Onderwerp: Creme fraiche ganache/ zure room ganache.
Ik heb van het weekend een recept gebruikt voor sour cream ganache. Hierbij vervang je de slagroom voor 'sour cream',
met bedoeling om het enorm zoete wat een ganache heeft te 'doorsnijden' met een zuurtje. Ik werd helemaal nieuwsgierig en heb hem dus gemaakt. Werd aangeraden dit bij witte of melkchocolade te doen, dus de chocolades die erg zoet smaken.
In de culinaire vertaling las ik dat je zure room moest gebruiken, maar qua vetpercentage is creme fraiche weer vergelijkbaar met slagroom, dus uiteindelijk die laatste gepakt. Iemand wel ervaring met zure room? Hoor het graag!
Bakje voor afsmeren en bakje voor vullen gemaakt met witte chocola.
Vond het eerst doodeng. Toen ik de creme faiche los proefde dacht ik nog; komt niet goed.. Dit kan niet lekker zijn samen. Maar toch geprobeerd. En voilá; een hele interessante combi.
De afsmeer ganache bleek wel te dik geworden, moest ik oplappen. Maar dat kan ook komen door óf mijn onervarenheid met ganache, óf het feit dat mijn weegschaal laatste tijd heel raar doet.
Witte chocolade ganache kan zo zoetig zijn, dat het snel te machtig voelt, voor mij dan, he.. en met deze zuurdere smaak erdoor werd het een bijna frisse vulling. (bijna dan. )
Heb hem gecombineerd met een bananencake. Die is vanzichzelf ook zwaar en hierdoor ontstond precies de goede verhouding. Vond het zelf jammer dat ik wat te weinig had gemaakt, was nu heel zuinig gevuld en afgesmeerd.
Had hem nog willen bedrizzelen met pure chocodrizzel, maar dat projectje mislukte door mijn onhandigheid
Dit weekend dus geen foto
Wel lekker opgegeten met ons bezoek. Vooral alle kleuters en peuters vonden de bananencake geweldig. Ik zelf ook trouwens, maar is niet meteen een haute cuisine smaak.