1

Onderwerp: Creme fraiche ganache/ zure room ganache.

Ik heb van het weekend een recept gebruikt voor sour cream ganache. Hierbij vervang je de slagroom voor 'sour cream', 
met bedoeling om het enorm zoete wat een ganache heeft te 'doorsnijden' met een zuurtje. Ik werd helemaal nieuwsgierig en heb hem dus gemaakt. Werd aangeraden dit bij witte of melkchocolade te doen, dus de chocolades die erg zoet smaken.
In de culinaire vertaling las ik dat je zure room moest gebruiken, maar qua vetpercentage is creme fraiche weer vergelijkbaar met slagroom, dus uiteindelijk die laatste gepakt. Iemand wel ervaring met zure room? Hoor het graag!  :Y
Bakje voor afsmeren en bakje voor vullen gemaakt met witte chocola.

Vond het eerst doodeng. Toen ik de creme faiche los proefde dacht ik nog; komt niet goed.. :nooo Dit kan niet lekker zijn samen. Maar toch geprobeerd. En voilá; een hele interessante combi. :Y De afsmeer ganache bleek wel te dik geworden, moest ik oplappen. Maar dat kan ook komen door óf mijn onervarenheid met ganache, óf het feit dat mijn weegschaal laatste tijd heel raar doet.

Witte chocolade ganache kan zo zoetig zijn, dat het snel te machtig voelt, voor mij dan, he.. en met deze zuurdere smaak erdoor werd het een bijna frisse vulling. (bijna dan.  ;) )
Heb hem gecombineerd met een bananencake. Die is vanzichzelf ook zwaar en hierdoor ontstond precies de goede verhouding. Vond het zelf jammer dat ik wat te weinig had gemaakt, was nu heel zuinig gevuld en afgesmeerd.

Had hem nog willen bedrizzelen met pure chocodrizzel, maar dat projectje mislukte door mijn onhandigheid  :s  :grr:   
Dit weekend dus geen foto  :o  :lol:  :|

Wel lekker opgegeten met ons bezoek. Vooral alle kleuters en peuters vonden de bananencake geweldig. Ik zelf ook trouwens, maar is niet meteen een haute cuisine smaak.

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (04-11-2012 19:21)

Re: Creme fraiche ganache/ zure room ganache.

Oh, nou, dat had ik ook wel willen proeven. Ga ik ook eens proberen.

Wat schrijf jij toch leuk: bedrizzelen met chocodrizzle, hahaha.

Tieneke

Als je het ooit eens probeert, ben ik benieuwd wat je er van vindt! Ik vond het wel een verrassende combinatie.

4

Ik wil het eigenlijk wel snel gaan proberen. Kun je me de verhouding aangeven? Of is het nog gewoon uitproberen?

Tieneke

5 Laatst bewerkt door Carien (05-11-2012 08:53)

:think:  :think: nou ben ik zo'n type dat witte ganache gewoon errug lekker vindt  O-)  en helemaal niet mierzoet oid  :o 

Om af te smeren dan, ik heb er nog nooit mee gevuld :nooo , kan me voorstellen dat dat wel machtig is :think:

:think: Gewoon 1:3 maken?

Ik sla het wel effe op hoor, nevernever know ;)  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Ik denk dat ik eens aan de slag ga met mascarpone/zure room choco mengsel, kijken hoe dat werkt.
Zal ik de uitkomst ook hier bij jou melden als je toch van andere combi`s wilt weten?

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

7

Best leuke combi, ik ben ook niet zo'n hele zoete.

Verschil tussen zure room en crème fraîche is, dat zure room voor koude toepassingen is en crème fraîche gebruik je voor koude +warme toepassingen.
Je hebt dus goed gegokt ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Ja, leuk Annette52. Mascarpone heeft misschien een nog wat hoger vetpercentage, of niet? Zou het dan nog dikker kunnen uitvallen?

Ik heb een 'officieel' recept voor melkchocolade, zal hem vanavond thuis even opzoeken. Die van witte chocola heb ik maar wat gedaan, met een vul- en afsmeer verhouding die ik hier op de site had gelezen.  Zou ik ook even moeten opzoeken. Maar bij mij werd de afsmeerganache vervolgens te dik, maar dan kan écht aan van alles liggen, dat ik hem bijvoorbeeld nog te koud had, of omdat mijn weegschaal het niet goed deed en omdat ik zoiezo altijd zo chaotisch bezig ben.. :o
Dus graag zelf proberen.

