1 Laatst bewerkt door renata2 (02-10-2012 07:09)

Onderwerp: Punten kroontje afgebroken

ik heb zondag een kroontje en bolletjes gemaakt van funcakes fondant. ik had geen tylose in huis en heb ook begrepen dat dit bij funcakes niet hoeft. ik heb hem 28 uur laten drogen en dacht dat hij behoorlijk hard was. ook was het kroontje echt goed dik. toen heb ik de bolletjes erop gedaan (gaatje erin geprikt) en met eetbare lijm (water met poedersuiker) erop gemaakt. een paar uur later brak het eerste puntje met bolletje af en vanochtend lagen alle bolletjes ernaast. de puntjes en de binnekant van de bolletjes voelen nu ook een beetje zacht. kan dit door de eetbare lijm komen? er zitten nog wel puntjes aan (alleen zijn ze nu een beetje korter/platter). kan ik als ik het nog verder laat drogen de bolletjes er nog op doen? zoja, hoe lang moet het nog drogen en kan ik weer zelfgemaakte eetbare lijm gebruiken of wordt de fondant daar zacht van? ik las ook dat je icing kunt gebruiken, maar dat heb ik niet en ik vind het zonde om hiervoor een hele zak of tube te kopen.
ook las ik dat sommigen een stukje van het bolletjes afsnijden zodat het beter blijft zitten, maar ik snap niet precies hoe.
hoop dat iemand me kan helpen, het is voor mijn eerste taartopdracht en ik was zo trots op mijn kroontje  :s. bedankt voor jullie hulp!

2

Re: Punten kroontje afgebroken

Funcakes heeft om goed uit te harden en beetje stevig te blijven wel degelijk tylose nodig voor dit soort dingen, en blojft gevoelig voor vocht, dus lijm en koelkast zijn meestal nie goed idee. Ik gebruik gumpaste voor dit soort dingen

Gr Saskia

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Tigrasas schreef:

Funcakes heeft om goed uit te harden en beetje stevig te blijven wel degelijk tylose nodig voor dit soort dingen, en blojft gevoelig voor vocht, dus lijm en koelkast zijn meestal nie goed idee. Ik gebruik gumpaste voor dit soort dingen

Gr Saskia

thx. betekent dat dat ik nu opnieuw moet beginnen of is mijn kroontje nog te redden?
en zelfs als je tylose gebruikt, kun je het ook beter niet in de koelkast zetten? niet dat ik dat al had gedaan hoor, maar ik bedoel voor als de taart straks af is.

Je moet de bolletjes niet te groot maken, want die zijn ongemerkt best zwaar.

Verder gebruik ik nooit funcakes fondant, maar ik zou ongeacht het merk altijd tylose gebruiken, zeker voor een kroontje

I never met a calorie I didn't like....

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (02-10-2012 10:58)

Of je kroontje nog te redden is moeten we even een foto zien ;)  ik ben niet helderziend namelijk  :shh:   :lol:

6

taartenprinsesje schreef:

Of je kroontje nog te redden is moeten we even een foto zien ;)  ik ben niet helderziend namelijk  :shh:   :lol:

heb helaas geen foto bij de hand, maar zal het vanavond laten zien. als je hem zo ziet, denk je van wel  ;) , maar het gaat erom of hij nog echt hard wordt..

Je kan nog proberen om hem in je oven te drogen op 50 gr. Maar misschien is het wel handig om vast opnieuw te beginnen. Wanneer moet hij af zijn?

8

taartenprinsesje schreef:

Je kan nog proberen om hem in je oven te drogen op 50 gr. Maar misschien is het wel handig om vast opnieuw te beginnen. Wanneer moet hij af zijn?

volgende week zaterdag gelukkig pas. denk dat dat maar het beste is  :s

Ik heb laatst ook een kroontje gemaakt, van marshmellow fondant en er toen tylose ingedaan, de punten braken allemaal af, de tweede keer zonder tylose en dat ging veel beter!!! ik heb de balletjes gelijmd met lijm van tylose en water, blef goed zitten!!!
succes ermee!!!

Groetjes Darlene

10

Darlene Visser schreef:

Ik heb laatst ook een kroontje gemaakt, van marshmellow fondant en er toen tylose ingedaan, de punten braken allemaal af, de tweede keer zonder tylose en dat ging veel beter!!! ik heb de balletjes gelijmd met lijm van tylose en water, blef goed zitten!!!
succes ermee!!!

Groetjes Darlene

bedankt voor je antwoord. gek dat iedereen andere ervaringen heeft. heb vandaag juist veel gelezen dat je er tylose in moet doen en deze net gekocht  :( .

11

Darlene Visser schreef:

succes ermee!!!

Groetjes Darlene

bedankt voor je antwoord. gek dat iedereen andere ervaringen heeft. heb vandaag juist veel gelezen dat je er tylose in moet doen en deze net gekocht  :( .

12

Darlene Visser schreef:

succes ermee!!!

Groetjes Darlene