1

Onderwerp: gemberkoek melasse

Hoi allemaal,

Ik wil vanavond gemberkoek gaan bakken voor een gemberkoekhuis. In het recept staat dat ik melasse moet gebruiken. Kan ik dit ook gewoon vervangen door keukenstroop?

Hier is het recept te vinden.
http://allrecipes.nl/recept/1903/gember … phuis.aspx

Ik hoop dat de genoemde hoeveelheden genoeg zijn voor mijn huisje. Ik ga de uitstekers van het heksenhuis van Städter gebruiken en het wordt een housewarming gift voor mijn mans nichtje. Mijn kinderen hebben morgen vrij en mogen dan het huisje versieren.

Tips zijn welkom.

Groetjes,
Ilona.

2

Re: gemberkoek melasse

Melasse is een vrij dikke stroop. Ik weet niet zeker of je dit kunt vervangen door gewone (dunnere) stroop. Je hebt kans dat je koekje dan wat zachter wordt. Ik heb wel ergens gelezen dat jet mealsse kan vervangen door glucose.

:think: eigenlijk heb je niet echt wat aan mijn antwoord  :lol:  :lol:

Ik heb anders wel het recept voor gemberoekjes van Peggy Porschen voor je. Zij maakt gebruik van golden syrup. dat is ook een wat dunnere stroop....

3

Ik lees net ergens dat je ook honing kunt gebruiken. Nu denk ik niet dat de ontvangers het huisje echt op gaan eten maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Groetjes,
Ilona.

4

Ik zit net te denken.... melasse schijnt zoutachtig te smaken. In het recept moeten ook gember (smaakt best pittig, proef ik net) en nootmuskaat. Als ik de melasse vervang door honing of stroop, is natuurlijk de hele smaakbalans veranderd :-S

Groetjes,
Ilona.

Ik gebruik gewoon keukenstroop (die oranje pot) ipv melasse.
Gaat prima en de smaak ik ook goed!

6

Het is gelukt!

Ik heb uiteindelijk het recept gebruikt van de cookie tree kit van Wilton. Ik heb keukenstroop gebruikt ipv de aanbevolen stroop.  Het huisje is bros en smaakt heerlijk maar heeft wel een pittige bite. Volgende keer toch maar iets minder gember erin.

Oh ja, mijn weegschaal is een ramp met grammen bij kleine hoeveelheden dus ben ook een beetje uitgeschoten met de backin soda.

Voor de raampjes hebben we gestampte lollies gebruikt.

Het was heel erg leuk om te doen en ik ga 'm zeker vaker maken!

Strakjes gaan de kinderen het huisje versieren!

Danielle mvs bedankt voor je tips!

Groetjes,
Ilona.

Gelukkig dat het goed gelukt is!
Misschien nog een tip schaf een setje maatjes aan van teaspoon, tablespoon etc. Dan hoef je niet te wegen en zit je met engelse/amerikaanse recepten altijd goed.

8

Ik heb wel zo'n tupperware setje maatlepes... zijn die ook ok denk je?

Groetjes,
Ilona.

Ja die zijn ook prima die heb ik ook.