26

Re: Harde stukken in biscuit

keukentje schreef:
mieperdepiep schreef:

:think:  :think:  :think:
Zijn dit het soort harde stukken, wat je dus vaker hebt? Zitten ze meestal op die plek in het midden? Gaat het dan dus toch over de garing ??
In dat geval zou een heatingcore in het midden kunnen helpen.

Wel gek dat ze zo hard ogen. Als ik mijn kapsel onderbakken heb, dan is het juist zacht.. :think:

Alsof er iets samenklontert..

Dit was mijn eerste keer hoor en die gele stukken zien er hard uit maar zijn niet echt hard, bij cake zie je het wel eens als ie ingezakt is.

Het topic is van oorsprong van flummi

Was nu inderdaad in de war met keukentje en flummi. Als de stukken van keukentje zacht zijn, dan denk ik dat dit 'gewoon' een garingsprobleem is. Omdat het bovenstelaagje al wel droog gegaard is (zie ik op de foto), trekt deze waarschijnlijk de prikker alsnog droog, dus dan werkt de prikkertechniek niet. Dan moet je het 'voelen' nog wat verder perfectioneren. Iets steviger drukken en dan voelen of het dus echt stevig voelt?  Lijkt me dat dit middeninstuk toch anders zou moeten voelen dan meer aan de zijkanten..

Ja, helpt misschien een foto, flummi. Even een scan meesturen naar de cakedokter.. ;)
Een uur bakken vind ik best lang voor 25 cm. Maar weet het eerlijk gezegd niet vanaf hier wat dan de oplossing is in jouw geval.

En anders gewoon mix-vrij bakken, asl dat wel goed gaat. Misschien een beetje meer beslag maken, wordt íe ook hoger.  ;) Was hij wel lekker luchtig?

27

Niet gaar...? Ik verdenk het ook ervan, dat het niet overal gelijkmatig is gerezen tijdens het bakken.
Het doorroeren van de droge stoffen (mix/melen en rijsmiddelen) is dan ook op zijn plaats zodat alles mooi is verdeelt en niet zo snel samenklontert.

Laat je weten wat het uiteindelijk was?
succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

28

Zou het misschien kunnen zijn dat je met het vullen van je blik met je spatel de kom uitschraapt, en dat er langs de rand wat slecht gemengd beslag zit, wat dan in stukjes in je kom terechtkomt?
Ik heb zelf wel eens dat ik bij het mixen (wanneer ik een gewone mixer met draaikom gebruikt, dus niet de kenwood) dat de mixer de zijkanten niet goed meeneemt. Daardoor zit er slecht gemengd beslag in je kom. Net zoals wanneer je bij de Kenwood niet even het beslag van de bodem omchept.

29

Zojuist weer een biscuit gebakken.. 25 cm rond met nagel. nu zaten de stukken alleen in de bovenste laag van de biscuit....alleen in t midden. het lukt me niet om t op de foto te krijgen...  :/ Ik heb het eruit gepulkt en met een ander stuk biscuit opgevuld ... Zou de klant t merken  :o ... Ik heb de eieren dus niet voorverwarmd nu, maar gewoon kamertemp.
ouden t dan kleine niet gare stukjes zijn? Waarom lukt eenzelfde maat biscuit op zelfde stand dan soms wel en soms niet....toch een slechte oven waar ik krom voor gelegen heb?

Geluk vermenigvuldigt zich, wanneer je haar deelt.

30

jeetje wat irritant zeg, ik heb het ook een tijd gehad, maar ik prikte met een metalen prikker en dat leek het probleem. Ben ook van mixer gewisseld (deze pak alles mee en ook de laatste restjes op de bodem) en heb het nooit meer gehad.
Maar of dit nou de reden is.....

Kan me voorstellen dat je er krankzinnig van wordt.

31

flummi schreef:

nu zaten de stukken alleen in de bovenste laag van de biscuit....alleen in t midden.

