1

Onderwerp: Harde stukken in biscuit

Al eerder heb ik mijn probleem gemeld en dacht iedereen ontzettend met mij mee, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb regelmatig harde gele stukken in mijn biscuit. Wat kan dit zijn? DE taart is hartstikke gaar, mooi hoog maar 9 van de 10 biscuits verdwijnen in de prullenbak door harde deegachtige stukken. Ik bak met biscuitmix van funcakes, maar ik heb t ook bij andere mixen. De oventemp. Is goed. De ene keer bak ik oplopend, de andere keer niet, maar de stukken blijven. Ik dacht dat het niet gaar was, maar als ik de taart langer in de oven doe blijven de stukken en wordt de biscuit droger...ik ben er echt verdrietig van want ik bak minstens 3 taarten per week of te wel 9 omdat ze zo mislukken....

Kunnen de eiereren te warm zijn?
Kan ik ook te hard mixen?

Ik ben ten einde raad en ik kan ook nergens antwoord vinden....ik schrijf alles op wat ik doe maar ik zie geen verbanden....t gebeurd zowel bij kleine als grote taarten....

Geluk vermenigvuldigt zich, wanneer je haar deelt.

2

Re: Harde stukken in biscuit

Prik je in de biscuit om te kijken of ie gaar is ?
Ik heb het ook al eens gehad, precies daar waar ik geprikt had daar zat een hard stukje deeg.

Christine.

3

Nee :( ....ik voel altijd door op de bovenkant te drukken...De randen van mijn taart komen ook altijd los en dan weet ik ook dat hij gaar is....wat zou dat dan kunnen zijn als je t ook krijgt bij prikken in de taart.
Het zijn echte compacte, harde deegstukken welke donker geel van kleur zijn. Omdat het meestal niet aan de buitenkant van de taart zit, dacht ik altijd dat het een probleem was met garen. Ik heb ook al gehad dat de taart 3 keer mooi eruit kwam op een bepaalde oven stand en bij de 4e keer ging het weer mis :-( ik doe naar mijn weten dan niks anders...zelfs de eieren weeg ik...
ik doe 1 ei:66 mix:6,6 ml water

Schraap je tussendoor alles van de beslagkom?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Wat voor soort oven heb je?
Niet alle ovens werken hetzelfde. Sommigen blijven constant van temp, terwijl anderen tussendoor kunnen op- en aflopen. Daar merk je bij een pizza of appeltaart niks van, maar voor biscuit is dat niet handig.  :nooo

Geen idee hoor, maar dat is het eerste wat in me opkwam.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

Ik schraap tussendoor alles van de beslagkom...ik heb een oven waar je ongeveerd alles mee kan: stomen, bakken grillen...ik zet hem op conventioneel,  maar heb inmiddels ook hetelucht geprobeerd...haalt niks uit.Ik heb ook gedacht aan wisselende temp...maar zou de taart dan niet inzakken en slecht reizen? Hij rijst prachtig egaal...Zo fijn dat jullie meedenken...

7

Nog meer hersenspinseltjes:

wat voor bakvorm gebruik je?

En bak je op een rooster of op een bakplaat?

8

keukentje schreef:

Prik je in de biscuit om te kijken of ie gaar is ?
Ik heb het ook al eens gehad, precies daar waar ik geprikt had daar zat een hard stukje deeg.

Dit heb ook soms, en denk ook dat het daar aan ligt. Maar nu Flummi zegt dat ze niet prikt ben ik wel benieuwd wat het dan zou kunnen zijn  :think:

9

Nee ik prik idd niet....Ik bak in PME blikken op een rooster...

10

Jee wat lastig!! Ik zou het ook niet weten  :/

Het stomme is natuurlijk dat het soms wél goed gaat  :think:

Ik blijf het nog even volgen  :Y

11 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (01-10-2012 07:57)

Wat voor mixer gebruik je?
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat de eieren niet goed gemengd zijn met de mix en water. Zeker omdat je zegt dat de stukken donkergeel van kleur zijn. Dat zouden dan stukje omelet kunnen zijn.

12

Nou dat is precies wat mij enorm frustreert...waarom gaan sommigen wel goed... Wat doe ik dan anders? Het is bijna een wetenschappelijk onderzoek aan t worden, hihi... Ben al 3 maanden gefrustreerd...

13 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (01-10-2012 08:16)

Ik kan me levendig voorstellen dat je er gefrustreerd van raakt.
Steeds al dat werk voor niets  :s
Maar gebruik je een handmixer of een kennie o.i.d.?

Hoe warm heb je je eieren?
Ik doe ze uit de koelkast ca 10 min in een bakje met heet water en ik gebruik een mixerkom op kamertemperatuur.

14

Ik gebruik een Bosch mixer die je met de hand en handsfree kan gebruiken...ik mix met eieren die op kamertemp. zijn of in een bak met 90 graden water gelegd (5 minuten)...De mixkom is ook op kamertemp...en deze ontvet ik altijd..

15 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (01-10-2012 08:34)

Ik heb ook wel eens harde stukken gehad, maar dat was toen een slechte batch. Als je het probleem al zo lang hebt zal dát niet zijn want dan moet je echt in bulk gekocht hebben.

Verder begrijp ik dat hele warme eieren gedoe nooit zo. Ik bewaar eieren gewoon buiten de koelkast, ze hoeven er namelijk helemaal niet in. Ik warm ze ook nooit op, en het gaat altijd goed, mooi resultaat.

Ik zou dat gewoon eens proberen en kijken of dat helpt , eieren op kamertemperatuur .

