1

Onderwerp: Boerenkooltaart: ideeën gezocht!

Goedemorgen baksters!

Van de week ben ik 25 geworden, dus dat gaan we zaterdag vieren met de familie. Mijn moeder kwam met het geniale idee om een boerenkooltaart te maken, aangezien het huis was gevuld met de geur van boerenkool die mijn oma stond klaar te maken, terwijl ik werd geboren.
Het was eigenlijk een grapje van mams, maar ik vond het nieteens zo'n gek idee.
Dit is wat ik van plan ben:

Ronde biscuit bakken en de rand van de bisuit iets verhogen zodat deze een opstaande rand krijgt.
Zwart bekleden, zodat de taart een pan wordt.
bovenop de taart -dus in de pan- gemarmerde wit en groene marsepein leggen en deze opruwen met een tool. Rode en bruine chocoladefondant mengen zodat er een rookworstkleurtje ontstaat, hiervan wordt uiteraard de rookworst gemaakt die in de boerenkool komt te liggen.
Uiteraard mag het kuiltje jus ook niet ontbreken, dit wil ik maken van gesmolten chocola of gesmolten chokotoff.
Van roze en witte fondant maak ik spekjes.

Om de pan heen wil ik nog wat meer decoratie, zodat het zwarte van de pan een beetje breekt.
Heeft iemand van jullie een creatief idee? Zelf zat ik te denken aan een geruite theedoek maken van fondant. Maar ideeën zijn altijd welkom.

Dan vroeg ik me ook af hoe ik de rookworst zou kunnen maken. Het lijkt me niet lekker om een rol fondant neer te leggen.
Is het een idee om dit op dezelfde manier te boetseren als cakepops?

Re: Boerenkooltaart: ideeën gezocht!

Volgens mij weet je al heel goed hoe je het gaat doen  :Y

Je kunt inderdaad van het mengels voor cakepops een worst maken en die bekleden met fondant.
Ik heb zo wel eens een hondendrol gemaakt.

Met welk tooltje wil je trouwens de boerenkool oprullen?

3

Ik heb geen idee hoe al die tools heten.
Ik denk dat ik de onderste op dit plaatje wil gaan gebruiken:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/pme10_flowerleaf.jpg

Maar dit probeer ik eerst gewoon met een los stukje marsepein om te kijken welke tool uiteindelijk het beste is.
Ik denk dat een needletool te scherp is, waardoor de boerenkool te "puntig" wordt.

Ik kreeg van iemand anders nog de tip om de rookworst met cereal treats te maken en dan bekleden.

4

Misschien dat je als tool ook een cocktail prikker kan gebruiken :)

Met cereal treats zou het ook moeten kunnen om de worst te maken. Ik heb er echter geen ervaring mee.

Ik vind het wel een ontzettend leuk en grappig idee om voor jezelf zo'n taart te maken :thumb:

Succes, Evelien

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

Je kunt ook met een klein schaartje de fondant rul maken

6

ontzettend leuk idee! veel succes met maken. ALs ik zoiets bedenk weet ik dat iedereen raar staat te kijken en zich af zal vragen wat dit gedrocht nou voor zou moeten stellen. Maar ik heb zo het idee dat jou dat niet zal overkomen

Groetjes Karin
ps laat het eindresultaat wel zien? Ben erg benieuwd

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

7 Laatst bewerkt door Sim-1 (18-10-2012 15:07)

Nou, dat is ook toevallig! Ik was naar precies dit op zoek! Iemand vroeg mij of ik een taart wilde maken. In eerste instantie dacht ik geen tijd te hebben, maar dat heb ik misschien toch wel. En dan begint natuurlijk het bedenken hoe je dat dan zou willen doen... Ze wilde namelijk een stamppottaart voor haar man, omdat hij een stamppotkookboek heeft uitgegeven. Toepasselijk voor z'n verjaardag dus om een stamppottaart te maken. Ik probeer al allerlei voorbeelden te zoeken, maar dat is nog niet zo eenvoudig!

Goed idee om het op te ruwen met een tooltje, daar zat ik ook mee, hoe de eigenlijke stamppot er een beetje mooi uit te laten zien.

De rookworst...ik denk dat ik wellicht wat stevige cake zou gebruiken, maar rice cereals is ook wel een goed idee. Ik koekeloer even mee hier in dit topic. ;)

8

mischien is het ook wel leuk om een bord met boerenkool te maken. Dan iets van een dik cakeboard, 1 cm met witte fondant/marsepein bekleden, dit is dan zeg maar het bord. Dan een ronde biscuit bakken en beetje afsnijden als een hoop boerenkool. Bol afsnijden dus. Groen bekleden natuurlijk. 

Dan beetje gekruld groen en wit erop, worstje erbij en klaar!

Misschien leuk om er een mes en vork in te steken :p

Ben benieuwd naar het resultaat!

Willen jullie mij ook helpen met leuke ideetjes in dit forum?? Zie mijn bericht op vorige pagina.

Lust zelf geen marsepein.. *schaam*

9

Dames, de boerenkooltaart is klaar. :D
Via deze link kom je bij het topic met uitgebreide beschrijving en foto's van de hele opbouw:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=209747

10

Super!!!!