1

Onderwerp: Wat doe ik fout: slagroomtruffels

Ik ben aan de slag geweest om de slagroomtruffels te maken die op deze site staan. Na een gevecht met de spuitzak (dat was de eerste keer) loopt nu mijn chocolade van de slagroomvulling.
Wat doe ik fout?

Ik gebruik pure chocolade maar had er wat melk toegevoegd omdat de chocolade iets te dik was. Of was de chocolade mss te warm? Of had ik de slagroomvulling eerst beter moeten laten ontdooien?

HELP!

Dank alvast.

2

Re: Wat doe ik fout: slagroomtruffels

bij welke chocolade had je melk gedaan die voor t doorhalen of voor de vulling?
ik ken t recept niet dus is t vrij lastig om te beoordelen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Voor het doorhalen.

Dit is het recept:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … mtruffels/

4

je mag geen vocht bij chocolade doen om door te halen want dan wordt ie niet hard
chocolade nooit warmer dan 45 graden verhitten anders verbrand je chocolade en puur verwerk je op 32 graden

je kan beter nieuwe smelten en deze voor ganache of warme choc melk gebruiken mist ie niet verbrand is maar dat proef je direct

5

Aha, Thanx!

Heb je toevallig een goed recept voor ganache?

6

ganache is meestal 1:1 bij puur en melk
dus 1 deel chocolade en 1 deel slagroom alleen omdat er melk bij zit zul je minder slagroom moeten gebruiken
succes

7

Ik maak altijd die van Staaltje.... Nog nooit mislukt en lastig versieren.. (ze worden vaak te vroeg opgegeten  :shh: )

http://www.cake4you.nl/truffels/

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

8

De volgende 5 met nieuwe chocolade gemaakt. Nu twee met cacao en drie met alleen chocolade. Die allemaal op een bordje gelegd om af te laten koelen in de koelkast. Maar natuurlijk zaten die zonder cacao vast aan het bordje  :grr:

Kan ik ze dan het beste op bakpapier leggen of op aluminiumfolie of iets anders?

Ze smaken overigens echt heerlijk. Smelten echt in je mond!  :9

9

op bakpapier want alufolie plakt ook

goed zo je bent op de goede weg

10

coconuts schreef:

op bakpapier want alufolie plakt ook

goed zo je bent op de goede weg

Dank je, ik denk het ook maar wat nog belangrijker is ik vind het zo leuk!  :)

11

gewoon blijven oefenen dan   ;)

12

Hier een super filmpje!:

http://www.youtube.com/watch?v=qHLcSTWS6bk

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

13

Wat een handig filmpje! Hij doet net wat anders en is heel wat handiger met de spuitzak  :lol:

Dank je!

14

Filmpje bekeken en gisteren vol goede moed weer verder gegaan maar het wordt niet zoals het moet  :nooo

De chocolade laag is te dik en als ik ze in de chocoladepoeder gooi dan gaan ze rare vormen vertonen  :think:

Ik weet het effe niet meer?! Wat doe ik fout?!

Zelf mag ik geen lactose (dat is de reden waarom ik met bakken begonnen ben) en ik dacht dus wat lactosevrije melk bij de pure chocolade te gooien die ik wel mag en zo wat minder pure chocolade te krijgen maar dat kan dus niet. Iemand een idee om dit op te lossen?

15

Als je chocolade erg vervormd wanneer je de truffel in de cacao legt, dan is de chocolade nog te vloeibaar.

Ik doe altijd per 5-10 vullingen een beetje gesmolten chocolade in een bakje en roer dit even door, zodat het een beetje afkoelt.

Dan doe haal ik de vulling die aan een stokje zit erdoor (of giet de chocolade erover met een lepel) en draai de 'overtollige' chocolade eraf (gewoon satestokje tussen je vingers rollen boven je bakje chocolade)

Dan even wachten en kijken hoe de chocolade zich gedraagd, op het moment dat deze een beetje doffig lijkt te worden zal hij niet meer vervormen als je 'm in de cacao legt, en meestal ook niet meer plakken aan de ondergrond.

Als je geen pure chocolade wil gebruiken kun je ook melkchocolade gebruiken (ik weet niet of dat wel mag?), mengen met melk is idd geen goed idee.

Succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

16

Als je geen lactose kan en mag verdragen is dit misschien iets?

