1

Onderwerp: beginnersvraagje taart bekleden

Heb al wat ervaring met het decoreren van cupcakes maar nu ga ik me het weekend voor het eerst wagen aan een taart voor mn man zijn verjaardag (gewone verjaardag en niks bijzonders dus geen ramp als t mislukt) Maar nu kom ik er niet meer uit, als je de biscuit gebakken hebt en gevuld, waar kan ik m dan het beste opzetten om af te smeren en te bekleden? Gewoon op een bord/taartschaal? Krijg ik dan niet allemaal vieze plakkerigheid van de overhangende marsepein die ik afsnij. Maar als ik m gewoon op mn werkblad laat staan krijg ik het toch nooit meer mooi als geheel op een taartbord, lijkt me dat het toch wat blijft plakken of niet? Hopelijk hebben jullie wat handige tips voor me hoe ik dit het beste kan doen, liefst zonder meteen van alles aan te hoeven schaffen want wil graag eerst eens proberen of het wat voor me is voor ik veel aankopen ga doen.

2

Re: beginnersvraagje taart bekleden

Ik zet hem altijd op een houten plank, of bord. Als ie helemaal afgesmeerd is til ik hem over op een taartkartonnetje en dan op een draaiplateau.
Op het kartonnetje leg ik eerst, langs de rand, strookjes bakpapier, die kan ik er na het bekleden tussenuit trekken, want er komt altijd nog wat botercreme op mijn kartonnetje, en nu komt het op het bakpapier en blijft het kartonnetje schoon.

3

beetje domme vraag misschien, maar zijn dat speciale kartonnetjes die je daarvoor gebruikt? En als hij dan klaar is, doe je dan met kartonnetje en al over tillen op een taartbord ofzo, kun je dat dan nog fatsoenlijk optillen, die gedecoreerde taart?

4

Ik gebruik vetvrije taartkartons om op te vullen, af te smeren en te bekleden.. Na het afsmeren kun je het karton om de taart heen prima schoon vegen met een stuk keuken rol, zodat het 'overtollige' marsepein niet zo vies wordt tijdens het bekleden.

Ik til hiermee de taart op..

http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2464.html

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Vullen en afsmeren doe ik op een oversized vetvrij taartkarton (met een klein stukje anti-slipmat er onder) op een draaiplateau. Dan laat ik hem opstijven in de koelkast. Als de ganache (of in zeldzame gevallen botercreme ;) ) opgestijfd is en strak genoeg naar mijn zin, dan til ik de taart op en knip het karton op maat. Dan zet ik de taart met zijn karton-op-maat op mijn draaiplateau terug (met een klein stukje anti-slipmat er onder). En dan ga ik bekleden.

Als ie bekleed is, zet ik hem over op het gewenste serveerbord of de drum of whatever en dan kan het decoreren beginnen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)