1 Laatst bewerkt door Nokkie (02-11-2012 14:07)

Onderwerp: vraag over ganache Paris Cutler graag spoed

Heel graag jullie hulp.

Ik snap nog niet goed hoe het zit met het stollen van ganache.
Als ik donkere ganache maak volgens het recept van Paris Cutler, kan ik er meteen mee afsmeren en vullen of moet de ganache dan eerst ook een nacht stollen?

Met andere woorden, hoeveel stoltijd moet je aanhouden?
1 nacht voor ganache te stollen voordat je er mee  afsmeert en vult
dan op zijkanten aanbrengen
dan 1-2 uur laten stollen
dan op bovenkant aanbrengen
dan 1 nacht stollen nadat je de ganache op de taart heb gesmeerd???

(Ik weet dat ie heel machtig is omdat er naar verhouding erg veel chocolade (2:1) maar wil het toch graag proberen).

Maar dan moet ik wel weten hoe het moet  :)

Als het inderdaad een nacht moet afkoelen/stollen voordat je het kan gebruiken, waarom is dat dan? Want je moet het dan weer opwarmen om het smeerbaar te maken.

2

Re: vraag over ganache Paris Cutler graag spoed

Ik laat de ganache altijd een paar uren staan voordat ik hem gebruik, maar geen nacht. En na het afsmeren gewoon even de koelkast in, dan is ie hard op een kwartiertje. Ik smeer trouwens ook onmiddellijk zijkant en bovenkant in één keer af, dan de koelkast in; nog een beetje ganache aanvullen, terug koelkast in, nadien gladmaken met heet mes. Dan beetje abrikozenjam erover heen borstelen en fondant erover.

Ik heb de ganache wel nog nooit gebruikt om te vullen, ik denk echt dat dat veel te machtig is, alhoewel Paris Cutler dat blijkbaar wel altijd doet.

3

Ik gebruik het altijd obv witte chocolade voor
Mijn cupcakes. Maar dan gebruik je natuurlijk niet zo veel als voor een taart. Voor mijn cupcakes zweer ik erbij. Ik heb ook niet zo veel nodig omdat ik altijd mooie, strakke cupcakes heb.

Ik maak het in de ochtend en dan kan ik het een uur of vijf, zes later wel gebruiken. Ik laat het gewoon op het aanrecht afkoelen en niet in de koelkast.

4

Ik doe ook wat Sam doet: gewoon laten staan tot ie dik genoeg is om op de zijkant te plakken ( als ie net klaar is druipt ie er meteen vanaf), maar het hoeft echt niet helemaal hard te worden om 'm daarna weer in de magnetron te moeten doen. Ik denk dat het er zo staat voor als je de ganache van te voren klaar maakt, da's natuurlijk soms practisch ivm tijdsplanning :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Oke, dames bedankt.   
Ben ik vergeten nog te vragen welke room jullie gebruiken.
Paris

6

Oke, dames bedankt.   
Ben ik vergeten nog te vragen welke room jullie gebruiken.
Paris "zegt"" Neem slankroom, koksroom of schenkroom om ganache te maken;
neem nooit room waaraan gelatine is toegevoegd.
Gebruik room met een laag vetgehalte, want die wordt niet stijf als u hem opklopt.
Volgens jullie dit advies op? Of negeren jullie dat en gebruiken jullie slagroom? Als dat laatste het geval is, met hoeveel procent vet?

7

Ik gebruik zelf altijd room met ca. 30 % vet

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>