In het kookboek wat ik had stond dat je bij witte chocolade ganache gewoon de slagroom kon vervangen voor 'soar cream'. Stond niet bij dat de verhoudingen dan anders lagen. Maar lijkt mij wel verschil of je zure room met 20% vet gebruikt, of creme fraiche met 35% vet. 

Carien, is inderdaad wel machtig om mee te vullen. Hoewel dat juist door de cremefraiche niet zo voelde. Had zelf wel dun gevuld (eigenlijk te dun, je zag het laagje bijna niet) Maar was dus geen biscuit wat ik had, maar cake en daar vervolgens dunne cakeplakken van gesneden, dus geen taartpunten. Dan valt de hoeveelheid ganache best mee.

ireen123 schreef:

Best leuke combi, ik ben ook niet zo'n hele zoete.

Verschil tussen zure room en crème fraîche is, dat zure room voor koude toepassingen is en crème fraîche gebruik je voor koude +warme toepassingen.
Je hebt dus goed gegokt ;)

ja, had ik zelf ook onthouden. En omdat ik de slagroom eerst tegen de kook aan had gekookt, dacht ik dus ook aan creme fraiche. Maar weet niet hoe hoog je zure room mag verhitten?
De michelle methode is geloof ik door telkens paar seconden te magnetronnen, dan wordt hij als geheel misschien nauwelijks warmer dan handwarm. Misschien dat dat voor zure room prima gaat?

10

Proberen dus, zolang die niet in de schift raakt, lijkt mij het goed.
Ik hoor het graag of het lukt. :thumb:

11

Te hard kan trouwens ook aan de chocolade verhouding liggen.
Peggy Porchen zegt
Bruine chocolade 1:1
Wit 1:3

De rest naar gevoel ;)

12

:think: zure room en crème fraiche (en mascarpone) zijn toch ook veel 'dikker'/vaster dan slagroom... lijkt me logisch dat de ganache dan ook steviger wordt eigenlijk....

ik gebruik melkchoc 1:2, witte 1:3

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Carien schreef:

:think: zure room en crème fraiche (en mascarpone) zijn toch ook veel 'dikker'/vaster dan slagroom... lijkt me logisch dat de ganache dan ook steviger wordt eigenlijk....

ik gebruik melkchoc 1:2, witte 1:3

Ja, das eigenlijk wel zo. Misschien is dat wel gewoon de reden dat het geheel dan ook dikker werd bij mij. Ik staarde me alleen maar blind op dat vetpercentage.

14

Dit is de verhouding die Rose Levy Beranbaum aanraadt in haar boek "Cake Bible". (kan ik erg aanraden als je Engelstalige kookboeken een optie vindt, is wel een oudje, 1988, maar echt een superboek!  :Y )

Sour Cream Ganache:
340 gram bittersweet chocolate met 400 gram sour cream.

Met sour cream bedoelt ze een 20% zure room, dus volgens mij onze eigen 'zure room'. Chocola mag max 53 procent chocolademassa bevatten, anders zal de ganache bitter smaken.
Ze verwarmt de chocola au bain marie, of in de magnetron (elke 10 sec roeren)  en voegt dan zure room op kamertemperatuur toe.

Direct gebruiken, of als je hem later gebruikt hem vantevoren lichtjes opwarmen (voor een paar seconden) om hem bruikbaar te maken.

15

Gewone chocolade dus. Of melk+puur combi
Half Bitter ;)  chocolade is al snel 55%

Met bitter bedoelt ze dus sterk ( pure chocolade noemen ze dan ook bittere chocolade :D )
Alleen uitkijken voor schift, verder lijkt het me wel lekker

16

mieperdepiep schreef:

Als je het ooit eens probeert, ben ik benieuwd wat je er van vindt! Ik vond het wel een verrassende combinatie.

