik vind zelf juist andersom. Ik gebruik de marsepein van funcakes, en vind deze zeer hard en stug, en je moet behoorlijk lang en hard kneden om het wat soepeler te maken. Misschien is de marsepein van Zeelandia zachter? Wat fondant betreft, de fondant van de sligro is lekker zacht om te kneden. Ik vind hem zelf niet zo lekker, maar dat is persoonlijk. Ik lees hier ook vaak van mensen dat ze deze juist heerlijk vinden. Hij komt zeer goed uit de test, en is niet al te duur. Misschien een ideetje om die eens te proberen?

16

Ik zeg 1 woord :  TALENT  :Y

Altijd tijd voor taart :-)

17

Nou, voor een "beginneling" vind ik je taarten er wel erg goed uitzien hoor....
Ik krijg ze nog niet zo  :o , maar ik blijf oefenen en dat vinden de mensen om mij heen gelukkig niet erg  ;)  hahahahhahaha

Mooi hoor!

Groetjes Lorraine

18

Ik krijg ze nog niet zo  :o , maar ik blijf oefenen en dat vinden de mensen om mij heen gelukkig niet erg  ;)  hahahahhahaha

Mooi hoor!

Groetjes Lorraine

19

Mooie taarten hoor!  :thumb:

Heb je al eens geprobeerd om de fondant heel kort (10 sec. of zo) in de magnetron te doen? Dan wordt het ook zachter. Ben zelf niet zo'n fan van fondant... ben dol op Zeelandia marsepein  ;)

20

anja66 schreef:

Mooie taarten, en ze worden steeds beter. Wat betreft het kneden, ik las hierboven dat annehoog marsepein makkelijker vindt om te kneden dan fondant. Ik vind zelf juist andersom. Ik gebruik de marsepein van funcakes, en vind deze zeer hard en stug, en je moet behoorlijk lang en hard kneden om het wat soepeler te maken. Misschien is de marsepein van Zeelandia zachter? Wat fondant betreft, de fondant van de sligro is lekker zacht om te kneden. Ik vind hem zelf niet zo lekker, maar dat is persoonlijk. Ik lees hier ook vaak van mensen dat ze deze juist heerlijk vinden. Hij komt zeer goed uit de test, en is niet al te duur. Misschien een ideetje om die eens te proberen?

Ik gebruik de fondant van funcakes. Ik houd zelf niet van marsepein. Ik heb tot nu toe alleen fondant van funcakes gebruikt omdat ik deze heel lekker vindt. Maar ik kom nog wel eens bij de sligro dus misschien dat ik een emmertje mee kan nemen en kan proeven. Als deze idd zachter is dat scheelt mij dat een hoop pijn.Bedankt voor de tip! ;)

21

Lorraine schreef:

Mooi hoor!

dankjewel :o Ja het oefenen vinden ze hier ook niet erg hoor! Ondankt dat mijn man de taarten niet lust gaat de taart alsnog binnen no time op omdat mijn ouders etc meteen roepen als ze weten dat ik voor mezelf ga bakken :)

22

Aly schreef:

Mooie taarten hoor!  :thumb:

Heb je al eens geprobeerd om de fondant heel kort (10 sec. of zo) in de magnetron te doen? Dan wordt het ook zachter. Ben zelf niet zo'n fan van fondant... ben dol op Zeelandia marsepein  ;)

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik houd zelf niet van marsepein, vandaar dat ik met fondant werk. Ik heb al wel wat tip gekregen van andere merken fondant die zachter zouden zijn dus ik denk dat ik de komende tijd maar eens ga proberen. En als het in opdracht is kan ik natuurlijk voorstellen om met marsepein te werken, als dit zachter is om te kneden en de mensen vinden het ook lekker scheelt mij dit ook natuurlijk. Maar voor de fondant zal ik de magnetron eens proberen.  ;)