1

Onderwerp: Petit fours Helpp!

Hallo beste leden,

Ik ben sinds kort op deze geweldige site en door al het lekkers en moois dat ik voorbij heb zie gaan wil ik ook een waagje doen.

Ik wil graag petit fours uitproberen, daarvoor wil ik al de ingredienten van de shop kopen wil niet het risico lopen dat het mis gaat aangezien ik deze voor een gelegenheid wil maken.

Nu zit ik met het volgende, ik wil ongv 40 stuks petitfour.

Hoeveel gram funcake mix, fondant en vulling heb ik nodig?
Hoe groot moet mijn bakblik zijn?
Wat is het lekkerst om als vulling te hebben en wat is beter, twee lagen of drie?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr

2

Re: Petit fours Helpp!

hoi en welkom :)

ik heb ze al eens gemaakt in een vierkant 20, daar haal je 16 stuks uit (vierkant 25 25 stuks; reken 5x5cm).

Voor de 20 gebruikte ik 204gr biscuitmix, 168gr ei, 20 gr water.

Ik heb de biscuit 1x doorgesneden en daar jam en frambozencrème opgedaan.
Kan evt ook 2x snijden en de lagen apart doen, maar 3x snijden, dat lijkt me niet lukken/erg instabiel worden...

succes :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Dankje Carien :)

Dus inprincipe heb ik een pak van 500 gr cakemix nodig .

Bakblik van 20? Moet het een hoge zijn? Heb alleen de lage ovenbakplaat kan dat ook?

4

ik denk als je een lage plaat heb je er gewoon 2 moet bakken om op elkaar te leggen. maar een vierkante hoge bakvorm lijkt me makkelijker

5

Dank voor je reactie nara.

Het is idd handiger om gelijk een cake te bakken en vervolgens te snijden maar welke formaat  bakblik moet ik dan hebben??  Wil die dan kopen.

Confussed

6

als je een ovenschaal hebt kan dit ook. Door wat bakpapier langs de randen te plakken en meer mix te gebruiken kan je taart wat hoger worden.
Ik heb er toen alleen een jamvulling ingedaan want anders is het teveel en wordt je taartje erg wankel als je hem dan nog wilt versieren.

Je hoeft dus niet meteen een bakblik te kopen! Want als je ze niet veel gebruikt zou ik het toch in een ovenschaal doen.

Ik gebruik zelf of springvormen of de ovenschalen die ik hier heb :D

7

Oke valt het beslag dan niet langs de bakpapier eruit? Gewoon plakken met tape`?

Maar hoe moet ik weten hoeveel beslag ik erin moet gieten? Was van plan de pf te vullen met Renshaw Snip & Swirl Vanilla of aardbei en de bovenste laag met botercreme smeren en bekleden et fondant of is dat teveel?

8

Je zou ook gewoon een ronde biscuit (in een springvorm) kunnen bakken, en dan de randen eraf snijden. Daar kun je dan weer cakeballetjes van maken, of gewoon de restjes aan de kinderen geven (als je die hebt) om op te snoepen. Hier links bij de howto's staat een duidelijke beschrijving.

http://www.deleukstetaarten.nl/howto/23/Petit+fourtjes/

9

Anja dank je. Hele duidelike hoe toe , had ik gezien maat vind het echt jammer dat er niet bij staan welke bakvorm formaat zij heeft gebruikt.

10

cczilla
heb je ovenschalen, en hoe groot zijn die?

Je doet bakspray in je ovenschaal en daaraan plakt de bakpapier weer aan. Het gaat er dan niet langs

11

je kunt je bakvorm/ovenschaal tot de rand vol water doen en die hoeveelheid meten. Dan heb je de inhoud in liters :)
Vervolgens lees je hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922
hoeveel je gebruiken moet :)

12

Dank je carien, handige tabel, ik ga morgen zoiezo naar de ikea  denk dat ik een hoge bakblik ga kopen.

Ik heb de  Renshaw Snip & Swirl Strawberry  op mijn verlanglijste staan. Dacht ik vul de pf daarmee met een laag jam en afstijken met botercreme zal dat lekker zijn? Andere combinaties zijn welkom.

Is botercreme ook lekker als vulling? Zie meestal een wit laag tussen de vulling  in pf wat is dit?

13

geeeeen idee wat dat Renshaw-spul is.... Is in ieder geval erg kunstmatig vrees ik :s

Ik heb toen frambozen gepureerd en door de botercrème gedaan (kan botercrèmemix zijn, maar ook met meringuebotercrème). Lekker fris , makkelijk en puur natuur :)  Kan natuurlijk ook met aardbeien en elk ander fruit :Y

De witte laag in pf is meestal botercrème (lijkt mij :think: ); dan kunnen ze buiten de koelkast blijven :)

14 Laatst bewerkt door ireen123 (21-10-2012 22:02)

Ik,  :) , vind het lekkerder om biscuit/genoise en geen cake te nemen.
Ook vind ik het handiger om de biscuit te bakken op een platte 1 cm hoge plaatvorm te bakken, voor de halve hoogte vullen  ( op bakpapier) +/- 30x40 zijn die
15 minuutjes bakken
Snijden in rijen en in vierkanten, rechthoeken wat je maar wilt, instrijken en stapelen.
Het inpakken in fondant kan op diverse manieren per stuk of per rij.
Kijk maar eens filmpjes op youtube.
Succes met het experiment, probeer het ander eens met een kleine portie ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

15

cczilla schreef:

Dank voor je reactie nara.

