1

Onderwerp: Wie kan mij helpen: biscuit vantevoren maken en vullen...??

Dag dames,

Ik ben sinds kort een nieuw lidje hier maar al heel lang een stille lezeres. Ik heb me tot nu toe altijd aan cupcakes en normale cakes gewaagd of een chocobom. Maar dit weekend wil ik me dus voor ht eerst gaan wagen aan een echte taart bekleed met biscuit.

Echter nu is het voor een verjaardag op een zaterdag dus wil ik donderdag avond alvast het biscuit maken en dan vrijdag middag/avond biscuit vullen en bekleden met fondant.

Kan ik het zo doen? Maar hoe kan ik dan het beste mijn biscuit bewaren nadat ik deze heb gebakken. En als ik de taart met fondant heb bekleed op een vrijdag kan ik het dan gewoon in de koelkast plaatsen zonder dat hij gaat zweten of nat wordt?

Verder heb ik tot slot nog 1 vraag: heb ik per se een smoother nodig om mijn taart mooi te bekleden met het fondant?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp dames  :o

2

Re: Wie kan mij helpen: biscuit vantevoren maken en vullen...??

of je hem in de koelkast moet zetten hangt af van je vulling
als je de taart vult met een vulling die niet in de koelkast hoeft zou ik daar voor kiezen  .
ook als je de biscuit donderdag bakt dan kun je hem afgedekt buiten de koelkast bewaren .
een taart gaat zweten in de koelkast dit gaat wel weer weg als hij een langere tijd buiten de koelkast staat .
een smoother is handig maar heb je hem niet hebt, lukt het ook wel met je handen om hem strak te krijgen  succes

3

heel erg bedankt voor je tips miss!!

Ik was van plan om het te vullen met bebogeen caramel en chocomouse. Is dit een lekkere combi denk je?
Maar ik dacht juist dat nadat je 'm had gevuld en afgesmeerd had met BC dat je de taart wel in de koelkast diende te plaatsen en dan vervolgens de taart kan bekleden.

Verder wil ik overigens ook een relatief makkelijke puzzeltaartje maken. Is het aan te raden om dit vantevoren te maken of kan ik het op een vrijdagavond maken en dan op het taartje leggen en dat ik de taart vervolgens de volgende dag kan serveren?

4

het puzzelplaatje kun je nu al gaan maken hoor! dat is vaak het meeste werk, en fijn als dat al af is als je taart bekleed is.

donderdag bakken, in een pedaalemmerzak doen en voor een nachtje in de vriezer als je plek hebt, anders gewoon ingepakt op het aanrecht bewaren.

vrijdag vulling maken, vullen en bekleden.
bebogeen en chocola is lekker hoor! al zou ik wel een botercreme van de mix maken en daar een paar lepels bebogeen door doen. anders lijkt het mij vrij droog en plakkerig.
afsmeren met 1 op 1 botercreme met pure chocoladepasta erdoor, lekker!

succes!

5

het voordeel als je hem na het vullen en afsmeren is dat je botercreme wat steviger is maar het lijkt me een vulling die niet in de koelkast hoeft

puzzel van te voren maken is altijd lekker makkelijk het is het meeste werk
succers

6

Mousse moet altijd in de koelkast en dan zou ik m vrijdag vullen, zo laat mogelijk..

7

Wat een goede tips allemaal dames. daar heb ik echt wat aan!

Voor de botercreme wilde ik eigenlijk onderstaand recept:
Ingrediënten:
•100 gram roomboter
•100 gram margarine *
•200 gram poedersuiker

Vinden jullie dit een goed recept.

Oke dus het is wel aan te raden om het puzzeltaartje eerder te maken.  Dan ga ik dat denk ik donderdag middag alvast maken.
Maar hoe kan ik deze vervolgens het beste bewaren? Gewoon in een ziplock plastic tasje?

En ik zit alsnog te twijfelen of ik een smoother moet halen of niet...
Wel of niet doen?

8

Wil je met deze botercreme gaan vullen? Dit is de zgn. 1:1 en bedoelt om mee af te smeren en niet als vulling, al vind mijn buurvrouw deze juist wel lekker als vulling  :)
Ik bewaar mijn puzzelplaatjes ok in een ziplock en droogt niet uit (marsepein)
Zelf kan ik niet zonder mijn smoother.....

9

Hai Esther,

Nee ik wil mijn taart daar ook mee afsmeren. Voor de vulling gebruik ik bebogeen caramel en chocomouse.

Nou zit ik me af te vragen of ik marsepein of fondant moet gebruiken voor mijn puzzeltaartje? Wat is aan te raden?

dan ga ik morgen toc maar ook een smoother kopen   :think:

10

marsepein of fondant.. maakt niet uit, net wat je lekkerder vind!
smoother is inderdaad heel handig!
en het puzzelplaatje kun je heel lang bewaren in een bakje of zakje.

die botercreme is inderdaad 1:1, om af te smeren. daar zou je ook nog iets van chocola of bebogeen doorheen kunnen doen.. wordt ie net iets lekkerder van.

11 Laatst bewerkt door Maroquia (06-11-2012 22:53)

Hier kan echt wat mee dames! Heel erg bedankt voor alle tips!

En Chantal, wat betreft bebogeen door de botercreme dat is inderdaad geen slecht idee. Ik heb het momenteel in de koelkast staan. Moet ik het vantevoren wat verwarmen of kan ik het zo aan de BC toevoegen?

12

bebogeen hoeft niet in de koelkast hoor! wordt het alleen maar hard van. gewoon op kamertemperatuur door de bc doen.

13 Laatst bewerkt door Bommeltje (08-11-2012 01:04)

Zelf zou ik nooit een puzzelplaatje van fondant maken, zeker als je dit nog niet veel vaker hebt gedaan. Fondant droogt heel snel, en je bent al snel een paar uur bezig met een leuk plaatje.. Je kunt dan niets meer bij werken, en glad strijken omdat de fondant al hard is.. Alles gaat dan kreukelen, en rimpelen..

Voor een puzzelplaatje zou ik echt marsepein kiezen. Dit kan ook prima op een fondant taart liggen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!