Ik heb laatst bij de AH lactose- en glutenvrije melkchocolade gekocht, van het merk Maître Mathis (ligt bij al het suikervrije spul enzo).

Het is gemaakt van rijstmelk en smaakt prima.

Veel succes!

17

Dus, kaasvrouwtje, als ik het goed begrijp was mijn chocolade toch nog te warm?

Deze week gaat het me niet meer lukken, maar ik ga het gewoon weer proberen! Ooit moet het toch lukken   :)

Annick, goede tip ik zal eens kijken!

18

Ik denk het wel. Bij mij gebeurt het ook wel eens dat de chcolade iets vervormd (meestal bij net iets te weinig geduld  :o ), maar op zich s dat ook niet heel erg toch, de smaak is er niet minder om  :D !

Voor een niet te dikke laag chocolade werkt dat ronddraaien echt, alsof je het er vanaf centrifugeert zeg maar. Je kan ook de chocolade er met een kwastje opsmeren, dan weet je zeker dat de laag niet te dik is en dat het de tijd heeft om wat op te drogen voor je m in de cacao legt. Dit heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wel gehoord van anderen.

Veel succes en plezier, ennuh... Er zijn vast genoeg 'slachtoffers' die de truffels willen opeten die jij zelf 'mislukt' vindt  ;)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

19

Haha nou die 'slachtoffers' zijn gevonden. Ze vonden het juist lekker dat er wat meer chocolade omheen zat  :)

Dus de afgekeurde kwamen ze weer graag opeten.

Ik heb je tips nog niet uitgeprobeerd, lig ziek op de bank  :(

20 Laatst bewerkt door Carien (22-11-2012 17:17)

van een bonbonkunstenaar heb ik geleerd:
Slap de chocolade (40graden) af met cacaoboter/zonnebloemolie; ongeveer 1deel choc:1 deel cacaoboter.
Hoeveel zonnebloemolie erbij zou moeten weet ik niet :nooo

Daardoor krijg je niet zo'n dikke laag choc, maar dat maakt intussen al niet meer uit zie ik ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Ooit truffels gemaakt via een andere werkwijze.
Die lukten!
(Van wie dit recept was? Ik heb gekopieerd, bedankt voor degene die het ooit ergens plaatste.)

Slagroomtruffels

De "ik" in het recept is mijn man he, hem komt alle eer toe.

125 gram boter
125 gram poedersuiker
75 gram slagroom
zakje vanillesuiker (of een stokje verse vanille)
200 gram pure chocolade met een cacaogehalte van ca. 70 %
100 gram cacaopoeder

Mix in een kom de boter met de suiker en de vanille (-suiker) romig. Flink mixen totdat het heel lichtgekleurd is. Mix er de room door totdat het een romige massa is.
Bekleed een snijplank met plasticfolie en schep er met 2 theelepels kleine hoopjes van het roommengsel op. Steek in iedere truffel een cocktailprikker.
Zet de plank 30 minuten in de diepvries.
Smelt de chocolade. Hiervoor breng je een beetje water in een pan aan de kook. Zorg dat je een 2e pan of kom hebt die in de eerste past maar op de rand blijft hangen, zonder het water te raken. Breek de chocolade in kleine stukjes en doe die in de kom en laat die smelten. Zorg dat het water niet meer borrelt want dan kan de chocolade gaan klonteren.
Laat de chocolade gedeeltelijk afkoelen.
Doop de bevroren truffels in de gesmolten chocolade en haal ze door de cacaopoeder. Haal de prikkers eruit en bewaar de truffels in de koelkast.

Een paar tips van mij:

Zeef de cacaopoeder voordat je de truffels erdoor haalt.

Ik bekleed een 2e snijplank met plasticfolie en strooi daar met een zeefje een dikke laag cacaopoeder op. Als de truffels namelijk net in de chocolade gedoopt zijn is die nog te zacht om ze direct door de cacao te halen. Ik zet ze even op de 2e plank en haal ze iets later door de cacao. Let op dat je niet te lang wacht want dan stolt de chocolade en plakt de poeder er niet meer aan. Ik doop er meestal 2 of 3 in de chocolade en haal ze daarna door de cacao.
Daarna zet ik ze terug op de plank bestrooid met cacao want ze zijn nog niet helemaal gestold. Ik laat ze zo in de koelkast hard worden en daarna doe ik ze pas in een doos.

Veel plezier ermee

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij