1 Laatst bewerkt door Royal Cakes (20-10-2012 20:55)

Onderwerp: Botercreme verwarring....help :(

Hallo allen,

Inmiddels staat mijn biscuit klaar om gevuld te worden, maar ben ik in de war geraakt door alle berichten over botercreme op het forum.

In veel recepten (op internet en ook in kookboeken) wordt er doorgaans 1:1 gebruikt. Maar nu las ik dat het niet te eten is en alleen bedoeld is om taarten mee af te strijken.

Nu heb ik tussen de recepten gezocht naar een standaard botercreme voor vullen, maar vind daar alleen een luchtige creme, zonder suiker (is dat niet apart?) Of een extra creme (combinatie met banketbakkersroom) en merengue.

Daarom de volgende vragen:

- Wat gebruiken jullie zelf? (Mix lijkt me echt onzinnig. Volgens mij is het gewoon poedersuiker voor een meerprijs).

- Stel dat ik voor een extra of merengue botercreme ga, kan ik dat dan invriezen met die banketbakkersroom (vanwege het ei)?

- En welke botercreme kan ik buiten de koelkast laten staan? Als er met melk of ei wordt gewerkt is dat toch al uitgesloten?

Help,...:)
Alvast bedankt voor jullie reacties.

2

Re: Botercreme verwarring....help :(

Er zit toch iets meer in de botercrèmemix dan alleen maar poedersuiker. 
Ingrediënten: suiker, gemodificeerd zetmeel (maïs), gedroogde glucosestroop, E1422, weipoeder (van melk), dextrose, geleermiddel E339/E450/E401/E516, zout, verdikkingsmiddel E415, aroma.
Zo onzinnig lijkt het me dus niet om de mix te gebruiken. Als alternatief kom je al gauw uit op meringue (met een i dus) botercrème.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Ik gebruik 1 op 1, gewoon half boter en half suikerbakkerspoeder. Je moet het dun afsmeren om de fondant of marsepein te laten plakken en eigenlijk proef je het dus niet.
Vullen met deze botercreme doe ik zelf nooit, daarvoor gebruik je volgens mij de mix (die koop ik ook nooit). Als je het toch zelf wilt maken, zou ik de luchtige nemen. Die is echt lekker, ook als toef op cupcakes. Maar ik zou deze inderdaad wel in de koelkast bewaren. Hij kan trouwens wel een paar uur erbuiten staan zonder dat hij inzakt of meteen zuur wordt.

Is je biscuit nog goed nu?

Tieneke

4

De mix is prima en lekker om mee te vullen.....als er alleen poedersuiker in zou zitten zou het geen mix zijn.... ;)
de klanten in mijn workshops vinden het heerlijk en snoepen er veeeeeel van tijdens het vullen.....dat zegt genoeg ....
succes!

5

Als ik met botercreme moet vullen gebruik ik ook altijd de mix (wel van Zeelandia). 1:1 botercreme gebruik ik altijd om mee af te smeren, maar zou hier zeker niet mee vullen. Succes met je taart.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

Botercreme 1:1 is inderdaad niet echt super. Toch is het vooral de 'aroma's die extra worden toegevoegd aan de het dan lekker maken, de rest is alleen maar voor houdbaarheid en de structuur wat luchtiger te maken.
Als je zelf meringue botercreme maakt heb je een véél lekkerder en nog véél luchtiger structuur. En als je er dan nog eens banketbakkers room doorheen mengt. :9
Dat is lekkerder dan al die kunstmatige toevoegingen. Maar wel even een kunstje om hem te leren maken.
Als je de eiwitten goed bereidt is het prima voedselveilig buiten de koelkast. Met banketbakkersroom dan weer niet. Die moet je in de koelkast bewaren. Je kunt beide versies invriezen. Na ontdooien even doorkloppen en hij is weer best goed. (alhoewel vers het lekkerst is, hoor)

Maar das mijn smaak, he... Iedereen de zijne.

7

Pooh schreef:

Ingrediënten: suiker, gemodificeerd zetmeel (maïs), gedroogde glucosestroop, E1422, weipoeder (van melk), dextrose, geleermiddel E339/E450/E401/E516, zout, verdikkingsmiddel E415, aroma.
Zo onzinnig lijkt het me dus niet om de mix te gebruiken.

