1

Onderwerp: Wel héél vroeg om het te vragen, maar toch....

Eindelijk is het zover! We gaan 26 juli 2013 trouwen!  :D En we zijn al volop aan het plannen. Zo ook natuurlijk de bruidstaart. Ben liever té vroeg dan té laat.  :) Maar nu komt het: Nu wil ik verse aardbeien met slagroom gaan gebruiken als vulling. Zegt mijn man (zeg altijd "mijn man", we zijn al 8 jaar samen), let je er wel op dat het dan zomer is en snikheet kan zijn?? Hmmmm....das waar schatje, zei ik. :/ 

Nu is mijn vraag: Is het goed te doen, aardbeien met slagroom?? Ik wil namelijk vragen op de locatie of ze daar een grote koelkast hebben waar eventueel de bruidstaart in kan. Met als opmaak marsfond. Daar ik niks erover kan vinden bij "zoeken", dacht ik dus, vraag het even hier. Ook wil ik vragen welke smaak ik het beste kan gebruiken voor trempereer. Of is een andere vulling beter? Alle suggesties zijn welkom...... :Y

Alvast bedankt voor de reactie's. :)

2

Re: Wel héél vroeg om het te vragen, maar toch....

Ik heb voor onze bruidstaarten champagnecreme gebruikt, 1 met verse frambozen en 1 met stukjes perzik.
Vonden we allemaal erg lekker en kan ook prima met aardbeien.

Ohja, en gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! :)

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

Gefeliciteerd met jullie voornemen! Niets leukers om al héél vroeg te bedenken wat voor taart het moet worden. Kun je vast heel lang voorgenieten.

Slagroom met verse aardbeien is inderdaad heerlijk.  :9 (slagroom wel iets stabiliseren met mascarpone of gelatine). Lekker met een goede aardbeienlikeur!!! Maar het geval wil dan inderdaad wel graag koel en vers blijven. Dat voegt wat toe aan de last minute stress, als dat de avond vantevoren nog gemaakt moet worden. Ga je het zelf doen???
En over vervoer moet je nadenken of dat over niet te lange afstand kan in een auto die een goede airco heeft (ook bij hoge temperaturen). Op de locatie een half uurtje vante voren uit de koeling. Kan dus niet heel lang voor show ergens staan bij erg warm weer. Bij 30 graden + zelfs pas 5 minuten vante voren uit de koeling als de ruimte waarin je hem aansnijdt erg heet is.

4

Dank jullie!! :) Ja de bedoeling is wel dat ik het zelf ga maken....Maar de vraag is of ik het ook ga redden???? :/ Is de bedoeling dat we het in onze plaats gaan vieren, dus zover is het gelukkig niet rijden. Tja vervoer hebben we......maar (nog) geen airco. Misschien dat we iemand kennen met airco en wil rijden. Ik hoop dat de locatie wel een grote hoge koelkast tot beschikking heeft. Aardbeienlikeur lijkt me lekker, maar dacht altijd dat je tegengestelde smaak moest nemen. Dus niet blijkbaar. Ik ga ook eens kijken naar die champagnecreme! :Y Mijn aanstaande man ( poehpoeh aanstaande....noemde hem al altijd mijn man, maar toch... O-) ) zei ook, liefst geen "zware" taart, dat je na 3 happen vol zit. :)

5

Van harte gefeliciteerd met jullie plannen!

