1

Onderwerp: Maken jullie altijd 2 soorten botercreme????

Ik spuit mijn dijkjes van de botercrememix met evt. een smaakje en voor het afsmeren gebruik ik botercreme 1:1.
Maar ik vind het best een gedoe om steeds beide soorten te maken.
Ik begrijp dat er vele van jullie de dijkjes ook gewoon spuiten met dezelfde botercreme waar je mee afsmeert????
Is dit wel lekker? Lijkt me toch een hele hap. En voeg je dan nog een smaakje toe?

In het voren invriezen gaat bij mij niet werken omdat ik ook de (gedecoreerde/beklede) taarten vaak nog een aantal dagen in de vriezer bewaar. Vind het handig om het weekend voordat een taart af moet zijn de taart alvast te bakken, vullen en bekleden. Dan heb ik door de week tijd voor de decoraties en hoef ik hem op het laatst alleen nog maar af te maken.
Maar ingevroren botercreme gebruiken is dan dus niet zo handig.

Hoor graag jullie ervaringen!
Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Maken jullie altijd 2 soorten botercreme????

Gewoon geen dijkjes maken en alleen afmeren met 1:1!

Jacqueline

3

ik maak ook geen dijkjes hoor en smeer af met marshmallow botercreme, werkt harstikke goed

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

4

yakefrank schreef:

Gewoon geen dijkjes maken en alleen afmeren met 1:1!

Geen dijkjes is geen optie. Ik gebruik vaak kwark en slagroom en andere dunnere vullingen.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

5

Ik ook (slagroom), maar toch echt geen problemen!

Jacqueline

6

Gebruik maar 1 botercreme soort ( laatste keer funcake mix ) paar dijkjes gemaakt en afsmeren ook..

Heb nog nooit die 1:1 gebruikt ( weet ook niet heel goed wat de verhoudingen zijn die men hier gebruikt ) dus weet niet beter dat bc, bc is  :D Vind het ook wel mee vallen met smaak etc

7

Charesz schreef:

Gebruik maar 1 botercreme soort ( laatste keer funcake mix ) paar dijkjes gemaakt en afsmeren ook..

Heb nog nooit die 1:1 gebruikt ( weet ook niet heel goed wat de verhoudingen zijn die men hier gebruikt ) dus weet niet beter dat bc, bc is  :D Vind het ook wel mee vallen met smaak etc

Omdat in de mix water zit wordt aangeraden om hier niet mee af te smeren. Je hebt kans dat je fondant smelt.
Afsmeren met bc 1:1 is dus ook letterlijk 1 op 1. Dus bijvoorbeeld 200 gram roomboter met 200 gram suikerbakkerspoeder.

8

Ik vul meestal met bavarois en gebruik 1:1 voor zowel het dijkje als afsmeren. Als je de bc goed luchtig klopt en een smaakje geeft past het mooi in het geheel hoor!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

9 Laatst bewerkt door Carien (23-10-2012 21:16)

hier ook geen dijkjes (en bijna nooit bc :) ), maar wel bijna altijd slagroom/bavarois vullingen.
Wanneer je vulling stevig is, blijftie echt wel zitten.

Ik vul tot op de rand, als de taart gevuld is, smeer ik met mes de 'uitpuilende' stukjes glad (rondje om de taart), doe eerste laagje ganache (soort crumbcoat), in de koelkast op laten stijven en dan nog een laagje ganache. Nooit last mee gehad :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Dijkjes kan prima met de 1:1.
Het gaat om dijkjes, om het kleine beetje eventuele vocht tegenhouden, het hoeft geen vloedgolven tegen te houden.
Smaakje toevoegen kan natuurlijk altijd.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

11

Dank je wel dolfijn!

Dit geval was het ''champagne'' ipv water haha, maar smelten doet hij niet.. ga het ook eens met die verhouding proberen  :D

12

Ik gebruik altijd 1:1 voor afsmeren en dijkjes.
Voor de dijkjes neem ik wat apart en doe ik verkruimelde amarettikoekjes door de botercreme, heel lekker en minder boterhap.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

13

Mamski, dat deed ik eerder ook (en soms nog, als de vulling geen ganache-combi is :rolleyes: ).
Ik kocht ze altijd bij Xenos, maar daar hebben ze ze niet meer :nooo  Waar koop jij ze? O-)

14

Dolfijn schreef:
Charesz schreef:

Omdat in de mix water zit wordt aangeraden om hier niet mee af te smeren. Je hebt kans dat je fondant smelt.
Afsmeren met bc 1:1 is dus ook letterlijk 1 op 1. Dus bijvoorbeeld 200 gram roomboter met 200 gram suikerbakkerspoeder.

ik heb laatst de funcakemix botercreme gekocht voor afsmeren want ik vind de 1 op 1 echt vies, had inderdaad wel wat last met de marsepein(begrijp nu dat t door t water komt) zijn er nog andere botercreme alternatieven voor het afsmeren dan?

15

:Y  meringue botercrème

16

Carien schreef:

heb dit opgezocht maar gebruik je dan echte eiwitten of het poeder.. want het poeder vermeng je met water krijg je dan niet weer hetzelfde probleem met smelten van marsepein?

17

Nara schreef:
Carien schreef:

heb dit opgezocht maar gebruik je dan echte eiwitten of het poeder.. want het poeder vermeng je met water krijg je dan niet weer hetzelfde probleem met smelten van marsepein?

Nee, dat is puur om weer 'eiwit' van het poeder te maken.
Ik raad je deze echt aan. Is  :9  :9  :9
Zijdezacht en niet zo boterig als 1:1

Ik gebruik 1:1 bijna niet meer. Vind MBC veul lekkerder.
Maar ook ganache is bij mij favoriet om mee af te smeren. (stijft zo lekker snel op)

Dat is toch een TAART waard!

18

Als ik vul met botercreme mix maak ik inderdaad apart 1:1 voor afsmeren. Dijkjes spuit ik zoveel mogelijk wel, zie topic van Lori dat je taart dan gewoon veel strakker wordt.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

19

@ppeltje schreef:
Nara schreef:
Carien schreef:

Nee, dat is puur om weer 'eiwit' van het poeder te maken.
Ik raad je deze echt aan. Is  :9  :9  :9
Zijdezacht en niet zo boterig als 1:1

Ik gebruik 1:1 bijna niet meer. Vind MBC veul lekkerder.
Maar ook ganache is bij mij favoriet om mee af te smeren. (stijft zo lekker snel op)

dankje heb ik weer wat nieuws te proberen :)

20

voor het proberen 'even' lezen ;) http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=170068