1

Onderwerp: Vraagje??!!?

Hallo!

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een vraag;

Hoe krijg je een gevulde taart/stapeltaart strak?

Hiermee bedoel ik dat hij niet bulten krijgt omdat hij inzakt.

Zou iemand me kunnen helpen aan tips??

groetjes wilma

2

Re: Vraagje??!!?

Niet te dik vullen, wel meerdere dunne laagjes en eventueel een dijkje van botercreme spuiten om de vulling binnen de taartranden te houden. Een stapeltaart moet je goed stutten voor je hem opstapelt om inzakken te voorkomen.
Kun je hier iets mee?

Tieneke

3

Tante Tien schreef:

Niet te dik vullen, wel meerdere dunne laagjes en eventueel een dijkje van botercreme spuiten om de vulling binnen de taartranden te houden. Een stapeltaart moet je goed stutten voor je hem opstapelt om inzakken te voorkomen.
Kun je hier iets mee?

Tieneke

Dank je,
op zich doe ik dat al, netjes douwels er in en meestal 2 lagen vulling met een dijkje botercreme, maar zakt toch in.
Misschien toch meerdere lagen doen, ga het proberen.

4

Meer dowels?

Creatieve groetjes!
Mijn taartjes kan je bekijken op mijnalbum.nl of via mijn website

5

wilmas schreef:
Tante Tien schreef:

Kun je hier iets mee?

Tieneke

Dank je,
op zich doe ik dat al, netjes douwels er in en meestal 2 lagen vulling met een dijkje botercreme, maar zakt toch in.

Hmmm... dat is gek. Misschien eens zonder dijkjes proberen en dan gewoon een eindje van de rand wegblijven met je vulling. Doe ik zelf ook altijd, de gaten smeer je aan de zijkant wel weer dicht.

Of dikkere vulling maken met meer gelatine erin zodat er niets naar de zijkant kan lopen?

En koel je wel goed? Als je je taart buiten de koeling bewaart, worden je dijkjes zacht en gaat de boel ook naar beneden en dus naar buiten drukken.

Waarmee vul je? Is er een vulling die meer inzakt dan de andere?

Tieneke

6

Tante Tien schreef:
wilmas schreef:
Tante Tien schreef:

Kun je hier iets mee?

Tieneke

Dank je,

Hmmm... dat is gek. Misschien eens zonder dijkjes proberen en dan gewoon een eindje van de rand wegblijven met je vulling. Doe ik zelf ook altijd, de gaten smeer je aan de zijkant wel weer dicht.

Of dikkere vulling maken met meer gelatine erin zodat er niets naar de zijkant kan lopen?

En koel je wel goed? Als je je taart buiten de koeling bewaart, worden je dijkjes zacht en gaat de boel ook naar beneden en dus naar buiten drukken.

Waarmee vul je? Is er een vulling die meer inzakt dan de andere?

Tieneke

Beste Tieneke,

Sorrie voor mijn late reactie,

Ik laat de afgesmeerde taart (meestal gevuld met jam/banketbakkersroom) in de koelkast op stijven, maar als hij bekleed is staat hij niet meer in de koelkast maar in een koele ruimte.

Ik ga vrijdag weer taart bekleden voor mijn man z'n verjaardag, deze zet ik dan in de koelkast.

Maar dan heb ik weer een nieuwe vraag, hoe voorkom ik dat hij gaat zweten??

groetjes Wilma

7

In zijn blootje in de koelkast zetten, dus niet ingepakt, en je koelkast iets minder koud zetten. Op de dag zelf ongeveer een uur voordat je visite komt op kamertemperatuur laten komen. Enige condens is onvermijdelijk, maar dat droogt wel weer op. Desnoods een ventilator erop zetten om de condens te laten verdampen.
Verder opletten waarmee je afsmeert: 1 op 1 botercreme is het beste om doorlekken van de vulling en dan nat worden van je taart te voorkomen, dus gelijke delen roomboter en suikerbakkerspoeder.

Kun je verder zo?

Tieneke

8

Tante Tien schreef:

In zijn blootje in de koelkast zetten, dus niet ingepakt, en je koelkast iets minder koud zetten. Op de dag zelf ongeveer een uur voordat je visite komt op kamertemperatuur laten komen. Enige condens is onvermijdelijk, maar dat droogt wel weer op. Desnoods een ventilator erop zetten om de condens te laten verdampen.
Verder opletten waarmee je afsmeert: 1 op 1 botercreme is het beste om doorlekken van de vulling en dan nat worden van je taart te voorkomen, dus gelijke delen roomboter en suikerbakkerspoeder.

Kun je verder zo?

Tieneke

Dank je voor je snelle reactie!!

Ik gebruik botercreme mix, poedersuiker, water. even laten staan
en dan de boter mixen, daarna de mix erbij.

hoe bedoel jij het? Sorrie hoor voor al mijn vragen!

9

Hoe lang zijn je dowels en hoeveel doe je erin? Wanneer je ze te kort maakt kan het zijn dat de boevenste taart half op de dowels, half op de taart steunt. waardoor je dus uitpuilende vulling kunt krijgen.
De dowels moeten trouwens even lang zijn, zelfs als je taart ongelijk is (was mijn fout bij mijn eerste stapel....)

10

wilmas schreef:
Tante Tien schreef:

Kun je verder zo?

Tieneke

Dank je voor je snelle reactie!!

Ik gebruik botercreme mix, poedersuiker, water. even laten staan
en dan de boter mixen, daarna de mix erbij.

hoe bedoel jij het? Sorrie hoor voor al mijn vragen!

Geeft niks, meid, daar zijn we voor. Ik doe gelijke delen boter en suikerbakkerspoeder, dus allebei bijvoorbeeld 250 gram. De boter moet zacht zijn. Dan alles mixen, 5 minuten minstens, maar 10 is beter. Ik do er zelf altijd wat geraspte citroenschil in om het frisser te maken en aan het einde twee eetlepels kokend water. Het is het recept van Petra Achtien, ik weet eigenlijk niet waarom het water erbij moet, maar ik doe het altijd wel. Je kunt het ook weglaten.
Meer recepten vind je links hiernaast, onder recepten en dan vullen.

Tieneke