Mijn tip: los van of er goede koeling is als het heet is, hou ook rekening met het feit dat je je taart misschien liever niet de hele dag in de koelkast "verstopt" Ik vind het persoonlijk altijd jammer als er zoveel werk an de taart is gemaakt en dan mag ie er maar een half uurtje uit vanwege de koeling  :/

Gewoon om mee te nemen in je overweging, meer niet ;)

Veel plezier met de voorpret!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Dank je!! Ik ga dat ook overwegen! Bedankt! :)

Vind het moedig van je, hoor, zelf je taart maken. Snap helemaal dat je dat hartstikke leuk lijkt!! Maar tegelijkertijd ook wel een stressvolle taak. Zeker bij verse vulling en daardoor last minute werk.
Ben zelf nog niet zo ervaren met taarten maken, maar bij mij is het op het laatste moment altijd effen stressen en de avond vantevoren altijd te laat op bed. Weet niet of je die stress erbij wilt de avond voor je trouwen. Met een betere planning als die van mij hoeft dat niet natuurlijk. Of dan toch houdbare vulling.. ;) Is ook meteen het koelings-, vervoer- en showprobleem opgelost.

En aardbeienlikeur met verse aardbeien is juist heel lekker, hoor. Het is namelijk niet precies dezelfde soort smaak, het versterkt elkaars smaak juist, waardoor je meer een super de super aardbeienexplosie in je mond krijgt.  :D (wel een likeur zoeken waar dan de smaak niet afkomstig is van een kunstmatig smaakstofje, maar van echte aardbeien)
Maar een aanvullende smaak is natuurlijk ook heel lekker.

Botercremes zijn natuurlijk wel iets zwaarder.. en ja, of je aanstaande dat wil.  ;) Heeft hij al wel eens meringue botercreme op? Die is namelijk al luchtiger. Dan samen met iets zuurs als lemoncurd, haal je ook het zware van de taart af. Dan met verse framboosjes erbij  :9 Hoewel die laatsten ook niet al te lang houdbaar blijven..  :think: Lemoncurd en MBC kan je wel prima in het voren maken.

8

Hmmmm..........lijkt me ook lekker! :9  Ga ik ook overwegen. Euhhhh....wat is MBC??

9

Pandora schreef:

Hmmmm..........lijkt me ook lekker! :9  Ga ik ook overwegen. Euhhhh....wat is MBC??

Meringue Boter Creme: heeeerlijk en -mits goed bereid! - veilig buiten de koelkast.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

Hallo,

Ik ben me nu volop aan het voorbereiden voor ons trouwen.  O-) De meeste stappen zijn achter de rug, dus nu zijn wij aan het nadenken voor de vulligen van de taart. Nogmaals alles hierboven doorgelezen. :Y We zitten er toch over na te denken om het wat veiliger te houden qua vulling, langer houdbaar bedoel ik..... Slagroom willen we er eigenlijk wel in hebben, we vinden dat het er gewoon bij hoort. :9 We zaten te denken aan (toch ergens wel :o ) aardbeien, citroen, limoen, lemoncurd en meringque botercreme.

Nu wil ik het eigenlijk zo doen (of het verstandig is weet ik niet, heb wat dat betreft geen ervaring mee) dat ik het rond de middag, de dag voor ons trouwen alles al heb opgemaakt en wil afleveren op de trouwlocatie. Ze hebben daar gelukkig een grote koeling, maar helaas geen rijtafeltje. :/ Dus dat moet ik ook ff uitzoeken waar ik dat kan halen.

Heeft er misschien iemand nog een idee hoe ik de vullingen goed en lekker kan maken i.v.m. warm weer?? Alle suggesties zijn van harte welkom....... :)  O-) En dan kunnen we het van tevoren lekker proeven jammieeee.

11

van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk :Y

bedenk dat een koeling bij een horecagelegenheid flink koud staat en vaak open en dicht gaat, met condens als gevolg.... Wat staat er allemaal nog meer in de koeling.... houd daar ook rekening mee.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je voor de slagroom gaat, maar....
Ga goed plussen en minnen!
Zoals al aangegeven door de anderen ook, aardbeienmbc is echt een goed alternatief, zeker in combinatie met lemon curd :Y
Ik begrijp dat je nog nooit mbc gemaakt hebt, ga dat dan nu alvast uitproberen :Y  Ik doe er altijd gepureerd fruit door, 250gr aardbeien op 250gr roomboter, echt heel lekker :9  :9
Kijk eens hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=210732 en hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=171831

