1

Onderwerp: Hellup hoe bewaar ik een gevulde taart en opgemaakt met fondant

Hallo Allemaal,

Ik ben hier super nieuw! ik ben naar de taart en trends beurs geweest in apeldoorn een paar weken geleden en sindsdien ben ik in aanraking gekomen met taarten maken. Ik heb inmiddels drie taarten gemaakt waarvan ook een barbie taart op bestelling en heb nu alweer mijn volgende bestelling binnen. Verder heb ik totaal nog geen ervaring mijn allereerste proef taart heb ik met bavarois gevuld bekleed met fondant en niet afgedekt in de koelkast gezet, vervolgens is de fondant gaan smelten. De twee daarop taarten heb ik een dag van te voren gemaakt en buiten de koelkast 1 dag bewaard terwijl er ook bavarois in zat deze zijn niet gaan smelten.
Maar nu moet ik donderdag een taart maken die pas voor zondag bestemd is hoe kan ik tegen de klant zeggen dat ze hem het beste bewaard??? hoe evt verpakken?

2

Re: Hellup hoe bewaar ik een gevulde taart en opgemaakt met fondant

Doe er in ieder geval geen bavarois in :S Bavarois moet in de koelkast en kun je niet van donderdag tot zondag bewaren. Zou ik sowieso niet doen trouwens, donderdag taart maken voor zondag :nooo
Kun je niet later beginnen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

En ik zou persoonlijk eerst eens wat taartjes voor jezelf maken voor je op bestelling bezig gaat, al is het alleen maar om stress te vorkomen.
Zeker als je nog niet precies weet hoe je om moet gaan met de producten waarmee je werkt.
Verder: had je dijkjes botercreme gespoten om de bavraoise?
En waarmee had je afgesmeerd?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

4

De eerste keer had in alls afgesmeerd/gladgetreken met bavarois dat is denk ik de fout geweest...
want daarna heb ik het afgemeerd met botercreme en bleef de taart heel mooi.

En helaas kan ik niet later met de taart beginnen anders had ik dat zeker gedaan.

Maar waar mij het vooral om gaat is hoe kun je een beklede taart het beste en langst bewaren??

5

In de vriezer.
In z'n geheel invriezen en 24 uur vantevoren in een kartonnen taartdoos laten ontdooien.
Zo niet, dan blijft ie niet zo lang goed.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

Je kunt inderdaad niet afsmeren met bavaroise, nog met slagroom bijvoorbeeld. Bevat teveel vocht, waardoor de boel gaat smelten.

Ik zou je wel dringend aanraden om vóór dat je gaat bakken voor anderen je eerst te orienteren op houdbaarheid van de producten waar je mee werkt. Je wilt niemand ziek maken, lijkt me. Bavaroise kun je niet niet langer dan 1 dag vantevoren maken en mag je zéker niet buiten de koelkast houden. Dat is echt gevaarlijk.

Als je de taart niet korter van te voren kunt maken zijn de enige 2 keuzes; óf de taart niet maken, óf invriezen. 
Er zijn wel vullingen die 3 dagen buiten de koelkast houdbaar zijn, of zelfs langer, maar of de taart als geheel daar lekkerder van wordt...  Het biscuit droogt uiteindelijk echt uit. Als je met cake werkt heb je al wel een iets minder makkelijk uitdroogbaar product.

Ik zou eerst wat meer taartjes voor jezelf maken. Wat handigheid krijgen. Merken hoe lang je over iets doet. Merken dat het al sneller kan en zo beter leren te plannen hoe je het beste een zo vers mogelijke taart kan afleveren.

7

Dank jullie wel hier kan ik wel wat mee