1

Onderwerp: Lagere taart met Kenwood dan met handmixer

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een Kenwood patissier gekregen op mijn verjaardag van mijn vriend (super lief :D). Alleen zoals mijn titel al aangeeft: sinds ik de Kenwood gebruik zijn mijn taarten flink lager dan eerst (ik denk zo'n twee cm) en het beslag is ook wat minder dik. Ik heb al heel wat topics doorgelezen, maar nergens kon ik het verlossende antwoord vinden. Ik heb de eieren even in warm water gelegd (scheelde een klein beetje), het 'voorverwarmen' van de kom moet ik nog proberen en ook het verstellen van de garde heb ik nog niet geprobeerd (niet het goede gereedschap in huis). Wat me laatst opviel met een taartje is dat hij in de oven op een gegeven moment wel richting de rand ging, alleen een paar minuten later toch weer lager werd (heb de oven niet open gehad ofzo). Ik kan me niet voorstellen dat het aan de oven ligt, aangezien deze net nieuw is en de 'problemen' echt begonnen zijn sinds ik mijn keukenmachine heb. Verder viel me op dat mijn taartjes sindsdien ook meer aan het bakblik vastkleven. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad) en het verlossende antwoord hebben? Alvast bedankt!

Ps het biscuit is in principe wel goed (wordt wel gaar enzo), alleen wel wat compacter dan eerst.

2

Re: Lagere taart met Kenwood dan met handmixer

Wat ik zelf altijd doe is eerst de eieren even 'voormixen' voordat ik de mix erbij kiep  :Y Misschien werkt dit voor jou ook?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3 Laatst bewerkt door Henriette34 (01-10-2012 13:57)

Kan je helaas niet helpen. Zodra ik patissier gebruikte ipv handmixer werden m'n taarten wel 3 cm hoger.

Hoe ziet je beslag na mixen eruit? Als yoghurt? Bijna als kwark? Hoe dik? Mijne zit tussen yoghurt en kwark in. Als ik kom op kop houd loopt het er niet uit zichzelf uit.

Ik gebruik funcake mix.

Verhouding zoals hier op forum links bij tabellen.

En ik mix met de rvs kleurige garde. De witte is voor als je ergens boter door hebt

Ik mix eieren niet vantevoren, kieper alles er tegelijk in. Wel haal ik  eieren minstens 4 uur vantevoren uit koelkast. Meestal dag ervoor al zodat alles kamertemperatuur is.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

4

Hmm, dat heb ik helaas ook al geprobeerd. Ik heb de eieren toen iets van 3 a 4 minuten van tevoren gemixt denk ik. Hoe lang doe jij dat dan?

5

@ Henriette, het beslag is zeker niet waterig/yoghurtachtig, maar wel iets minder stevig dan de kwarkachtige structuur die ik eerst had (die zat inderdaad wat tussen yoghurt en kwark in ja). Ik heb het inmiddels met de funcakes mix geprobeerd, en met de mix die ik bij Zoet gekocht heb, maar het maakte niet veel verschil. Heb de verhoudingen die achter op het funcakes pak staan gebruik en ook al eens die van de site... Leverde met de handmixer nooit problemen op, dus wel vreemd dat het nu minder wordt. :(

Net even gemeten trouwens, want heb hier nog een taartje staan van het weekend: toen heb ik twee taarten op elkaar gedaan, omdat ik de eerste zo laag vond. Het was een 15 cm diameter taart in PME bakblik, onderste taart ongeveer 4 cm hoog, bovenste ongeveer 5,5 (had de tweede keer de eieren wat langer verwarmd), maar goed, niet geweldig hoog lijkt mij?

6

Ik gebruik inderdaad ook de garde. Haal de eieren nooit zo ver van tevoren eruit, misschien toch maar eens proberen.

7

Misschien helpt het om wat langer te mixen?