Bedankt voor de info...er zit inderdaad mee in :) Maar of het nu werkelijk iets toevoegt, blijf ik me toch afvragen. Hoe dan ook, bedankt voor je reactie.

8

Tante Tien schreef:

Is je biscuit nog goed nu?Tieneke

Ja biscuit is nog perfect! Maak 'm wel eens vaker een dagje van te voren. Werkt prima. Dus ik heb me nog even kunnen bezinnen na jullie adviezen. Heel fijn! Uiteindelijk toch maar gegaan voor de luchtige botercreme. Zelf wat citroen en poedersuiker toegevoegd. Was super goed te doen. Blijf toch graag de dingen zonder mixje maken :)

9

Dames, allen bedankt voor jullie adviezen! heerlijk dit forum!  :thumb:

10 Laatst bewerkt door Annette52 (21-10-2012 20:30)

Ik gebruik heel vaak een wittechocolade ganache botercreme.
Die maak ik ook helemaal zelf en die kun je alle smaken geven die je wilt.Ik vind het basis al een van de lekkerste vulling smaken.
Die perfect passen bij fruit of noten smaken.

250 cc slagroom verwarmen, indien tegen de kook van het vuur halen.
Hierin 250 gram witte chocolade (in stukjes)smelten.
Aflaten koelen tot lauw.(in bak met koud water zetten en af en toe even roeren.)
250 gram zachte roomboter los roeren in keuken machine.
Als het slagroom-chocolade mengsel lauw is dan bij de los geroerde boter schenken en daarna 10 minuten goed opkloppen.
Dit is je basis ganache/botercreme.
Als je wilt kun je hier mee afsmeren en vullen of dijkjes maken.
Als je er een hazelnoot pasta door mixt(beetje warm maken) of bv 250 gram banketbakkers room (op kamer temperatuur)
Of wat smaakmakers met vruchtensmaak of likeur dan is de variatie eindeloos.
Restanten kun je invriezen en na het ontdooien weer even opkloppen.
Indien te hard paar seconden in de magnetron.Kan er even vreemd uitzien maar gewoon door blijven mixen.
Eventueel de witte chocolade vervangen voor melk of puur is natuurlijk ook mogelijk.
Hoop dat je er wat mee kunt.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

11 Laatst bewerkt door Royal Cakes (21-10-2012 21:13)

@ Annette52: Bedankt Annette. Helemaal super. Hier kan ik zeker wat mee. Klinkt verrukkelijk. Ik zag al eerder iets soortgelijks en vroeg me al af hoe de ervaringen hiermee zijn. Valt hij niet zwaar op de maag? (Voor mij kan er niet genoeg chocolade inzitten hoor, maar ik houd even rekening met anderen  ;) )

Een taart met deze vulling kan ook goed buiten de koelkast bewaard blijven?

12

Weet je, oordeel zelf.
Ik vind bijvoorbeeld Meringue botercreme, veel te zoet ( zelfs de 1:2:2 :/ ).
Ganache, opgeklopt, als vulling, of om af te strijken kan ook het sterk van smaak zijn, als gietganache voor mij het lekkerste, je hebt dan wel al afgestreken met iets.
Botercreme  roomboter 1: 1 90%poedersuiker+/- 10%cacao of +gevijzelde nescafe=mocca
vind ik als afstrijk veel lekkerder.
Voor erin, mij mag er in deze zoete taarten het liefste een fruit- fruitige pudding vulling om het frisse te benadrukken.

Je moet gewoon, zo voor en na, alles eens proeven en zelf kijken wat jij lekker vind :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

botercrememix is eigenlijk banketbakkersinstant roompoeder met wat extra ingredienten.

14

@ Royal cakes,
Ja deze vulling kan prima buiten de koelkast maar houd er rekening mee als je er zelfgemaakte banketbakkers room door doet dat dat niet te lang kan.
Voor de rest vind ik het niet zwaar als je de laag niet  te dik doet en hem afwisselt met een laag vruchten jam of vruchten coulis.
Of er bv een laagje citroen curd onder smeert.
Succes! :Y

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

15

Jam, dames   :9
Dat wordt dus vooral veel bakken en zelf eten haha...
Misschien moet ik dan toch maar een klein bakpannetje gaan gebruiken om ieder weekend een taartje te maken  :D