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je misschien toch roerei hebt

Ik bak op een rooster, 160 hete lucht ,  mix in kennie

Wat heb jij voor een mixer? Handmixer lukt overigens ook gewoon, als je maar zorgt dat je in een hele grote kom mixt

Waar woon je?

I never met a calorie I didn't like....

16

Dan denk ik dat het aan je mixer ligt. Dat niet alles even goed gemengd wordt iedere keer. Kan je niet van iemand een keer een "echte" standmixer of keukenmachine lenen? Dan kan je zien of dat inderdaad het probleem is.
Succes verder!

17

mmm ik mix grote hoeveelheden in een grote kom met de hand en ik weet zeker dat alles goed gemengd is en ook lekker stijf. Ik ga eens kijken of de eieren van invloed zijn qua temp door ze niet te verwarmen...Ik woon in Oud-Beijerland...Ik heb het nu al bij verschillende zakken Funcakes en bakzolder...gek genoeg gebeurt het niet als ik de autentieke mix zelf maak...echter dan vind ik de taarten niet zo mooi hoog als met de mix...Ook prefereer ik de structuur van FC..Ontzettend bedankt voor het meedenken, ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en het mysterie ;-)

18

Doe je de droge bestanddelen doorroeren om klontjes te voorkomen?
(gewoon in een kom met de garde )

Ik verwacht dat het klontjes meel/ei zijn

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

19

misschien de mix even zeven voor je m er door doet?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

Als je het niet hebt wanneer je zelf bloem gebruikt, lijkt mij toch dat het probleem niet kan liggen in je bak- en mix proces, maar juist iets met die pakken.  :s
Voor de analyse; wat doe je anders als je zelf je beslag maakt dan wanneer je een kant en klaar mix gebruikt? Bijvoorbeeld wel zeven/ niet zeven. Wel/ niet eieren opwarmen. Ik gebruik zelf geen mix, dus weet niet wat er in de instructies anders staat. Verse bloem/ oude mix, bewaarmethode? (en daarmee hoeveel vocht ze kunnen aantrekken)

- Sommige mixen kunnen ook heel veel verschillen in kwaliteit, of zelfs binnen het pak, bijvoorbeeld meer bloem onderin dan boven in...
- zijn de eieren wel warm, maar ongegaard als je ze breekt? 90 graden is best warm, daar kunnen eieren van gaan stollen, maar dat zou je moeten kunnen zien als je ze breekt.

Succes met je wetenschappelijke onderzoek!

En bah, wat vervelend lijkt me dit, zeg..

21

En voor het eerst had ik het vandaag, taart voelde gaar, prikker kwam er zelfs droog uit (extra controle) en bij het door snijden zag ik dit.
http://i749.photobucket.com/albums/xx133/keukentje1/Foto0166.jpg
En deze stukken van niet gaar beslag.
http://i749.photobucket.com/albums/xx133/keukentje1/Foto0167.jpg

Gelukkig is het voor mijn eigen verjaardagstaart en met 'plakken en knippen' kom je weer tot een hele taart.

Christine.

22

:think:  :think:  :think:
Zijn dit het soort harde stukken, wat je dus vaker hebt? Zitten ze meestal op die plek in het midden? Gaat het dan dus toch over de garing ??
In dat geval zou een heatingcore in het midden kunnen helpen.

Wel gek dat ze zo hard ogen. Als ik mijn kapsel onderbakken heb, dan is het juist zacht.. :think:

Alsof er iets samenklontert..

De harde stukken die ik wel eens heb gehad zagen er niet zo uit als deze, dit is wel erg hard met extreem vreemde structuur  en kleurverschil

Oud beijerland is iets te ver om samen  te proberen, maar misschien is er iemand in de buurt die wil helpen?

Wat zijn de batchnummers, en5 kilo zak of gewoon een 1 kilo zak?

I never met a calorie I didn't like....

24

mieperdepiep schreef:

:think:  :think:  :think:
Zijn dit het soort harde stukken, wat je dus vaker hebt? Zitten ze meestal op die plek in het midden? Gaat het dan dus toch over de garing ??
In dat geval zou een heatingcore in het midden kunnen helpen.

Wel gek dat ze zo hard ogen. Als ik mijn kapsel onderbakken heb, dan is het juist zacht.. :think:

Alsof er iets samenklontert..

Dit was mijn eerste keer hoor en die gele stukken zien er hard uit maar zijn niet echt hard, bij cake zie je het wel eens als ie ingezakt is.

Het topic is van oorsprong van flummi

Christine.

25

Oh ja tuurlijk ik had foto´s moeten maken...Bij mij zit het niet zo gecentreerd in het midden...vaak een beetje door de taart heen maar ook weer niet aan de randen van de taart (waardoor ik dacht dat het ook een garings probleem was/is)...Het voelt gummie achtig aan/rubber achtig en is idd wel donker geel zoals op de foto, terwijl de rest van de biscuit wittig/licht geel is. Ik bak tegenwoordig vanaf 25 cm met bloemnagel (ook al is deze daar niet echt voor bedoeld en moet ik oppassen met roesten). Dan merk ik wel dat helemaal in het midden geen stukjes zitten...toch niet gaar dan? Zo gek dat er dan ook kleine stukjes verspreid zitten. Als het een garingsprobleem is, moet ik dan met strips gaan bakken zodat de buitenkant niet al droog is voordat de rest gaar is. Ik bak al gemiddeld een uur...is best lang. Als ik korter doe en oven hoger wordt de biscuit droog en hard aan de buitenkant. pfff het is zo'n vreselijk leuke hobby maar ik zou bijna kant en klare biscuits gaan kopen...