8

Ik had het zelfde probleem toen ik net mijn Kennie had.
Nu mix ik eerst mijn eieren even voor en weer luchtig en 6-6,5 hoog.
Echter sinds de verandering van de FCbiscuitmix, is ie kruimelig, plakt aan de randen, ruikt chemisch, enz enz. Hier had ik nooit last van.
Aangezien meerderen hier last van hebben, kan het dus ook de mix zijn waardoor alles anders is.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

9

@ mamski Hoe lang mix je de eieren dan ongeveer voor? Op de hoogste stand dan? Hmm dat van je mix klinkt niet goed, zo te horen een verkeerde lichting inderdaad. Balen! Ik denk dat het bij mij niet aan de mix ligt, aangezien ik het bij meerdere verschillende mixen had. De volgende keer dat ik een taart ga maken ga ik het volgende proberen: eieren op tijd uit de koelkast en voormixen, mixbak even opwarmen en als het dan nog niet goed lijkt wat langer doormixen. Ik ben benieuwd! Eerst maar even wachten met bakken though, anders worden we hier dik :P

10

ik zou toch eens naar de afstelling kijken :Y
misschien komt de garde gewoon niet laag genoeg en wordt een deel van het beslag zo niet goed geklopt :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

@ Carien, ik heb net even gekeken en volgens mij zit ie maar ongeveer  1 mm van de bodem af. Zou dat echt teveel zijn denk je? Mja, ik kan het altijd proberen natuurlijk!

12 Laatst bewerkt door sanria (02-10-2012 08:17)

Hier kwam ik laatst ook achter toen ik een 15 cm taartje moest bakken, hiervoor pak ik ook de handmixer want voor mijn kenwood is dit te weinig beslag.

ik denk dat het aan het volgende ligt:
met een handmixer draaien twee gardes in elkaar en is er veel meer beweging het beslag.
Van bijvoorbeeld een kenwood is er 1 garde die in het ronde draaid.

ik mix nu langer met de kenwood (totaal nu 12 minuten op zijn hardst en 3 minuten zacht) en nu gaat het goed.

hoop dat je er wat aan hebt
succes

13

er is hier ergens een topic over de afstelling.
Komt erop neer dat je een 5cent munt in de lege kom doet; wordt die een beetje meegenomen tijdens het mixen dan is het goed, zo niet, dan lager zetten :)

14

vrees dat je de patissier niet af kan stellen. Bij stond hij zeker 8 a 9 mm van de kom af en daarom heb ik nu een chef van kenwood.
Ik mixte bij de patissier idd de eieren even voor en dan de mix daarop, dat ging bij mij prima.

15

:think:  :think:  :think: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=186051

16

Ik doe de eieren in de kom en zet hem aan, langzaam opvoeren naar hoog, een minuutje of 2, ondertussen water erbij. Dan mixer uit, mix erbij en weer mixxrn, 8 min hoog, 2 min laag.

Volgens mij kan je de patissier niet afstellen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

Dat hele topic gaat toch over de kitchenaid, en niet over de kenwood?

Ik heb ook de kenwood, doe eerst de eieren er in, en er plakt dan nooit iets aan de bodem

8 min hoogste stand, nog even op de laagste stand nadraaien, zou moeten lukken

I never met a calorie I didn't like....

18

oeps :o Sorry... ik heb een Kenwood (Kmix) en heb 'm wel af kunnen stellen met dat muntje, dus het kan wel

Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen?

Lucky you dat jij hem wel kan afstellen!

Bij de patissier  kan dat niet, maar ik heb het gelukkig ook niet nodig gehad ;)

I never met a calorie I didn't like....

20

hahaha ja verwarring. Ik ben uiteindelijk toch voor de Kenwood Titanium Chef gegaan ipv Kitchenaid. Maar de muntjes truc werkt bij elke mixer die je af kan stellen natuurlijk.

21

Bedankt allemaal, voor de goede tips! Ik had het trouwens niet alleen bij een 15 cm taartje, maar laatst ook al bij een 20 en 25, dus aan de hoeveelheid kan het volgens mij niet liggen. Ik ga alle bovenstaande tips binnenkort eens uitproberen, ben benieuwd! :)

22

Even een update: ik heb inmiddels weer een taartje gemaakt, dit keer van 20 cm. Ik heb de eieren vroeg uit de koelkast gelegd, ze nog even in warm water gehad, de kom even onder de warme kraan gehad, lauw ipv koud water aan de mix toegevoegd én van tevoren de eieren nog even gemixt, en ra ra ra: de taart was weer ongeveer even hoog als anders. Jippie! Bedankt voor de goede tips dus!  :D