Als we nog op de mixer-tour zitten.. dit is wel precies het stuk wat je met je beslag als laatste in de bakpan giet. Dus van onderin je mixkom. Misschien dus toch niet goed gemixt?
Ik gebruik dus nooit mix, maar vermoed dat je de mixer al het mix werk laat doen? Als je mixer niet goed op de bodem komt kun je hier dus wat klonten hebben zitten. Misschien halverwege het mixen met een spatel eens de hele kom doorwerken en dan nog even namixen?

Met een eigen bloemmengsel mix en spatel je anders, dus dat zou ook verklaren waarom je het daar niet hebt..

32

Ik heb idd ook aan t mixen gedacht, maar t zit niet altijd bovenin en ik spatel tussendoor 3x...daarbij houd ik bij 7 eieren de mixer zelf vast met brede kom...Ik bakte voorheen echter wel op 165 50 min bij 25 cm rond, maar omdat de bovenkant dan zo hard ging ben ik naar 60 min 155 gegaan waarbij de taart echter de ene keer wel en de andere keer niet gaar was... Oplopend van 145 naar 175 heb ik ook gedaan maar dan waren de randen zo droog...langer mixen dan 10 min zinvol?

33

Ik herken die stukken, van toen ik nog biscuitdeeg mixte met de handmixer. Vreselijk zo'n stukken! En ook héél vies!
Volgens mij gewoon heel goed mixen, tot je deeg een witte kleur heeft.

34

Deeg is altijd wit en goed stijf maar ik ga er extra op letten. Zo ontzettend bedankt allemaal! Ik houd jullie op de hoogte,  maar waarschijnlijk ga ik pas vrijdag weer bakken..

35

Deeg is altijd wit en goed stijf maar ik ga er extra op letten. Zo ontzettend bedankt allemaal! Ik houd jullie op de hoogte,  maar waarschijnlijk ga ik pas vrijdag weer bakken..

36

Ik had het de laatste keer ook...ziet er precies zo uit....en volgens mij ook alles op de juiste manier gedaan...net zoals anders...

37

Dit is mij echt totaal onbekend.  :think:

Zeef je de mix wel vantevoren?

38 Laatst bewerkt door Esther68 (02-10-2012 14:38)

Sofia schreef:

Dit is mij echt totaal onbekend.  :think:

Zeef je de mix wel vantevoren?

Ik dacht dat je biscuitmix juist niet mocht zeven. Geloof dat het iets te maken heeft met dat dan werking van de mix verstoord wordt

Mijn 25 cm bak ik zeker ook wel 55 minuten op 150-155 gr hetelucht

39

@Esther68: nog nooit gehoord dat je biscuitmix niet mocht zeven. Ik heb dat altijd gedaan en is altijd goed gegaan.

40

Sofia schreef:

@Esther68: nog nooit gehoord dat je biscuitmix niet mocht zeven. Ik heb dat altijd gedaan en is altijd goed gegaan.

In dit oude topic zijn de meningen ook verdeeld  ;)
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=119875

41

Ik heb de oude topic even doorgelezen en inderdaad verschillen de meningen. Ik heb de mix altijd gezeefd. Omdat het altijd goed is gegaan blijf ik dat doen.

Als het bij iemand anders goed gaat zonder te zeven zou ik dat ook zo blijven doen. Het is maar wat je gewend bent.

42

Ik zeef niet meer omdat ik hierin echt geen verschil zag....heb ook gezeefd de stukken erin gehad

Ik heb tijden hetzelfde probleem gehad. In het begin nooit problemen gehad. Toen realiseerde ik mij dat ik op een gegeven moment van mixer ben gewisseld en volgens mij toen de problemen zijn ontstaan. De "nieuwe" mixer had veel dunnere kloppers. De ene keer was mijn biscuit goed, de andere keer weer die gummi achtige stukjes die jij beschrijft. Ben weer terug gegaan naar mijn oude Philipsmixer en sindsdien is mijn biscuit weer goed. Ik vond het toch even het vermelden waard.

