1

Onderwerp: Botercreme met roomboter of Planta?

Tot begin deze week maakte ik mijn botercrème met Planta, met daarbij een zelfgemaakte suikersirooop. (receptje van een tante die heel goed kan bakken) En eigenlijk nooit geen problemen gehad met afsmeren ed.

Maar nu zei mijn schoonmoeder woensdag dat er in Planta zoveel transvetzuren zitten en dat dit niet gezond is... dus dat ik beter roomboter zou gebruiken...

Dus ik dacht, ok, dan proberen we dat! Gisteren suikersiroop gemaakt, vandaag onder de roomboter gedaan en man... wat smeerde dat lastig!! Enkel met een warm palletmes kreeg ik het strak.

Vandaag dus taartje meegenomen en had aan m'n tante verteld over het hele botercrème verhaal. En toen ze de taart proefde zei ze zelf dat het toch niet zo lekker was.
En ik moet eerlijk toegeven, ik vond de botercrème gemaakt met Planta ook véél beter... En daarbij ook gemakkelijker te smeren.

Wat vinden jullie de makkelijkste boter om botercrème mee te maken? En welke verhoudingen gebruiken jullie dan?

2

Re: Botercreme met roomboter of Planta?

Om af te smeren gebruik ik botecrème 1:1 (1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker). 10 minuten mixen tot het helemaal wit is. Smeert als boter  :D

3

Hier altijd de afsmeercreme met ruitjesroomboter  :Y behalve als het voor een koemelkvrije taart is  ;)

Ik trouwens nog nooit van Planta gehoord  :shh:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Ik weet niet beter of ik moet afsmeren met een heet mes om het glad te krijgen  :think:
Misschien kijken naar de Planta ingrediënten en zoeken naar een botertje met een bijna dezelfde receptuur?

Don't wreck a sublime chocolate experience by feeling guilty.  ~Lora Brody

5 Laatst bewerkt door ABke (29-09-2012 19:52)

Goh, Planta is een Belgische smeerboter.
Ik heb geen idee hoe ze dat in Nederland noemen.

http://www.bestmart.be/images/categories/PLANTA%20bewaardoos%201%20kg.jpg

Nu, ik heb wel een hele voorraad roomboter gehaald, misschien toch eens gewoon met poedersuiker proberen  :rolleyes:
Want nu ging het smeren echt voor geen meter!!

6

Ah, wij kennen het in Nederland onder de benaming Brio  :)
(lang leve google, zo leer ik nog eens wat )

Don't wreck a sublime chocolate experience by feeling guilty.  ~Lora Brody

7

als je het alleen voor de gezondheid doet kan je net zo goed die planta gebruiken als je daar blij mee bent. Hoeveel taart eet je helemaal? En wat smeer je op je brood? Als je ook margarine op je brood smeert is dat uiteindelijk veel meer dan dat je met taart binnen krijgt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Het is ook wel logisch dat roomboter moeilijker smeert dan een smeerboter. Misschien kun je de helft roomboter en de helft planta doen smeert net makkelijker en heb je minder planta

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

Planta beweert overigens zelf dat er juist weinig transvetten in hun product zitten.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

Daarnet nog bij m'n schoonmoeder geweest en het er nog eens over gehad, dat met die roomboter het echt niet gemakkelijk ging en het eigenlijk ook niet lekker was (mijn mening).
Half-half is inderdaad misschien nog een idee.
En zoals gezegd eet je het zelf ook wel regelmatig op de boterham.
Taart is sowieso al niet zo gezond, dat beetje boter zal het dan ook niet maken waarschijnlijk hé  ;)

Ik ga wel nog eens roomboter met gewoon poedersuiker proberen, misschien geeft dat nog een ander resultaat dan met suikersiroop.