Het is idd handiger om gelijk een cake te bakken en vervolgens te snijden maar welke formaat  bakblik moet ik dan hebben??  Wil die dan kopen.

Confussed

sorry voor de late reactie was aan het werk toen je reageerde.
Het formaat bakblik is afhankelijk van hoeveel pf's je wilt hebben en welke maat je ze wilt maken. als je ze bijvoorbeeld 5x5 maakt is het makkelijkste een 20x20 of 25x25 cm bakvorm. dan haal je 16 of 25 pf's uit 1 biscuit. de meeste van deze bakvormen hebben een hoogte van +/- 7 cm

ben je hiermee geholpen?

16

Dank jullie allen voor jullie hulp.

Ben werkelijk waar geholpen  :) .
Heb vandaag een braadslee van 40 bij 32 en 6,5 hoog gekocht bij de ikea. Moet nu kijken hoeveel beslag ik hierin moet gieten. Als iemand mij dat kan vertellen graag (durf het niet eens meer te vragen, word een beetje vervelend nu he ).

Ben maar een beginner :o

17

cczilla schreef:

Dank jullie allen voor jullie hulp.

Ben werkelijk waar geholpen  :) .
Heb vandaag een braadslee van 40 bij 32 en 6,5 hoog gekocht bij de ikea. Moet nu kijken hoeveel beslag ik hierin moet gieten. Als iemand mij dat kan vertellen graag (durf het niet eens meer te vragen, word een beetje vervelend nu he ).

Ben maar een beginner :o

Maak je de petit fours nou van cake of van biscuit? De eerste berichten gaan over biscuit en daarna wordt er over cake gesproken. Is wel wat anders en valt ook heel anders...

18

Carien schreef:

je kunt je bakvorm/ovenschaal tot de rand vol water doen en die hoeveelheid meten. Dan heb je de inhoud in liters :)
Vervolgens lees je hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922
hoeveel je gebruiken moet :)

Zo kom je erachter hoeveel je nodig hebt! Succes!

19

Biggeltaart sorry voor de verwarrin. Bedoel met de cake de biscuit.

Rijwm daar staat de maat van mijn bakvorm niet bij

20 Laatst bewerkt door Carien (22-10-2012 23:15)

bij wiskunde heb ik geleerd hoogte x breedte x diepte= inhoud, dusssss

6,5 x 40 x 32 =  8320, da's dan 8,3 liter denk ik :think:

da's een beste bak :Y  daar gaat ook heel wat beslag in; hoe groot is je mixerkom? :think:  :s

21

@Carien zo heb ik dat ook bij wiskunde geleerd...klopt.

En wat wil je, de biscuit in lagen gaan snijden of bak je gewoon een portie per laag? Die is dan ook snel gaar (+/- 10-15 min afhankelijk van de dikte) en je hoeft niet meer in lagen te snijden.

Ik zou, als je dat wilt 1 laag niet dikker dan 1/2 cm-1 cm maken.
De wiskundige formule voor inhoud word dan
hoogt 0.5cm x breedte 40cm x diepte 32cm= 640 cm3= 0.64 Liter
hoogt 1 cm x breedte 40cm x diepte 32cm= 1280 cm3= 1.28 Liter

Biscuit per halve liter neem je  het recept van 50 gram ei (1 ei) +50 gram suiker+50 gram meel.
0.64 liter=64 gram ei+64 gram suiker+64 gram meel
1.28 liter=128 gram ei+128 gram suiker+128 gram meel

Ter controle meet je 0.64 liter of 1.28 liter water af  en schud je in je vorm, zo zie je of dit voor jou goed is.

Succes

22

da's een goeje ireen :thumb: gewoon dunne lagen bakken; dat past in elke beslagkom :Y
(ik was niet meer zo errug wakker toen ik reageerde :rolleyes:  ;) ).

23

Carien schreef:

da's een goeje ireen :thumb: gewoon dunne lagen bakken; dat past in elke beslagkom :Y
(ik was niet meer zo errug wakker toen ik reageerde :rolleyes:  ;) ).

Heb ik wel vaker last van, en het ligt er niet aan of ik moet slapen ja of te nee :/  :D

24

Carien en ireen jullie zijn toppertjes  :thumb: .

Ireen dank voor je moeite ben nooit goed geweest in wiskunde :nooo .

Wel goed idee om de lagen appart te bakken.  1 cm lijkt mij wel goed. Heb 500 gr biscuitmix besteld splits ze in twee op en zie wel , als die te dik is snijd ik er af toch.

Als het goed is moet ik de producten die ik heb besteld vandaag gekrijgen , heb namelijk voor twee uur besteld. Ben benieuwd

25

Laat je de petite fours bewonderen als ze klaar zijn?