Onderwerp: Suiker- en glutenvrije cupcakes mislukt. Wie weet raad?
Ik moet voor het weekend, vanwege allergieen, enkele cupcakes hebben die suiker- en glutenvrij zijn. Gelukkig ben ik op tijd begonnen om eventuele mislukkingen op te kunnen vangen, want het ging gigantisch mis. Toen ik na 5 minuten een blik in de oven wierp was de voorste cupcake al pikzwart. De rest leek nog goed te gaan, maar terwijl ik die ene cupcake buiten gooide werd de rest ook veel bruiner dan goed voor ze is. Ondertussen ligt alles dus buiten uit te dampen en heb ik geen flauw idee wat er mis is gegaan.
Ik heb gebruik gemaakt van dit recept:
Benodigdheden:
• 225 gram zachte boter,
• 225 gram suiker,
• 1 zakje vanillesuiker,
• 3 of 4 eieren,
• 225 gram speltbloem,
• 1 zakje bakpoeder,
• 2-3 eetlepels melk
• een cakeblik en een mixer.
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 175 °C. Doe de boter in een kom en voeg de rest van de ingrediënten toe. Mix het geheel een aantal minuten op de hoogste stand. Bak de cake 60 - 80 minuten.
De suiker is vervangen heb door fructose (140 gram suiker = 100 gram fructose) en daarom ook de temperatuur naar benden bijgesteld naar 160 graden, vanillesuiker heb ik achterwege gelaten en de hoeveelheden door 4 gedeeld, omdat ik niet zoveel nodig heb. Bedenk me nu dat ik de melk vergeten ben, maar zou die halve eetlepel het probleem kunnen zijn? Of zou het aan de silicone bakvormpjes liggen die ik gebruikt heb? Of ben ik aan een nieuwe oven toe?
Ik heb de neiging een oventhermometer te gaan halen, alleen heb ik daar momenteel echt het geld niet voor.