Zojuist geprobeerd: 200 gram witte chocolade in het bad van marie laten smelten, daarna van het vuur af nog 50 gram witte chocolade erbij. Daarna 30 gram roomboter erdoor kloppen en vervolgens 200 gram creme fraiche (recept van wikipedia met de helft boter). Opgeklopt is het echt mmmm....
Ik ga het gebruiken zowel als vulling als om een taartje mee te icen. Het lijkt mij stevig genoeg voor het laatste.
Ik ga het ook nogeens proberen met zure room. Dat is nog iets zuurder volgens mij en omdat je de chocolade smelt, hoeft de room niet verwarmd te worden. Maar wellicht kun je het dan niet goed opkloppen.

Tieneke

17

Wat leuk om te horen! Heb je een verhouding gebruikt waarbij je slagroom linea recta ingeruild hebt voor creme fraiche, of heb je nog met de verhouding gespeeld?
Waar heb je het mee gecombineerd?

En ben benieuwd naar je ervaring wanneer je de zure room variant gemaakt hebt!

18 Laatst bewerkt door Tante Tien (09-11-2012 20:28)

Bedankt modje voor het verwijderen van 7 berichten. Ik zat in een soort 'loop' van robotvragen of zo.

Ik heb mijn recept en de verhoudingen daaruit van internet, specifiek uit wikipedia onder ganache. Ik ben nogal recept-vast en niet zo'n erge expirimenteerder als jij. Ik vind het lekker, beetje fris en heerlijk op te kloppen en hij smeert ook lekker uit en is goed glad te smeren. Ik heb zojuist mijn tweede laag gesmeerd (er komt niets bovenop). Ik wil nog wel proberen met ganache wat spuitwerk op de taart te maken.

Edit: Je kunt er prima mee spuiten. Het spuiten voelt als gemiddelde dikte, maar het staat als dikke consistentie. Je moet alleen niet je hele spuitzak leegspuiten. Ik heb ongeveer de helft gebruikt en de bovenste helft in een bakje leeggemaakt en dat was echt vloeibaar geworden door de warmte van mijn hand.

Ik heb een spongecake gevuld met een laag ganache met stukjes witte chocolade en de tweede laag is zelfgemaakte kersen-aardbeienjam van afgelopen zomer. Mijn cake is het derde baksel van vandaag, nadat twee bananencakes ingezakt waren. Ik was te eigenwijs om een cakebeslag te nemen en voor spongecake is banaan duidelijk te zwaar. Experiment mislukt. Zie je nou waarom het niks voor mij is.

Als ik nogeens een poging waag met zure room, hoor je van me. De taart gaan wij morgen proeven, bij mij schoonouders die hun trouwdag vieren. Hij lijkt mij heerlijk in de combinatie witte chocolade en kersen-aardbei.

Wel gezellig, zo met zijn allen dingen uitproberen.

Tieneke

19

Ja, zag later pas dat het er wel 7 waren, je was wel erg enthousiast. :D
inderdaad, stomme robot soms.. een enkele keer moet je wel echt zin hebben om een bericht te posten als de robot je echt bijna 10 keer vraagt.. :rolleyes:

Durf zelf ook niet altijd zomaar wat uit te proberen, hoor. Zeker bij bakken komt het vaak het op een goed recept met goede instructies aan. Maar probleem is dat ik alleen zelf mijn goed voorbereidde recept dan weer om zeep help door wat om te stoten of zoiets.. :o
En deze gelegenheid; vrienden die langskwamen en ook al gelukkig waren geweest met een biscuitje van de supermarkt is een uitstekende gelegenheid om iets nieuws uit te proberen.   

Heb zelf nu ook gevonden wat ik heb uitgeprobeerd met de witte chocoalde ganache. Had zitten googlen hier op het forum op verhoudingen witte ganache en zag toen een berichtje van Kiruiv waar zij dit aanraadde:

Om mee af te smeren:
- 200 ml slagroom en 300 gr witte chocolade 25 gr roomboter

Om te vullen:
- 200 ml slagroom en 250 gr witte chocolade 50 gr roomboter

Dus grappig; had het dus ook met roomboter gedaan!
Was ook uit zuinigheidsoverwegingen; hoefde ik wat minder witte chocolade te kopen. :shh:
Begrijp dat eigenlijk 1;3 een vaker gebruikte verhouding is.

