1

Onderwerp: mijn stapeltaart voor zondag 21 okt... tips gevraagd!

Zondag wordt mijn dochter 3. Ik ga proberen een 3 laags stapeltaart te maken.  Loop nu ongeveer al een maand er over na te denken en ben er bijna helemaal uit. Ik heb al een poppetje geboetseerd voor bovenop en alle ingrediënten in huis gehaald. toch heb ik nog wat vraagjes! hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik wilde donker roze marsepein voor 1 taart gebruiken. Nu heb ik rood met blanke marsepein gemengd en extra een beetje bruin toegevoegd. De kleur leek redelijk, maar de volgende dag was hij knal rood! Als ik er wit bij doe wordt hij wel roze, maar licht roze en ik wil DONKER roze!! hoe los ik dit op??

en dan betreft de planning. Zondag moet hij af zijn. Ik dacht vrijdag alle mixen te gaan maken, cake te bakken, taart te vullen en te bekleden en dan eventueel ook nog te decoreren, zaterdag heb ik daar ook nog de tijd voor. Zou dat werken voor een 3 laags stapel taart? of moet ik meer tijd nemen?

En dan betreft het aansnijden; Zondag rond 1 uur gaan we hem aansnijden, maar wil hem graag van 12 tot 5 in de kamer op tafel zetten. Al die tijd is hij dus buiten de koeling. Is dit een probleem?

alle tips zijn welkom!

perfectionist in hart en nieren. vermoeiend!!

2

Re: mijn stapeltaart voor zondag 21 okt... tips gevraagd!

Welk merk kleurstof en fondant heb je gebruikt? Ik heb zelf al ondervonden dat goedkopere merken soms van kleur kunnen veranderen.
Misschien moet je gewoon écht fushia gebruiken en er een klein beetje bruin of zwart onder mengen.

Ik denk dat je met 1 dag wel toekomt om te bakken en bekleden. Als je je figuurtje op voorhand af hebt, dan zal het decoreren misschien ook nog op diezelfde dag lukken. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je werkt. (En hou er rekening mee dat er soms ook wel eens iets mislukt en je dan opnieuw moet beginnen)

Er is een topic waarin staat welke vullingen je buiten de koeling kan bewaren.
Bijvoorbeeld boterroom is ideaal en kan zonder problemen op je tafel blijven staan.

3 Laatst bewerkt door djehr (14-10-2012 20:32)

Ik weet niet hoe ervaren je bent in het bakken van taarten en hoe ingewikkeld je ontwerp is. Maar vind 3 taarten bakken, vullen en bekleden best pittig voor 1 dag. Persoonlijk zou ik het bakken eerder doen en dan de cakes in de vriezer bewaren. Op die manier is het minder werk voor 1 dag en is het snijden van de taarten makkelijker.

Als ik het zelf zou plannen dan zou ik begin van de week de taarten bakken en invriezen. Vrijdag alle versieringen maken zodat ik zaterdag kan vullen en bekleden. De versieringen is dan een kwestie van plakken...
Op die manier heb je zondag een heerlijk verse taart...

Wat betreft het aansnijden en buiten de koelkast bewaren is afhankelijk van de vulling die je gebruikt. Dus geen vullingen op basis van slagroom of vulling waar melk in verwerkt is. Botercrème van de mix moet wel kunnen.

Pyrrha schreef:

Welk merk kleurstof en fondant heb je gebruikt? Ik heb zelf al ondervonden dat goedkopere merken soms van kleur kunnen veranderen.

ik heb marsepein van de boerenbond, heb verpakking al weggegooid dus kan het niet meet checken welk merk het is...

en dan betreft de vulling: ik ga bavaroise maken en bakkersroom, dit is beide gemaakt van melk en slagroom.... Kan dus niet 5 uur lang op tafel staan begrijp ik?

het is nu dinsdag en ik twijfel nog steeds over het invries verhaal... (ik zal niet de enige zijn met dit probleem!) Ik denk idd dat het veel minder stress geeft als ik bijvoorbeeld morgen op mijn gemakje cakes ga bakken en die dan invries. Maar ik wil absoluut geen droge taart!! dat is waar ik het meest bang voor ben! Aan de andere kant: mocht het bakken nu mislukken heb ik nog alle tijd om nieuw beschuitmix te kopen en opnieuw te proberen. denk dat ik toch maar voor invriezen ga. (hoe lang moet ik hem trouwens laten dooien voordat ik hem door de midden kan snijden?)