Succes!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Carien schreef:

van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk :Y

bedenk dat een koeling bij een horecagelegenheid flink koud staat en vaak open en dicht gaat, met condens als gevolg.... Wat staat er allemaal nog meer in de koeling.... houd daar ook rekening mee.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je voor de slagroom gaat, maar....
Ga goed plussen en minnen!
Zoals al aangegeven door de anderen ook, aardbeienmbc is echt een goed alternatief, zeker in combinatie met lemon curd :Y
Ik begrijp dat je nog nooit mbc gemaakt hebt, ga dat dan nu alvast uitproberen :Y  Ik doe er altijd gepureerd fruit door, 250gr aardbeien op 250gr roomboter, echt heel lekker :9  :9
Kijk eens hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=210732 en hier http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=171831

Succes!

Dank je!!! Ben er blij mee! Ik las net bij de bovenste link dat je de boter het beste kunt vervangen door margarine of kokosvet?? Is het verstandiger om het toch te doen? En smaakt het dan niet anders? En waar haal ik die kokosvet vandaan?? Sorry voor de vele vragen. :o En die lemoncurd lijkt mij ook zooooo lekker!!! :)

13

voor het antwoord op je vragen wachten we even op Mieperdepiep O-)  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Carien schreef:

voor het antwoord op je vragen wachten we even op Mieperdepiep O-)  ;)

Ben benieuwd of Mieperdepiep komt..... :think:  Ben zo benieuwd! O-)

15

O, wat nu.. zit zomaar wat vrijblijvend te spieken hier, zie ik dat mijn naam wordt genoemd.  :o

Nou ben ik even kwijt wat de vraag aan mij was. Over het kokosvet?

16

Roomboter wordt bij kamertemperatuur al zacht, terwijl kokosvet dan nog stevig is, die wordt pas zachter, uit mijn  hoofd, graad of 28.
Daarmee blijft je taart dus langer stabiel. Het lijkt wat op crisco, dat is ook een plantaardig vet (van gemodificeerde soja) en deze is dus van kokos en is daarmee gezonder en lekkerder.

Je kunt in natuurvoedingswinkels een pot kokosvet kopen. Er zijn 2 soorten, de onbewerkte en de ontgeurde soorten. Deze laatste ruikt neutraal en heeft ook niet zo´n uitgesproken kokossmaak.
Persoonlijk vind ik roomboter veel lekkerder. Vooral omdat het romiger is. Én juist omdat het bij kamertemperatuur lekker zacht hapt.

Als je er toch voor kiest om slagroom in je taart te verwerken dan maakt het niet uit, dan moet íe toch in de koelkast en ga je hem op een tropische dag er toch pas een kwartiertje voor tijd uithalen, vermoed ik.

Leuk hoor, al die voorbereidingen!

17

Misschien nog even handig om na te vragen wat er allemaal in de koelkast ligt want uien enz daar trekt de smaak van in je taart en dat zou wel heel erg jammer zijn als je aarbeientaart naar ui smaakt :rolleyes:

18

Misschien nog even handig om na te vragen wat er allemaal in de koelkast ligt want uien enz daar trekt de smaak van in je taart en dat zou wel heel erg jammer zijn als je aarbeientaart naar ui smaakt :rolleyes:

19

@ Mieperdepiep Hihi, Leuk he, alsl je zo je naam ergens ziet staan voor enog uitleg?? :cool:  Dank je voor de goede uitleg!! :Y

En voor de koeling ga ik dat eens allemaal goed navragen wat er inzit. Maar nu heb ik toch meer tijd......bruiloft wordt door plotselinge prive omstandigheden verzet naar volgend jaar..... :rolleyes:  :|

20

knuffel voor jou!

21

Dank je!! :) Jij ook een knuf.....