1

Onderwerp: Suiker- en glutenvrije cupcakes mislukt. Wie weet raad?

Ik moet voor het weekend, vanwege allergieen, enkele cupcakes hebben die suiker- en glutenvrij zijn. Gelukkig ben ik op tijd begonnen om eventuele mislukkingen op te kunnen vangen, want het ging gigantisch  mis. Toen ik na 5 minuten een blik in de oven wierp was de voorste cupcake al pikzwart. De rest leek nog  goed te gaan, maar  terwijl ik die ene cupcake buiten gooide werd  de rest ook veel bruiner dan goed voor ze is. Ondertussen ligt alles dus buiten uit te dampen en heb  ik geen flauw idee wat er  mis is gegaan.

Ik heb gebruik gemaakt van dit recept:

Benodigdheden:
•    225 gram zachte boter,
•    225 gram suiker,
•    1 zakje vanillesuiker,
•    3 of 4 eieren,
•    225 gram speltbloem,
•    1 zakje bakpoeder,
•    2-3 eetlepels melk
•    een cakeblik en een mixer.
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 175 °C. Doe de boter in een kom en voeg de rest van de ingrediënten toe. Mix het geheel een aantal minuten op de hoogste stand. Bak de cake 60 - 80 minuten.

De suiker is vervangen heb door fructose (140 gram suiker = 100 gram fructose) en daarom ook de temperatuur naar benden bijgesteld naar 160 graden, vanillesuiker heb ik achterwege gelaten en de hoeveelheden door 4 gedeeld, omdat ik niet zoveel nodig heb.  Bedenk me nu dat ik de melk vergeten ben, maar zou die halve eetlepel het probleem kunnen zijn? Of zou het aan de silicone bakvormpjes liggen die ik gebruikt heb? Of  ben ik aan een nieuwe oven toe?
Ik heb de neiging een oventhermometer te gaan halen, alleen  heb  ik daar momenteel echt het geld niet voor.

Re: Suiker- en glutenvrije cupcakes mislukt. Wie weet raad?

Ben nog niet zo thuis in de EHBO-glutenvrij , dus kan je zo niet helpen.
Maar speltbloem bevat toch gewoon gluten?

3

Geen idee, alternatief is me aangeraden door de persoon  met de alergie zelf. Ik neem  aan dat  het  dus geen probleem is om deze te gebruiken.

4

SPELTBLOEM is NIET glutenvrij!!!
Weer iets van zo'n natuurarts

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

5

Ik vermoed dat je het rooster met cc te hoog in de oven hebt geplaatst.
Liever onderin de oven.

mbt melk, je wilt dus eigenlijk sponge cake maken. is ook beter met een glutenvrij cc recept, niet zo droog.

Haal liever echt glutenvrij meel. En informeer naar kruisbesmetting.
Alhoewel die persoon indien ze speltbloem gebruikt absoluut geen glutenvrij dieet volgt. ( is een fabel van vroeger toen ze nog niet beter wisten, en sommige natuurartsen hebben dit op hun stokpaardje)

Alle granen bevatten gluten!

6

Zullen we of die speltbloem al dan niet glutenvrij is even buiten beschouwing laten? Dat staat niet ter discussie! Alle ingrediënten die ik gebruik zijn in overleg met de persoon met de allergieën. Lijkt mij dat zij wel weet wat ze wel en niet kan verdragen.

Kan de hoogte van het rooster zoveel verschil maken tussen cupcakes  van de FC mix of deze? Mijn muffinblik past namelijk maar op één manier in mijn oven (te breed om ertussen te staan en te smal om in de richels te hangen) en dat is toevallig precies in het midden. Op die manier heb ik al tig cupcakes gebakken met  de FC mix zonder enkel probleem.

Sponge  cake? Geen idee, het recept staat hierboven. Ik ben uiteindelijk de halve eetlepel melk vergeten, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat de oorzaak is van verbrande cupcakes binnen  5 minuten baktijd.

7

Reactie op spelt is vanwege je titel

Er zijn natuurlijk allerlei varianten op glutenvrij, zeker als het gaat om glutenintolerantie. Als deze persoon je gevraagd heeft met spelt te werken zit het natuurlijk goed!

Ben net een heel leuk boek aan het lezen over o.a. de chemie achter het bakken, zal die nog eens lezen met jouw vraag in gedachten.