Je taart klinkt als een heerlijke combi, Tieneke! Volgens mij wordt dat smikkelen morgen, zeker met die zelfgemaakte jam!
Jammer dat de bananenspongecake niet mooi geworden was. Ik had inderdaad een recept voor cake, waarbij een deel van het vocht en de suiker vervangen is door de banaan.
Ik denk dat het vooral door het vocht van de banaan komt, wat een spongecakbeslag niet te veel kan hebben.
Heb ik niet van mijzelf, hoor.. :shh: Maar deze zelfde Rose Levy Beranbaum legt in haar boek ook heel veel achtergrond info uit, waardoor je cakes ook meer gaat snappen.

Vind het ook heel leuk dit  :Y Samen beetje proberen en elkaar aanvullen!

20

Hij was heel lekker, veel lekkerder dan marsepein of fondant, en de combinatie met kersen-aardbeienjam is ook heerlijk.

Oh ja, met 200 gram creme fraiche, 250 gram chocolade en 30 gram boter heb ik een dunne laag gevuld en een lage taart van 20 cm. in twee lagen afgesmeerd en er wat sierwerk mee gespoten. Las net ergens dat mensen graag willen weten wat je met een bepaalde hoeveelheid kunt doen.

Tien

21

Annette52 schreef:

Ik denk dat ik eens aan de slag ga met mascarpone/zure room choco mengsel, kijken hoe dat werkt.
Zal ik de uitkomst ook hier bij jou melden als je toch van andere combi`s wilt weten?

Misschien een oerdom ( :grr: ) vraagje maar... hoe maak je ganache met mascarpone? Mag mascarpone opgewarmd worden?

22

Tante Tien schreef:

Hij was heel lekker, veel lekkerder dan marsepein of fondant, en de combinatie met kersen-aardbeienjam is ook heerlijk.

Oh ja, met 200 gram creme fraiche, 250 gram chocolade en 30 gram boter heb ik een dunne laag gevuld en een lage taart van 20 cm. in twee lagen afgesmeerd en er wat sierwerk mee gespoten. Las net ergens dat mensen graag willen weten wat je met een bepaalde hoeveelheid kunt doen.

Tien

Wil wel geloven dat íe goed was.  :Y
Jouw verhoudingen klinken wel goed. Is vergelijkbaar met mijn vulverhouding, die ik toen al aardig stevig vond. Mijn afsmeerverhouding was dus te dik. Ik had 200 gram chocola genomen als basis, en dat vond ik te weinig voor 3 lagen gevuld en daarna goed afgesmeerd, inderdaad dubbel, zodat er geen marsepein overheen zou hoeven.
Vermoedelijk wordt het zonder de boter ook wel wat, gezien dat de rest van de recepten normaal zonder boter zijn.

23 Laatst bewerkt door mieperdepiep (11-11-2012 14:37)

mistique schreef:
Annette52 schreef:

Misschien een oerdom ( :grr: ) vraagje maar... hoe maak je ganache met mascarpone? Mag mascarpone opgewarmd worden?

Geen vraag is te dom, toch?   ;)
Ben ook benieuwd welke verhouding je hier voor zou kunnen nemen.

edit: als ik google op mascarpone en witte chocolade kom ik toevallig op onze eigen site terecht. Dit is een combinatie met aardbei, lijkt me heerlijk: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … e+chocola/
Is alleen geen ganache meer.  ;) maar krijg er wel trek van.

24

Tante Tien schreef:

Tien

Ik heb hem toevallig gister nog weer even gemaakt in jouw verhouding. Had dit topic er weer even bijgezocht. Precies goede dikte nu! Dus dank voor het meedenken.
Ik vind hem nog steeds verrassend lekker smaken.

25

mieperdepiep schreef:
Tante Tien schreef:

Tien

Ik heb hem toevallig gister nog weer even gemaakt in jouw verhouding. Had dit topic er weer even bijgezocht. Precies goede dikte nu! Dus dank voor het meedenken.
Ik vind hem nog steeds verrassend lekker smaken.

Goed zo! Ik heb toevallig gisteren een poging gedaan met mascarpone en witte chocolade. Eerst de mascarpone luchtig geklopt en toen gesmolten afgekoelde chocolade erdoor. Heerlijk zeg. Hier hoeft echt geen suiker meer bij.

Nu nogeens een poging doen met zure room... Al dat gesnoep is niet goed voor mijn toch al povere afval-pogingen en we gaan over minder dan 3 maanden al een week naar Griekenland. Als dat zo doorgaat, koop ik gewoon een badpak en laat mij bikini thuis, hahaha.

Tieneke