Ik heb tijden hetzelfde probleem gehad. In het begin nooit problemen gehad. Toen realiseerde ik mij dat ik op een gegeven moment van mixer ben gewisseld en volgens mij toen de problemen zijn ontstaan. De "nieuwe" mixer had veel dunnere kloppers. De ene keer was mijn biscuit goed, de andere keer weer die gummi achtige stukjes die jij beschrijft. Ben weer terug gegaan naar mijn oude Philipsmixer en sindsdien is mijn biscuit weer goed. Ik vond het toch even het vermelden waard.

45

.....oh jee ik heb deze mixer nog maar een half jaar en de eerste 3 maanden had ik t probleem niet...maar toen gebruikte ik ook nog niet vaak de mix...mmmm toch t mixen dan......???ik zie soms ook een wittere ring in mijn biscuit en plekken waar meer lucht zit...dat is zeker t mixen geweest...toch een kenwood aanschaffen? Ik heb nu de bosch mfq 3560...

46

die bosch heb ik ook en alhoewel ik wel kringen in mijn biscuit heb na het bakken, heb ik geen brokken erin.
wel zie ik soms zwarte puntjes na het bakken, verdeeld door het beslag... ook zoiets vreemd?

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

47

Hoi Flummi,

Ik lees graag even met je mee, want ik heb regelmatig exact hetzelfde probleem als jij!!
Ik heb ook niet de stukken in de taart als op de foto van Keukentje, maar kleine, haast gele kleine stukjes in de biscuit. De ene keer meer dan de andere keer.
Soms ook helemaal niets. Ook ik heb geprobeerd ingredienten op andere temperaturen te gebruiken en mix altijd lang genoeg.
Ik denk eerlijk gezegd dat de oven er niks mee te maken heeft. Het zijn echt rare stukjes in het midden van de biscuit. Als de oven te warm (of niet warm genoeg) was, zou het er volgens mij anders uit zien.

Nu ik dit typ (en heb meegelezen van de rest), bedenk ik me nog iets anders: Wat nou als je het zeeft na het mixen?
Als je een grote zeef hebt die je boven je bakvorm (of even een andere bak) kan houden, moet het volgens mij (met een beetje geduld) wel door een zeef kunnen. Ik denk dat je dan pas echt goed kunt zien of er eventueel klontjes inzitten (ik denk namelijk dat dat het probleem is van de harde stukjes).
Ik heb dit dus nog niet geprobeerd, maar wellicht is het de moeite waard om te proberen.
Ik heb deze week verder geen taartjes meer in het vooruitzicht, maar volgende week wel twee, dus ik ga het iig proberen!! Als het helpt, horen jullie het!

Verder lees ik nog graag mee of iemand nog andere ideeen heeft.

www.feestgemak.com --> voor taarten en meer!

48

Ik ben bang, dat wanneer je het beslag zeeft, er veel van de luchtigeid verloren gaat. Misschien moet je het dan daarna nog weer opnieuw mixen?

49

Nog iets om op te letten: is de mix niet overdatum?

50

Volgens mij is de diagnose: 'mix klontert bij elkaar' van pas, hoe meer ik lees. Dus geeft al klontjes in het beslag nog voordat het de oven in gaat.
Ik zou zelf niet zeven ná het mixen. Daar verlies je inderdaad veel luchtigheid mee. Misschien eerder dan een vergiet, maar weet niet of de klontjes daar groot genoeg voor zijn.. wordt zoiezo een gedoe.  :D Én vraag me af of het werkt.. Zal nog steeds wat ten kost gaan van de luchtigheid?? :think:

Ik zou zelf eerst eens beginnen met vooraf 1 of 2 maal zeven van de mix. Er zitten in zo'n mix toch best wat toegevoegde middelen en in de fabriek wordt het misschien niet altijd heel goed verdeeld, ook kan het bij het ouder worden van een pak niet meer mooi luchtig en gelijk verdeeld raken. Of wat vocht aantrekken.