Hoe voorkom ik nu het beste dat het beschuit te droog wordt?

Ik ben me toch een partij zenuwachtig! Echt niet gezond!

5 Laatst bewerkt door Carien (16-10-2012 22:03)

Ik vries al m'n biscuits eerst in (net als vele anderen :Y ), omdat het daarna makkelijker snijdt en volgens diverse mensen smaakt ie ook nog beter :)
Ik laat de biscuit bijna helemaal afkoelen, doe 'm in folie en dan in een plastic zak in de vriezer; een kwartier/20min na het uit de vriezer halen kun je 'm al makkelijk snijden :Y

Bavarois en banketbakkersroom kunnen echt niet zo lang buiten de koelkast :nooo Of je moet de taart buiten neerzetten met deze temperaturen (en dan nog :s ).
De enige manier om een taart zo lang als showobject te hebben, is vullingen obv botercrème.
Ik weet niet hoe je die normaal maakt, maar merenguebc is heel lekker hoor en wanneer je er dan gepureerd fruit aan toevoegt, heb je iets als bavarois :)  (tuurlijk anders, maar wel lekker :Y ; die fruitpurée kan overigens ook bij bc van de mix :) ).
Een alternatief voor banketbakkersroom weet ik zo 1, 2, 3 niet :nooo .... misschien behoorlijk wat vanille aan bc toevoegen? :think:

Enneuh..... adem in, adem uit :)   :shh: het is maar taart :shh:  ;)

Succes :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

ok ik ben overtuigd wat betreft het invriezen. Ga morgen cakes bakken. Maar mocht er taart over blijven na het feest kan ik deze nu zeker niet meer invriezen om te bewaren? of is dat geen probleem?

En ik heb alle spullen in huis voor bavaroise... dan maar geen pronkstuk in de huiskamer....(hopen dat ze allemaal tegelijk komen, dan zien ze m nog voor hij aangesneden wordt). Maar ik zal er in vervolg rekening mee houden, ga ook eens merenguebc proberen! hoe doet iedereen dat toch met bijvoorbeeld een bruiloft? dat lijkt me ook zo'n feest dat de taart ook lang buiten de koeling staat?

7

bruiloftstaarten zijn daarom meestal obv crème :)

Kale kapsels invriezen; ik heb begrepen dat wanneer ze na ontdooien gevuld worden enz, dat ze dan nog wel 1x ingevroren mogen worden. Eenmaal ingevroren geweest met vulling, dan niet meer :nooo

Enneuh, foto's maken :Y  kun je verlate gasten de taart nog laten zien :) Ook beginnen met snijden aan de achterkant, blijft de voorkant zo lang mogelijk intact  O-)  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

djehr schreef:

Ik weet niet hoe ervaren je bent in het bakken van taarten en hoe ingewikkeld je ontwerp is. Maar vind 3 taarten bakken, vullen en bekleden best pittig voor 1 dag.

Inderdaad. Ik bak nu zo'n 3 jaar en maak regelmatig een stapel, maar ik krijg dit niet voor elkaar in 1 dag. Ja, misschien als ik om 7 u op sta en na middernacht naar bed ga. Ik begrijp soms niet hoe anderen dit voor elkaar krijgen. Mij lukt het iig niet  :nooo

9 Laatst bewerkt door Lynn-LHH (18-10-2012 11:33)

mocht het alsnog niet lukken met de juiste kleur van je marsepein. Gezien je die bij de boerenbond hebt gekocht, daar hebben ze ook voorgekleurd marsepein. Ook hard roze; dat is de bekleding van deze taart ook
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3PYJUVSF.jpg

Succes met bakken en decoreren!

10

Roze maak je niet met rode kleurstof, daar heb je roze kleurstof voor.
Ik heb bv van Wilton de Rosado gebrikt voor deze taart: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=204101

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart